Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Mezi Ostravou a Karvinou by měly jezdit tramvaje, na trať se napojí i Orlová

Celý MS kraj |

Moravskoslezský kraj plánuje výstavbu tramvajové trati, která povede z Ostravy přes Rychvald a Orlovou až do Karviné. Toto rozšíření dopravního integrovaného systému zlepší mobilitu v ostravskokarvinské aglomeraci, bude mít také pozitivní dopady na životní prostředí v regionu a posílí jeho prestiž. Podle současných cen by výstavba vyšla na 7 miliard korun.

Přínosem bude také zvýšení atraktivity pohornické krajiny pro veřejnost i investory.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: "Tramvaje jezdily mezi Ostravou a Karvinou už před více než sto lety, trať měla tenkrát smysl díky intenzivní těžbě uhlí. Nyní, s dynamicky probíhající transformací našeho kraje má vize obnovit toto tramvajové propojení opět své opodstatnění. Tramvajová trať bude mít pozitivní vliv na ekonomiku kraje, čistotu ovzduší, také náš kraj zatraktivní. Chceme totiž oživit místa, která dříve patřila těžbě uhlí. S uzavíráním dolů nám pohornická krajina nabízí obrovský potenciál, tramvajové propojení rozvojových lokalit s okolními městy bude jistě pro budoucí investory velmi zajímavé."

Realizovatelnost projektu letos v dubnu potvrdila studie proveditelnosti. Tu pro kraj připravila krajská společnost Moravskoslezské investice a development (MSID).

Václav Palička, předseda představenstva MSID: "Naším hlavním úkolem je v regionu vytvářet lákavé investiční příležitosti. Zvýšení mobility pracovní síly v rámci aglomerace, urychlení komunikačních vazeb a propojení obyvatel může v budoucnu zcela jistě znamenat naši výhodu při lákání investorů zajímajících se o náš kraj. Lidé budou tramvají jezdit za prací, ale i zábavou. Karvinsko se totiž v hledáčku menších i velkých společnosti objevuje stále častěji."

MSID v návaznosti na studii nyní chystá ještě doprovodné aktivity.

Václav Palička, předseda představenstva MSID: "Chceme, aby lidé z našeho kraje o plánované trati věděli, aby se na její realizaci těšili a následně toto spojení co nejvíce využívali. Také mohou projekt částečně ovlivnit, například připravujeme workshop se studenty architektury, kteří navrhnou možný vzhled některých tramvajových zastávek. Například ta u šikmého kostela by mohla být hodně zajímavá."

Vizi Moravskoslezského kraje vybudovat tramvajovou trať podpoří i dotčené obce. Memorandum o spolupráci při její přípravě a realizaci a následně jejím provozování uzavřou s Moravskoslezským krajem také Karviná, Orlová, Rychvald a samozřejmě město Ostrava.

Miroslav Svozil, náměstek primátora Ostravy pro dopravu: "Jsem velmi rád, že jsem mohl poslednímu jednání Zastupitelstva města Ostravy předložit toto zásadní memorandum a že ho Ostrava schválila jako první z uvedených municipalit. Tento projekt přesně zapadá do schváleného Integrovaného plánu mobility Ostravy, kde počítáme s rozvojem kolejové dopravy. Pro občana Ostravy bude zajímavé dojet komfortně tramvají do zoo, Orlové, k šikmému kostelu, na nové investice z projektu pohornické krajiny a do Karviné samé. V budoucnu mohou pak následovat další etapy, například propojení na Havířov. Z velké části se pak bude jednat o krajský projekt, ale provozovat tuto trať by měl Dopravní podnik Ostrava."

Studie proveditelnosti počítá s využitím stávající infrastruktury jako jsou uhelné vlečky a stávající či plánované dopravní koridory.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: "Využití stávajících vleček a koridorů významně zjednoduší realizaci projektu, které budou předcházet potřebná majetkoprávní vypořádání i naplnění dopravně-stavební legislativy. Místa, kudy dříve jezdily vlaky či tramvaje, je mnohem snadnější opět využívat pro dopravu než tvořit zcela nové trasy, jak se říká, přes zelenou louku. Nové tramvaje samozřejmě nebudou jezdit po starých kolejích, není to možné technicky a ani z bezpečnostních důvodů. Bude se jednat o novou moderní dvoukolejnou rychlodráhu, která bude mimo zástavbu moci jezdit až 80kilometrovou rychlostí. Tramvaje by mohly jezdit v desetiminutových intervalech."

