Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Mezi Ostravou a Karvinou by měly jezdit tramvaje, na trať se napojí i Orlová

Celý MS kraj |

Moravskoslezský kraj plánuje výstavbu tramvajové trati, která povede z Ostravy přes Rychvald a Orlovou až do Karviné. Toto rozšíření dopravního integrovaného systému zlepší mobilitu v ostravskokarvinské aglomeraci, bude mít také pozitivní dopady na životní prostředí v regionu a posílí jeho prestiž. Podle současných cen by výstavba vyšla na 7 miliard korun.

Přínosem bude také zvýšení atraktivity pohornické krajiny pro veřejnost i investory.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: "Tramvaje jezdily mezi Ostravou a Karvinou už před více než sto lety, trať měla tenkrát smysl díky intenzivní těžbě uhlí. Nyní, s dynamicky probíhající transformací našeho kraje má vize obnovit toto tramvajové propojení opět své opodstatnění. Tramvajová trať bude mít pozitivní vliv na ekonomiku kraje, čistotu ovzduší, také náš kraj zatraktivní. Chceme totiž oživit místa, která dříve patřila těžbě uhlí. S uzavíráním dolů nám pohornická krajina nabízí obrovský potenciál, tramvajové propojení rozvojových lokalit s okolními městy bude jistě pro budoucí investory velmi zajímavé."

Realizovatelnost projektu letos v dubnu potvrdila studie proveditelnosti. Tu pro kraj připravila krajská společnost Moravskoslezské investice a development (MSID).

Václav Palička, předseda představenstva MSID: "Naším hlavním úkolem je v regionu vytvářet lákavé investiční příležitosti. Zvýšení mobility pracovní síly v rámci aglomerace, urychlení komunikačních vazeb a propojení obyvatel může v budoucnu zcela jistě znamenat naši výhodu při lákání investorů zajímajících se o náš kraj. Lidé budou tramvají jezdit za prací, ale i zábavou. Karvinsko se totiž v hledáčku menších i velkých společnosti objevuje stále častěji."

MSID v návaznosti na studii nyní chystá ještě doprovodné aktivity.

Václav Palička, předseda představenstva MSID: "Chceme, aby lidé z našeho kraje o plánované trati věděli, aby se na její realizaci těšili a následně toto spojení co nejvíce využívali. Také mohou projekt částečně ovlivnit, například připravujeme workshop se studenty architektury, kteří navrhnou možný vzhled některých tramvajových zastávek. Například ta u šikmého kostela by mohla být hodně zajímavá."

Vizi Moravskoslezského kraje vybudovat tramvajovou trať podpoří i dotčené obce. Memorandum o spolupráci při její přípravě a realizaci a následně jejím provozování uzavřou s Moravskoslezským krajem také Karviná, Orlová, Rychvald a samozřejmě město Ostrava.

Miroslav Svozil, náměstek primátora Ostravy pro dopravu: "Jsem velmi rád, že jsem mohl poslednímu jednání Zastupitelstva města Ostravy předložit toto zásadní memorandum a že ho Ostrava schválila jako první z uvedených municipalit. Tento projekt přesně zapadá do schváleného Integrovaného plánu mobility Ostravy, kde počítáme s rozvojem kolejové dopravy. Pro občana Ostravy bude zajímavé dojet komfortně tramvají do zoo, Orlové, k šikmému kostelu, na nové investice z projektu pohornické krajiny a do Karviné samé. V budoucnu mohou pak následovat další etapy, například propojení na Havířov. Z velké části se pak bude jednat o krajský projekt, ale provozovat tuto trať by měl Dopravní podnik Ostrava."

Studie proveditelnosti počítá s využitím stávající infrastruktury jako jsou uhelné vlečky a stávající či plánované dopravní koridory.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: "Využití stávajících vleček a koridorů významně zjednoduší realizaci projektu, které budou předcházet potřebná majetkoprávní vypořádání i naplnění dopravně-stavební legislativy. Místa, kudy dříve jezdily vlaky či tramvaje, je mnohem snadnější opět využívat pro dopravu než tvořit zcela nové trasy, jak se říká, přes zelenou louku. Nové tramvaje samozřejmě nebudou jezdit po starých kolejích, není to možné technicky a ani z bezpečnostních důvodů. Bude se jednat o novou moderní dvoukolejnou rychlodráhu, která bude mimo zástavbu moci jezdit až 80kilometrovou rychlostí. Tramvaje by mohly jezdit v desetiminutových intervalech."

