Průjezd Karvinou teď občas připomíná průjezd přetíženou pražskou magistrálou. Auta se sunou hlemýždím tempem, světelná regulace jich najednou pouští jen pár, čekající řidiči jsou nervózní a k nehodě není daleko. Proto začali i světelné křižovatky řídit také policisté.
Jaroslav Kus, mluvčí PČR Karviná: "Policisté vstupují do automatického systému světelného dopravního zařízení a tím vlastně upřednostňují prioritu jednotlivých směrů. Jsou tady proto, aby se netvořily kolony."
Daniel Sekanina, vedoucí DI Karviná: "To je naprosto bezpečné, má to svou vnitřní logiku, takže zásah, který by vedl k tomu, aby to mělo následek nehody tady nehrozí."
Řidiči stejně jako ostatní účastníci silničního provozu si ovšem na policisty v křižovatkách teprve zvykají. Zvlášť ošemetné to pro ně je ve chvíli, kdy jim semafor sice dává zelenou, ale policista přikazuje stát. To bývá velký problém i pro chodce.
Jiří Kubíček, dopravní policista: "Řidiči neznají pokyny policisty. Je pravda, že běžně policisté křižovatky neřídí, ale je třeba si to osvěžit, měli by se podívat do zákona, jak pokyny policisty vypadají a podívat, se, kdy můžou do křižovatky, kdy můžou odbočit, kdy nesmí a to samé platí i pro chodce. Chodec si vůbec nevšímá, jestli může přejít přes přechod nebo nemůže."
A jaká je praxe? Těmto chodcům svítí na přechodu červená, ale policista je pouští. Nikdo na to nereaguje.
Anketa, chodec: "Čekám na semafor. Já myslím, že on je tam kvůli tomu pruhu, ne? Nevím proč tady vlastně stojí. Asi nás spíš mate, než aby nám pomáhal."
Opak je přitom pravdou. Jak chodci ani řidiči na podobnou situaci prostě zvyklí nejsou. V Karviné s ní ale počítat musejí. Policisté tvrdí, že ruční řízení provozu je zvláště v dopravních špičkách či kolize na silnici efektivní. Dávejte proto pozor a pamatujte, že pokyny policisty jsou nadřazeny jak světelné signalizaci, tak dopravním značkám.