Na ostravském magistrátu se uskutečnilo už 27. setkání podnikatelů české, slovenské a polské republiky. Zabývali se mimo jiné rozvojem vodních cest v ČR. Prodloužit by se měla například Oderská vodní cesta.
Jiří Cienciala, předseda představenstva Česko-polské obchodní komory: “Uhlí končíme a voda teče. Teď se budeme radit, jak ji efektivně využít, protože v Polsku jsou mnohem dál a mají finální plány, jak by propojili Dunaj s Baltem. A to je Odra. Musí jít přes nás. Tak jsme si řekli, že bychom to mohli aspoň zkusit a postavit tu vodní cestu do Ostravy."
Právě polský přístav Štětín je pro naše firmy nejbližším přístavem, odkud jejich zboží putuje lodní dopravou dál do světa.
Aneta Szreder Piernicka, obchodní ředitel Úřadu pro námořní přístavy Štětín a Svinoústí: “Obsluhuje český import i export v obsahu půl milionů tun ročně. Export převažuje. Lodí by se sem dostalo zboží rychleji a ve větším množství najednou.”
Zlepšit by se mělo i železniční spojení. Momentálně se chystají dvě vysokorychlostní tratě, po kterých by měly jezdit vlaky rychlostí kolem 300 km/h.
Jiří Merta, vedoucí oddělení technické přípravy VRT, Správa železnic: “Jedna z nich je z Bohumína do Katowic s návazností dál na Varšavu a druhá je z Prahy přes Hradec Králové a Pardubice do Wroclawi. Také s návazností dál na Varšavu a další polské připravované vysokorychlostní tratě.”
Po těchto tratích budou jezdit vlaky podobné francouzským vysokorychlostním vlakům TGV.