První etapa trati povede z Karviné po třídě 17. listopadu přes rozvojové území pohornické krajiny Karvinska, přes Staré náměstí v Orlové, Rychvald a Slezskou Ostravu, kde se napojí na současnou ostravskou tramvajovou síť. Další etapy pak budou pokračovat do Orlové- Lutyně, v budoucnu je ve hře i napojení na Havířov. Začátek realizace projektu je závislý na zajištění finančních prostředků. Moravskoslezský kraj plánuje financování zajistit hlavně z evropských zdrojů, o podporu bude žádat i stát. Jedná se o mimořádně náročnou stavbu, trať by měla mít přes 26 km. Pokud půjde vše hladce, první cestující by se z Ostravy do Karviné mohli tramvají dostat za 10 let. Studie dále odhaduje, že tramvajová trať z Karviné do Ostravy by při současných cenách ve stavebnictví mohla stát zhruba 7 miliard korun.

Nahlásit chybu


K tématu

Dopravní podnik vyměnil koleje a osvětlil tramvajový podjezd v Ostravě-Jihu

31. března 2024 16:26 | Ostrava-Jih | Jiří Cileček

Od 1. dubna se opět zprovozní průjezd podjezdem na tramvajové trati na ulici Dr. Martínka v Ostravě-Jihu, kde probíhala v uplynulých čtrnácti dnech výluka. Dopravní podnik Ostrava (DPO) podjezd, tzv. „minimetro“ osvětlil, což umožní tramvajím projíždět tímto místem vyšší rychlostí. Pracovníci v místě také vyměnili nevyhovující pražce a ojeté kolejnice.

Nápor návštěvníků v Zoo Ostrava způsobuje dopravní komplikace, čeká se na parkovací dům

9. května 2023 11:39 | Ostrava-Slezská Ostrava | Jiří Cileček

Výstavba nového parkovacího domu výrazně omezila parkování kolem ostravské zoologické zahrady. S obdobím svátků a přicházejícího teplého počasí začíná zoo čelit velkému náporů návštěvníků. Slezská Ostrava i samotná zoo proto upozorňuje na z toho plynoucí dopravní komplikace i složité parkování.

Pohádkové postavičky baví děti v ostravských tramvajích

10. března 2024 21:40 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Obrázky s malovanými pohádkovými postavičkami a dokonce také edukativní pohádky na videu. To je novinka v ostravských tramvajích, která má zabavit během jízdy hlavně nejmenší děti. Dopravní podnik Ostrava nově testuje vyzdobený prostor pro kočárky ve třech tramvajích. Pokud se osvědčí, najdou ho maminky i v dalších vozech, a ve více variantách motivů.


Krnovská nemocnice má jako první v Česku unikátní transportní systém vzorků

Včera 18:41 | Celý MS kraj | Karel Soukop

Jamajský sprinter Usain Bolt uběhne 250 metrů za cca 23 sekund. Stejnou rychlostí nyní běhají po areálu krnovské nemocnice laboratorní vzorky v novém přepravním systému. Rychlostí 8 až 10 metrů za sekundu jsou transportovány z vyšetřoven do laboratoří nemocnice.

Domovníci preventisté se mariánskohorské radnici osvědčili. Problémy řeší rychle a zodpovědně

Obvod Ostrava-Mariánské Hory a Hulváky postupně zlepšuje technický stav bytových domů, jejich okolí a také bezpečnost. Za vším stojí domovníci preventisté, kteří se momentálně starají o 15 lokalit v obvodu.

Zelené parkoviště na Slezské ve Frýdku-Místku má být hotové ještě letos

Výstavba nového parkoviště na sídlišti Slezská ve Frýdku-Místku je před spuštěním. Místo zde najde na čtyři desítky aut. Stavba by měla začít do konce května a hotovo má být ještě letos. Parkoviště bude zasazeno do zeleně, aby se nenarušoval ráz okolí betonovou plochou.

Památník životické tragédie čeká rekonstrukce, lidé to vítají

Muzeum Těšínska se chystá zahájit práce na rekonstrukci životického památníku v Havířově. Práce by měly být dokončeny do srpna, aby se zde mohl uskutečnit pietní akt k uctění památky zavražděných mužů gestapem.

Marica ožívá. Strašák Poruby se po letech mění na bytový dům

Marica. Ruina, která několik let strašila obyvatele porubského 5. obvodu, se konečně mění k lepšímu. Poté, co získala nového majitele, vzniká tady moderní bytový dům.

Studenti slezskoostravského gymnázia se chystají do Tanzánie, jejich projekt podporuje místní školu

Studenti hladnovského gymnázia možná vycestují ze Slezské Ostravy až do Tanzánie, a to díky projektu Hakuna Matata. Projekt sami vypracovali od píky s cílem zlepšit výuku na partnerské škole, podpořit výstavbu internátu, a zároveň si rozšířit vlastní obzory. Africkou expedici plánují už na leden.

