Jan Krkoška, uvedl náměstek hejtmana MSK pro regionální rozvoj a cestovní ruch: "Moravskoslezský kraj patří ve vytváření kvalitních podmínek pro cyklisty k nejvstřícnějším regionům. Neustále rozšiřujeme síť půjčoven a dobíjecích stanic elektrokol a podporujeme i budování infrastruktury pro cykloturistiku. Oblíbené jsou také cyklobusy, které cyklisty přibližují k oblíbeným stezkám, které jsou třeba vzdálenější od měst. Nová pozice cyklokoordinátora má podmínky pro výlety na kole posunout zase o úroveň výš."
Kraj cykloturistiku podporuje každoročně, letos má v rozpočtu vyčleněno 15 milionů korun.
Jan Krkoška, uvedl náměstek hejtmana MSK pro regionální rozvoj a cestovní ruch: "Obce budou moci o příspěvek žádat od 18. dubna. Z připravených financí můžeme podpořit dokumentaci cyklistické infrastruktury nebo výstavbu a rekonstrukci cyklostezek."
Efektivnější investování do cyklistické sítě a zlepšování služeb v oblasti cyklodopravy má nejen v nadcházející sezóně nově na starosti krajský cyklokoordinátor.
Petr Koudela, jednatel krajské centrály cestovního ruchu MS Tourism: "Jsem rád, že jsme se nechali inspirovat některými dalšími kraji v republice, a že i u nás vznikla pozice cyklokoordinátora. Můžeme tak pracovat na prvním jednotném plánu rozvoje cykloturistiky v našem regionu a následně i na stavbě páteřní sítě tras. Zatím mapujeme současný stav stezek a zjišťujeme, co je potřeba vylepšit a kde jsou ještě trhliny. Cykloturistika je jedním z hlavních lákadel pro návštěvníky našeho kraje a chceme tyto služby nadále vylepšovat."
Jakým směrem se bude podpora cykloturistiky v regionu ubírat a na jaké podmínky se mohou milovníci jízdy na kole těšit, určí Cyklovize Moravskoslezského kraje 2030. Na té již začal cyklokoordinátor pracovat.
Martin Hiltavský, cyklokoordinátor z MS Tourism: "Spolupracuji s obcemi s rozšířenou působností, Moravskoslezským krajem a dalšími partnery v oblasti dopravy, abychom vytvořili ucelený plán."
Součástí plánu je kromě propojení stezek, zvyšování jejich kvality i bezpečnosti také zajištění většího pohodlí pro turisty. Na vybraných stezkách proto vzniknou takzvané útulny. Rovnoměrně v celém regionu se objeví zhruba deset nových míst pro odpočinek.
Jan Krkoška, uvedl náměstek hejtmana MSK pro regionální rozvoj a cestovní ruch: "Budou to jednoduchá odpočívadla, která nabídnou zázemí pro krátký odpočinek, ale třeba i pro bezplatné přenocování. S největší pravděpodobností to budou dřevostavby, ve kterých bude sucho a závětří. Útulny – bez přípojek elektřiny a vody – budou prostě takovou bytelnější a luxusnější náhradou stanů. Jejich součástí budou i ohniště nebo servisní cyklostojany pro základní údržbu kola."
Projekt útulen, které jsou mezi cyklisty už hojně využívané v Krkonoších nebo Rychlebských horách, je v Moravskoslezském kraji teprve na začátku příprav.
Jan Krkoška, uvedl náměstek hejtmana MSK pro regionální rozvoj a cestovní ruch: "Cyklokoordinátor v našem kraji teprve hledá lokality, kde by byly útulny nejvhodnější. Jejich přesný počet i podobu budeme řešit s největší pravděpodobností v příštím roce, kdy bychom také chtěli mít jasno ohledně financování výstavby i údržby těchto přístřešků. Věřím, že se útulny stanou dalším lákadlem do našeho kraje. Cestovní ruch se potřebuje dostat zpátky do kondice, podobné projekty tomu mohou významně pomoci."
Tipy na cyklovýlety v Moravskoslezském kraji mohou zájemci najít na portálu SeverniMorava.Travel.
Dotační program na podporu cykloturistiky v Moravskoslezském kraji
O podporu připravovaných plánů v oblasti cyklodopravy mohou obce žádat od 18. 4. 2022. Na program je v letošním rozpočtu vyčleněno 15 milionů korun.
Jan Krkoška, uvedl náměstek hejtmana MSK pro regionální rozvoj a cestovní ruch: "Z těchto peněz bude možné financovat například dokumentaci cyklistické infrastruktury nebo výstavbu a rekonstrukci cyklostezek a cyklotras. Tento dotační program jsme poprvé vyhlásili v roce 2018. Od té doby kraj finančně podpořil celkem 76 projektů za více než 46 milionů korun. Díky tomu v kraji vznikají nové cykloodpočívky v Jablunkově a Mostech u Jablunkova nebo mohou být pořízeny projektové dokumentace k dobudování cyklostezky v obci Horní Lomná nebo k propojení dálkových cyklotras v Havířově s cyklotrasou v Chotěbuzi s pokračováním do Českého Těšína."
Podpořena byla například také výstavba cyklostezky v Novém Jičíne v úseku bývalé vojenské železniční vlečky v místní části Bludovice, která by navazovala na stávající cyklostezku.