První etapa trati povede z Karviné po třídě 17. listopadu přes rozvojové území pohornické krajiny Karvinska, přes Staré náměstí v Orlové, Rychvald a Slezskou Ostravu, kde se napojí na současnou ostravskou tramvajovou síť. Další etapy pak budou pokračovat do Orlové- Lutyně, v budoucnu je ve hře i napojení na Havířov. Začátek realizace projektu je závislý na zajištění finančních prostředků. Moravskoslezský kraj plánuje financování zajistit hlavně z evropských zdrojů, o podporu bude žádat i stát. Jedná se o mimořádně náročnou stavbu, trať by měla mít přes 26 km. Pokud půjde vše hladce, první cestující by se z Ostravy do Karviné mohli tramvají dostat za 10 let. Studie dále odhaduje, že tramvajová trať z Karviné do Ostravy by při současných cenách ve stavebnictví mohla stát zhruba 7 miliard korun.

Nahlásit chybu


K tématu

Náměstí republiky v Ostravě čeká revitalizace. Zlepšení čeká cestující i řidiče

24. prosince 2024 11:47 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka

Ostrava chystá významnou revitalizaci jednoho ze svých klíčových dopravních uzlů – náměstí Republiky. Tento projekt přinese nejen technická vylepšení, ale i zásadní změny a větší komfort pro cestující a také řidiče.

Moravskoslezský kraj nabízí seniorům, dětem i studentům mimořádnou slevu na jízdném

24. června 2025 18:24 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Polovinu nákladů na jízdné veřejnou dopravou budou moci nově získat zpět senioři, děti a studenti v Moravskoslezském kraji. 1 července bude spuštěn projekt Moravskoslezské cestovné, který je určen všem, kteří si kupují elektronické dlouhodobé jízdenky ODIS. Kraj na to vyčlenil 75 milionů korun.

Frýdek-Místek modernizuje řízení křižovatek. Systém upřednostní vozy IZS a MHD

10. února 2025 16:36 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček

Modernizovaná dopravní centrála i rekonstrukce signalizačního zařízení. To je soubor opatření, která mají za cíl zvýšit bezpečnost i plynulost dopravy ve městě. Chystá se dynamické řízení 11 křižovatek, které upřednostní například i vozy IZS nebo MHD.


Ostravské letiště překonalo hranici půl milionu odbavených cestujících

Dnes 12:38 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Letiště Leoše Janáčka Ostrava letos poprvé ve své historii odbavilo více než půl milionu cestujících. Významný milník potvrzuje rostoucí zájem o regionální letiště a širší nabídku pravidelných i charterových letů.

Těšínské divadlo je otevřeno po rozsáhlé rekonstrukci, vyšla na téměř 140 milionů korun

Rekonstrukce Těšínského divadla přinesla moderní technické zázemí, nové prostory pro diváky i umělce a zároveň vzniklo úplně nové Divadelní a kulturní centrum. To má rozšířit nabídku kulturního vyžití v Českém Těšíně.

V sídle CKV v centru Ostravy vyrostla Betlémská Jurta bratří Formanů

Včera 11:30 | Ostrava-Centrum | Andrea Holeszová

Prostory Vily Hanse Ulricha na Sokolské třídě v Ostravě se proměnily ve výjimečné místo plné vánoční atmosféry, poezie a klidu. Divadlo bratří Formanů a jejich přátel představilo v Centru kultury a vzdělávání interaktivní expozici Betlémská jurta.

Domov Korýtko bude nejmodernějším zařízením pro seniory v Ostravě

Včera 17:26 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Rozsáhlá rekonstrukce a přístavba Domova Korýtko v Ostravě se blíží k závěru. Stavba se kvůli technickým komplikacím protáhla o dva roky a výrazně prodražila. Hotová by ale měla být v únoru. Konečná kapacita bude 254 klientů.

Radnice potěšila osamělé seniory vánočním obědem

Včera 11:26 | Havířov | Bára Kelnerová

Ve městě žije řada osamělých seniorů, kteří ale mají rádi společnost. Právě pro ně radnice každoročně pořádá společný vánoční oběd. Příjemné setkání potěšilo všechny zúčastněné.


Rodinné centrum shromáždilo přes stovku dárků, předalo je i dětskému domovu

Včera 15:07 | Studénka | Petra Dorazilová

Akce Krabice od bot, kterou pořádalo rodinné centrum ve Studénce, přinese radost více než stovce dětí. Díky štědrosti dárců se podařilo předat vánoční balíčky i v dětském domově v Novém Jičíně.

Radary ve Starém Městě hlídají rychlost řidičů

18. prosince 2025 17:28 | Frýdek-Místek | Tomáš Tikal

Ve Starém Městě u Frýdku-Místku bylo zavedeno automatizované úsekové měření rychlosti na ulici Na Baštici. Zařízení měří obousměrně a je zaměřeno na zvýšení bezpečnosti v obci.

