Nanonástřik by měl snížit počet nebezpečných částic v interiéru. Pilotní projekt má ukázat, jak co nejúčinněji dezinfikovat hromadné dopravní
prostředky a zjistit, zda speciální nanonástřiky fungují ve vlacích stejně dobře jako
v nemocnicích nebo sanitkách.
"V dopravních prostředcích dochází k velké kumulaci a pohybu lidí, takže možnost
kontaminace povrchů nebezpečnými viry nebo bakteriemi je tu větší. Čím kvalitnější
a účinnější dezinfekce se použije, tím lépe,“ uvedl náměstek hejtmana pro
dopravu a chytrý region Jakub Unucka.
Ostravská společnost NanoZone aplikovala do vlaků novou hygienickou nanotechnologii TiZonic. Jde o inovativní technologii s obsahem nanočástic TiO2, která funguje na principu fotokatalýzy a dokáže s okamžitou účinností minimálně po dobu tří let eliminovat rizika přenosu infekčních nákaz. „V interiéru je nástřik neviditelný a velmi rychlá a nenáročná byla i jeho aplikace. Jednotky byly ošetřeny v době jejich čištění. Poté, co byl pravidelný úklid dokončen, následovala aplikace nanonástřiku, každá jednotka zabrala zhruba 4 hodiny. Prakticky okamžitě pak mohl vlak vyjet znovu do provozu," řekl pověřený náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta.
"Na základě výsledků stovek měření hygienické čistoty ošetřených povrchů byla prokázána až 80procentní účinnost technologie. Jedná se o nový unikátní prvek pasivní ochrany proti infekcím a virům, který je vysoce účinný i několik let," potvrdil Jaromír Hanačík, jednatel společnosti NanoZone,
Ošetřenými vlaky se cestující
svezou na tratích
321 Český Těšín - Opava, 271 a 320 - od Suchdola nad Odrou až po Mosty u
Jablukova. Náklady na dezinfekci vyjdou kraj na 2 miliony korun.