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Kamerami jsou už vybaveny všechny vozy MHD v Ostravě. Velmi to zvyšuje bezpečnost

Jedním z důležitých faktorů při snaze o přilákání pasažérů do městské hromadné dopravy je její bezpečnost. Ostravský dopravní podnik na to velmi dbá a proto byla všechna vozidla vybavena kamerovým systémem. Nejen že to působí preventivně na zloděje a výtržníky, ale pomáhá to také policistům při odhalování pachatelů trestných činů.

Ve Slezské Ostravě se po zimě opravují výtluky, silnice se ale v obvodu opravují celoročně

Slezská Ostrava začala stejně jako ostatní městské obvody po zimě s opravou výtluků. Ve Slezské ale probíhá oprava silnic celoročně. Zajišťují ji slezskoostravské technické služby.

Studenti VŠB zkoumali možnosti rychvaldských veřejných prostranství a jejich využití

17. dubna 2024 20:00 | Rychvald | Michal Slonina | Rychvaldský miniexpres

Workshop studentů Vysoké školy báňské naplno odstartoval spolupráci s městem Rychvald. Cílem projektu bude zvelebit veřejná prostranství a navrhnout jejich možné další využití.

Podíl obnovitelných zdrojů v Německu prudce roste

Před rokem, v polovině dubna 2023, skončil v Německu provoz tří posledních jaderných reaktorů. V jaderných elektrárnách Německo v té době vyrábělo již jen zhruba pět procent elektřiny.

Odboráři z Liberty: přicházejí jen špatné signály

Situace v ostravské huti Liberty je stále složitá. Výroba byla utlumena, už zhruba 1000 zaměstnanců společnost opustilo, ostatní nepracují a dostávají 70 procent platu. MS kraj velmi stojí o to, aby se kritická situace, která vznikla mimo jiné i neschopností Liberty platit za energie, co nejdříve vyřešila.

Koloběžkář bez přilby skončil po nehodě u Třince v ohrožení života v nemocnici

17. dubna 2024 20:29 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Zdravotnická záchranná služba zasahovala ve středu ráno u vážně zraněného koloběžkáře v třinecké místní části Oldřichovice. Lékař ho musel kvůli vážným zraněním uvést do umělého spánku a v ohrožení života ho vrtulník přepravil do nemocnice.

Hasiče zaměstnal velký požár haly s dřívím na Novojičínsku. Uchránili majetek za 32 milionů

17. dubna 2024 15:23 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Devět jednotek hasičů zasahovalo v noci na středu u náročného požáru haly s dřívím v Bartošovicích na Novojičínsku. Byl vyhlášen druhý stupeň poplachu. Oheň způsobil škodu za 5,3 milionu korun. Hasiči svým zásahem uchránili majetek za 32 milionů.

Valenta a Blašková si v Havířově olympiádu nevybojovali

16. dubna 2024 21:23 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal

Unikátní turnaj se podařilo získat Havířovu do svého Národního tréninkového centra stolních tenistů. Smíšené páry z celého světa tam bojovaly o přímý postup na olympijské hry v Paříži. Své želízko v ohni měla i České republika.

V Bruntále otevřeli nové prostory pro pečovatelskou službu v adaptované vile

16. dubna 2024 17:33 | Celý MS kraj | Karel Soukop

Bruntál adaptoval nové prostory pro pečovatelskou službu ve vilovém objektu v Domově pro seniory. Bývalá lékařská vila na zahradě domu po odchodu odborného lékaře zůstala bez využití. Plánované propojení s domovem pro seniory by bylo velmi nákladné. Domov proto nabídl prostory městu.

Mezi Ostravou a Karvinou by měly jezdit tramvaje, na trať se napojí i Orlová
Vydáno 19. září 2022 18:30, Celý MS kraj, Jiří Cileček
Moravskoslezský kraj plánuje výstavbu tramvajové trati, která povede z Ostravy přes Rychvald a Orlovou až do Karviné. Toto rozšíření dopravního integrovaného systému zlepší mobilitu v ostravskokarvinské aglomeraci, bude mít také pozitivní dopady na životní prostředí v regionu a posílí jeho prestiž. Podle současných cen by výstavba vyšla na 7 miliard korun.

vizualizace tramvajové trati v Karviné z roku 2016; zdroj foto: msstavby.cz

Přínosem bude také zvýšení atraktivity pohornické krajiny pro veřejnost i investory.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: "Tramvaje jezdily mezi Ostravou a Karvinou už před více než sto lety, trať měla tenkrát smysl díky intenzivní těžbě uhlí. Nyní, s dynamicky probíhající transformací našeho kraje má vize obnovit toto tramvajové propojení opět své opodstatnění. Tramvajová trať bude mít pozitivní vliv na ekonomiku kraje, čistotu ovzduší, také náš kraj zatraktivní. Chceme totiž oživit místa, která dříve patřila těžbě uhlí. S uzavíráním dolů nám pohornická krajina nabízí obrovský potenciál, tramvajové propojení rozvojových lokalit s okolními městy bude jistě pro budoucí investory velmi zajímavé."