Typická mluva horalů z Jablunkovska by se mohla dostat pod UNESCO

Včera 12:37 | Jablunkov | Libor Běčák

Mezi typická nářečí, kterými stále hovoří značná část lidí, patří i ta, která se používají na Těšínsku a Jablunkovsku. Právě v Jablunkově byli vyhlášeni vítězové 21. ročníku soutěže dětí hovořících nářečím.

Maniak Aerobik opět uspořádal sbírku vánočních dárků pro děti

Včera 11:41 | Havířov | Bára Kelnerová

Každé dítě si přeje rozbalit pod stromečkem vánoční dárek. Ne všechny rodiny si to ale mohou dovolit. Právě na ně myslí Maniak Aerobik ve spolupráci s havířovským odborem sociálních věcí.

Ranní nehoda na Mariánskohorské: policie hledá svědky vážného střetu s chodkyní

Včera 13:48 | Ostrava-město | Lukáš Zavadil

V pátek 19. prosince ráno zasahovaly složky IZS v Moravské Ostravě u vážné dopravní nehody. Řidič osobního auta se na Mariánskohorské ulici střetl s chodkyní, která utrpěla těžká zranění a skončila v nemocnici. Policisté nyní hledají svědky události.

Ostravské letiště překonalo hranici půl milionu odbavených cestujících

Dnes 12:38 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Letiště Leoše Janáčka Ostrava letos poprvé ve své historii odbavilo více než půl milionu cestujících. Významný milník potvrzuje rostoucí zájem o regionální letiště a širší nabídku pravidelných i charterových letů.

Těšínské divadlo je otevřeno po rozsáhlé rekonstrukci, vyšla na téměř 140 milionů korun

Rekonstrukce Těšínského divadla přinesla moderní technické zázemí, nové prostory pro diváky i umělce a zároveň vzniklo úplně nové Divadelní a kulturní centrum. To má rozšířit nabídku kulturního vyžití v Českém Těšíně.

Rekonstrukce budovy SŠE, po několika měsících už škola sčítá energetické úspory

18. prosince 2025 11:28 | Celý MS kraj | Renáta E. Orlíková

Střední škola elektrotechnická v Ostravě má za sebou rozsáhlou stavební rekonstrukci. Cílem bylo snížení energetické náročnosti budovy i zlepšení podmínek pro výuku. Celkové náklady se vyšplhaly na více jak 12 mil. korun a většinu zaplatil MS kraj ze svého rozpočtu. Střední školu elektrotechnickou navštěvuje aktuálně okolo 640 studentů.

Moravskoslezský kraj dál posiluje vybavení hasičů, techniku dostali dobrovolní i profesionální hasiči

18. prosince 2025 11:09 | Celý MS kraj | Renáta E. Orlíková

Moravskoslezský kraj dál posiluje vybavení hasičů. Hejtman Josef Bělica předal dobrovolným jednotkám novou moderní techniku za 10 milionů korun. Kraj tím chce zvýšit bezpečnost zásahů i připravenost na mimořádné události.

Únik na dani za šest milionů. Žena prodávala nekolkované cigarety ve své prodejně

18. prosince 2025 10:03 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Jedna žena dovážela a druhá prodávala nekolkované tabákové výrobky. Starší je nabízela v obchodě v Bílovci. Mladší schovávala 1,3 milionů cigaret a 22 kilo tabáku ve své garáži. Celkem způsobily únik na dani v hodnotě šest milionů korun. Oběma hrozí několik let ve vězení.

Začaly platit změny v hromadné dopravě v Moravskoslezském kraji, dejte pozor na drobné úpravy v jízdních řádech

18. prosince 2025 8:19 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Od neděle 14. prosince vstoupily v platnost změny jízdních řádů v integrovaném dopravním systému ODIS. Úpravy se týkají železniční i autobusové dopravy v Moravskoslezském kraji a přinášejí nové spoje, lepší návaznosti i změny v odbavení cestujících.

Mezi Ostravou a Karvinou by měly jezdit tramvaje, na trať se napojí i Orlová
Vydáno 19. září 2022 18:30, Celý MS kraj, Jiří Cileček
Moravskoslezský kraj plánuje výstavbu tramvajové trati, která povede z Ostravy přes Rychvald a Orlovou až do Karviné. Toto rozšíření dopravního integrovaného systému zlepší mobilitu v ostravskokarvinské aglomeraci, bude mít také pozitivní dopady na životní prostředí v regionu a posílí jeho prestiž. Podle současných cen by výstavba vyšla na 7 miliard korun.

vizualizace tramvajové trati v Karviné z roku 2016; zdroj foto: msstavby.cz

Přínosem bude také zvýšení atraktivity pohornické krajiny pro veřejnost i investory.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: "Tramvaje jezdily mezi Ostravou a Karvinou už před více než sto lety, trať měla tenkrát smysl díky intenzivní těžbě uhlí. Nyní, s dynamicky probíhající transformací našeho kraje má vize obnovit toto tramvajové propojení opět své opodstatnění. Tramvajová trať bude mít pozitivní vliv na ekonomiku kraje, čistotu ovzduší, také náš kraj zatraktivní. Chceme totiž oživit místa, která dříve patřila těžbě uhlí. S uzavíráním dolů nám pohornická krajina nabízí obrovský potenciál, tramvajové propojení rozvojových lokalit s okolními městy bude jistě pro budoucí investory velmi zajímavé."

