Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Cestování příměstskou dopravou od července podraží

Cestování příměstskou dopravou v Moravskoslezském kraji podraží. Může za to pandemie koronaviru, nižší daňové příjmy do krajského rozpočtu a nové daňové zákony. Do krajské pokladny by díky tomu mělo do konce roku přijít potřebných 24 milionů korun. Kraj zároveň doporučuje lidem pořízení dlouhodobého jízdného, které se nezmění.

Zdražování obvykle přichází se začátkem nového roku. Vzhledem k výjimečné situaci a opatřením spojeným s onemocněním covid-19 se ale změní ceny za cestování už od 1. července.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: "Cenu jízdného za jeden kilometr se v příměstských autobusech podařilo držet na stejné úrovni dlouhých deset let. Nezměnila se od roku 2011. Bohužel kvůli koronaviru a všem opatřením, která souvisejí se zamezením šíření nákazy, to už dál není možné. Nevyhnutelnou změnu vyvolaly také rostoucí inflace, zvyšování komfortu cestujících s využitím moderních technologií. V nouzovém stavu, lockdownu a omezení školní výuky došlo k výraznému poklesu cestujících veřejnou dopravou, a tím i tržeb. Zároveň se zvýšily náklady na dopravu a také kompenzace Moravskoslezského kraje dopravcům. Tržby za jízdné - téměř 500 milionů korun ročně tvoří nedílnou součást rozpočtu kraje, bez nich je současný rozsah veřejné dopravy neudržitelný."

Novou úpravou tarifu by do krajského rozpočtu ještě letos mohlo přijít velmi potřebných 24 milionů korun.

Nikola Birklenová, mluvčí MSK: "Pro příměstské oblasti Moravskoslezského kraje (tarifní oblast Region) se cena plného jízdného za kilometr zvýší z jedné koruny na korunu čtyřicet, u jízdného se slevou 50 % z padesátníku na 70 haléřů. Jízdné pro studenty a důchodce se upravuje z 0,25 na 0,35 koruny za kilometr. Ceny v tarifní oblasti Ostrava XXL a v dalších městech, v nichž je MHD zapojena do ODIS, se nezmění. Úpravy také nijak negativně neovlivní financování veřejné dopravy ze strany měst a obcí."
Na první pohled se může zdát, že zdražení vychází na 40 procent, ale podle Koordinátora ODIS tomu tak není. Kraj navíc doporučuje lidem pořízení dlouhodobého jízdného, které se nezmění.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS: "Zdražení jednotlivého jízdného v tarifu REGION se netýká jen příměstských autobusů, ale také vlaků a není o 40%. O tuto hodnotu se mění pouze jedna složka dvousložkového tarifu. Základní sazba zůstává stejná. Např. 10 km dnes stojí s ODISkou 19,- Kč, nově 24,- Kč. Bez ODISky dnes 25,- Kč, nově 30,- Kč. Je to různé podle vzdálenosti."

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: "Úpravy ceníku nepocítí cestující, kteří pravidelně dojíždějí do zaměstnání a využívají dlouhodobé časové jízdné. Doporučuji proto využívat 30tidenní nebo i delší jízdenky."
Nahlásit chybu

Nejčtenější zprávy

PR články

Více PR článků