Realizovatelnost projektu letos v dubnu potvrdila studie proveditelnosti. Tu pro kraj připravila krajská společnost Moravskoslezské investice a development (MSID).

Václav Palička, předseda představenstva MSID: "Naším hlavním úkolem je v regionu vytvářet lákavé investiční příležitosti. Zvýšení mobility pracovní síly v rámci aglomerace, urychlení komunikačních vazeb a propojení obyvatel může v budoucnu zcela jistě znamenat naši výhodu při lákání investorů zajímajících se o náš kraj. Lidé budou tramvají jezdit za prací, ale i zábavou. Karvinsko se totiž v hledáčku menších i velkých společnosti objevuje stále častěji."

MSID v návaznosti na studii nyní chystá ještě doprovodné aktivity.

Václav Palička, předseda představenstva MSID: "Chceme, aby lidé z našeho kraje o plánované trati věděli, aby se na její realizaci těšili a následně toto spojení co nejvíce využívali. Také mohou projekt částečně ovlivnit, například připravujeme workshop se studenty architektury, kteří navrhnou možný vzhled některých tramvajových zastávek. Například ta u šikmého kostela by mohla být hodně zajímavá."

Vizi Moravskoslezského kraje vybudovat tramvajovou trať podpoří i dotčené obce. Memorandum o spolupráci při její přípravě a realizaci a následně jejím provozování uzavřou s Moravskoslezským krajem také Karviná, Orlová, Rychvald a samozřejmě město Ostrava.

Miroslav Svozil, náměstek primátora Ostravy pro dopravu: "Jsem velmi rád, že jsem mohl poslednímu jednání Zastupitelstva města Ostravy předložit toto zásadní memorandum a že ho Ostrava schválila jako první z uvedených municipalit. Tento projekt přesně zapadá do schváleného Integrovaného plánu mobility Ostravy, kde počítáme s rozvojem kolejové dopravy. Pro občana Ostravy bude zajímavé dojet komfortně tramvají do zoo, Orlové, k šikmému kostelu, na nové investice z projektu pohornické krajiny a do Karviné samé. V budoucnu mohou pak následovat další etapy, například propojení na Havířov. Z velké části se pak bude jednat o krajský projekt, ale provozovat tuto trať by měl Dopravní podnik Ostrava."

Studie proveditelnosti počítá s využitím stávající infrastruktury jako jsou uhelné vlečky a stávající či plánované dopravní koridory.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: "Využití stávajících vleček a koridorů významně zjednoduší realizaci projektu, které budou předcházet potřebná majetkoprávní vypořádání i naplnění dopravně-stavební legislativy. Místa, kudy dříve jezdily vlaky či tramvaje, je mnohem snadnější opět využívat pro dopravu než tvořit zcela nové trasy, jak se říká, přes zelenou louku. Nové tramvaje samozřejmě nebudou jezdit po starých kolejích, není to možné technicky a ani z bezpečnostních důvodů. Bude se jednat o novou moderní dvoukolejnou rychlodráhu, která bude mimo zástavbu moci jezdit až 80kilometrovou rychlostí. Tramvaje by mohly jezdit v desetiminutových intervalech."

První etapa trati povede z Karviné po třídě 17. listopadu přes rozvojové území pohornické krajiny Karvinska, přes Staré náměstí v Orlové, Rychvald a Slezskou Ostravu, kde se napojí na současnou ostravskou tramvajovou síť. Další etapy pak budou pokračovat do Orlové- Lutyně, v budoucnu je ve hře i napojení na Havířov. Začátek realizace projektu je závislý na zajištění finančních prostředků. Moravskoslezský kraj plánuje financování zajistit hlavně z evropských zdrojů, o podporu bude žádat i stát. Jedná se o mimořádně náročnou stavbu, trať by měla mít přes 26 km. Pokud půjde vše hladce, první cestující by se z Ostravy do Karviné mohli tramvají dostat za 10 let. Studie dále odhaduje, že tramvajová trať z Karviné do Ostravy by při současných cenách ve stavebnictví mohla stát zhruba 7 miliard korun.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000033388/mezi-ostravou-a-karvinou-by-mely-jezdit-tramvaje-na-trat-se-napoji-i-orlova