Realizovatelnost projektu letos v dubnu potvrdila studie proveditelnosti. Tu pro kraj připravila krajská společnost Moravskoslezské investice a development (MSID).

Václav Palička, předseda představenstva MSID: "Naším hlavním úkolem je v regionu vytvářet lákavé investiční příležitosti. Zvýšení mobility pracovní síly v rámci aglomerace, urychlení komunikačních vazeb a propojení obyvatel může v budoucnu zcela jistě znamenat naši výhodu při lákání investorů zajímajících se o náš kraj. Lidé budou tramvají jezdit za prací, ale i zábavou. Karvinsko se totiž v hledáčku menších i velkých společnosti objevuje stále častěji."

MSID v návaznosti na studii nyní chystá ještě doprovodné aktivity.

Václav Palička, předseda představenstva MSID: "Chceme, aby lidé z našeho kraje o plánované trati věděli, aby se na její realizaci těšili a následně toto spojení co nejvíce využívali. Také mohou projekt částečně ovlivnit, například připravujeme workshop se studenty architektury, kteří navrhnou možný vzhled některých tramvajových zastávek. Například ta u šikmého kostela by mohla být hodně zajímavá."

Vizi Moravskoslezského kraje vybudovat tramvajovou trať podpoří i dotčené obce. Memorandum o spolupráci při její přípravě a realizaci a následně jejím provozování uzavřou s Moravskoslezským krajem také Karviná, Orlová, Rychvald a samozřejmě město Ostrava.

Miroslav Svozil, náměstek primátora Ostravy pro dopravu: "Jsem velmi rád, že jsem mohl poslednímu jednání Zastupitelstva města Ostravy předložit toto zásadní memorandum a že ho Ostrava schválila jako první z uvedených municipalit. Tento projekt přesně zapadá do schváleného Integrovaného plánu mobility Ostravy, kde počítáme s rozvojem kolejové dopravy. Pro občana Ostravy bude zajímavé dojet komfortně tramvají do zoo, Orlové, k šikmému kostelu, na nové investice z projektu pohornické krajiny a do Karviné samé. V budoucnu mohou pak následovat další etapy, například propojení na Havířov. Z velké části se pak bude jednat o krajský projekt, ale provozovat tuto trať by měl Dopravní podnik Ostrava."

Studie proveditelnosti počítá s využitím stávající infrastruktury jako jsou uhelné vlečky a stávající či plánované dopravní koridory.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: "Využití stávajících vleček a koridorů významně zjednoduší realizaci projektu, které budou předcházet potřebná majetkoprávní vypořádání i naplnění dopravně-stavební legislativy. Místa, kudy dříve jezdily vlaky či tramvaje, je mnohem snadnější opět využívat pro dopravu než tvořit zcela nové trasy, jak se říká, přes zelenou louku. Nové tramvaje samozřejmě nebudou jezdit po starých kolejích, není to možné technicky a ani z bezpečnostních důvodů. Bude se jednat o novou moderní dvoukolejnou rychlodráhu, která bude mimo zástavbu moci jezdit až 80kilometrovou rychlostí. Tramvaje by mohly jezdit v desetiminutových intervalech."

První etapa trati povede z Karviné po třídě 17. listopadu přes rozvojové území pohornické krajiny Karvinska, přes Staré náměstí v Orlové, Rychvald a Slezskou Ostravu, kde se napojí na současnou ostravskou tramvajovou síť. Další etapy pak budou pokračovat do Orlové- Lutyně, v budoucnu je ve hře i napojení na Havířov. Začátek realizace projektu je závislý na zajištění finančních prostředků. Moravskoslezský kraj plánuje financování zajistit hlavně z evropských zdrojů, o podporu bude žádat i stát. Jedná se o mimořádně náročnou stavbu, trať by měla mít přes 26 km. Pokud půjde vše hladce, první cestující by se z Ostravy do Karviné mohli tramvají dostat za 10 let. Studie dále odhaduje, že tramvajová trať z Karviné do Ostravy by při současných cenách ve stavebnictví mohla stát zhruba 7 miliard korun.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000033388/mezi-ostravou-a-karvinou-by-mely-jezdit-tramvaje-na-trat-se-napoji-i-orlova