Na Dole Lazy se začalo těžit uhlí už v roce 1892. Dá se říct, že město Orlová vzniklo jen díky této šachtě. Uhlí se dobývalo až z hloubky 1150 metrů ve slojích od 1 do 7 metrů. V těchto dnech posledních přibližně 250 horníků dotěžuje poslední zbytky uhlí z hloubky jednoho kilometru ve sloji Max. "Ekonomicky vytěžitelné zásoby černého uhlí byly vytěženy. Bohužel na to, abychom investovali do dalších slojí, nemáme finanční prostředky," vysvětluje mluvčí OKD Ivo Čelechovský.
Dopravu v podzemí zajišťují mechanici, kteří musejí udržovat v provozu mnohdy i více než 20 let staré lokomotivy. "Lokomotivy dopravují materiál na místo, do stěny, do čelby," popisuje důlní mechanik.
Důl je dokonale odvětrán, aby se nemohly hromadit nebezpečné důlní plyny, které se měří jednak automaticky, ale i ručně. V šachtě je spousta různých bezpečnostních opatření. Jedním z nich jsou i tyto speciální vodní vaky, které dokáží zastavit tlakovou vlnu při případném důlním výbuchu.
Poslední vozík s uhlím vyjeden symbolicky z Dolu Lazy 28. listopadu. Z pěti posledních šachet karvinského revíru zbývají tedy už jen čtyři. Lazy by měly být definitivně zasypány v roce 2023.