Stonavské školství se jednak opírá o 71letou tradici, ale také se neustále vyvíjí. Navenek je to vidět na první pohled, v loňském roce prošly zásadní rekonstrukcí všechny budovy základní školy, o letošních prázdninách jí procházejí školy mateřské. Mění se ale hlavně to nejpodstatnější, výuka.
Zdeněk Lusk, ředitel ZŠ Stonava: "Je zde výuka druhého cizího jazyka, to máme už desátým rokem, takže to bude další plus a podle disponibilního času bude posílena výuka na počítačích. To platí pro druhý stupeň. Na 1. stupni využili možnost posílení tradičních hodin, tedy matematiky, českého jazyka a dalších."
Největší změny v rozvrhu se v novém školním roce dotknou tělesné výchovy.
Zdeněk Lusk, ředitel ZŠ Stonava: "V našem skolním vzdělávacím programu je větší počet hodin věnovaných TV, což znamená na 2. stupni dvouhodinovky tělesné výchovy. Vzhledem k tomu, že máme novou sportovní halu, bude to výhodné, protože dříve jedna vyučovací hodina s přesunem z budovy do budovy nebyla ideální. Takže ta dvouhodinovka je super, aby se dalo v tom časovém prostoru něco kvalitně dělat."
Škola chce také od 1. září usilovat o aktivnější přístup žáků k různým vědomostním soutěžím. S výsledky, kterých dosáhli v uplynulém škoním roce, to prý moc valné nebylo.
Zdeněk Lusk, ředitel ZŠ Stonava: "Byl bych rád, kdybychom se v těchto soutěžích výrazněji prosadili. Dílčí úspěchy byly, ale ne tak přesvědčivé, jako v minulých letech, kdy jsme měli třeba vítěze matematické olympiády."
Nový školní rok naváže i na společný europrojekt s družebními Marklowicemi. Ten stávající bude vyhodnocen v listopadu, co bude obsahem nového, dosud není upřesněno, každopádně se ale školáci z obou zemí opět sejdou na běhu přátelství nebo sportovní olympiádě. Jak děti při výuce nebo mimoškolních aktivitách uspějí, ale kromě nich a jejich učitelů záleží i na rodičích.
Zdeněk Lusk, ředitel ZŠ Stonava: "Škola musí mít vážnost a úctu u rodičů. Pokud to tak je, nejsou problémy. A když se vyskytnou, musejí být nastavena kritéra, jak je řešit. Jsem pro to, aby rodiče problém řešili, kde vznikl, přišli za učitelem a z očí do očí si věc vyříkali. Myslím, že tohle se udělat vždy dá. Pokud se situace na této úrovni vyřeší, je to optimální a tak by to mělo být."
Od rodičů to ale žádá pochopit, že jejich dítě, které se doma jeví jako andílek, se ve škole může chovat jinak. A pokud na jeho nevhodné chování nebo nedostatečnou přípravu do vyučování učitel upozorní, rodič by mu měl v zájmu svého dítěte více věřit. Kantorům i rodičům jde přece o stejnou věc, připravit děti na úspěšný start do života. Pokud se důvěra rodičů ke škole dál posune i k jejich úzké spolupráci, mohl by být nový školní rok bez chyby.