David Chovančík, projektový manažer, Slezské zemské dráhy: “Osoblažská úzkokolejka vznikla v roce 1898, kdy vjel první vlak 14. prosince. Byly velké snahy o to dostat do tohoto odlehlého regionu železnici, ale bohužel, jelikož už v té době okolo roku 1898 byl ten region dosti chudý, tak se nepodařilo zde dotáhnout Železnici normálního rozchodu, ale pouze úzkokolejku. Úzkokolejka má rozchod 760 mm, což byl v dobách Rakousko-Uherska normovaný rozchod pro dráhy lokálního charakteru. Osobní doprava tady je stále v objednávce MS kraje. Cestující a návštěvníci se tady můžou každý den svézt čtyřmi páry vlaků a tyto vlaky pravidelné doplňují právě výletní parní vlaky v čele s parní lokomotivou.“
Právě zážitkové výlety parním vlakem skrze osoblažskou krajinu jsou hlavní turistickou atrakcí regionu – zejména, co se technických památek týče.
David Chovančík, projektový manažer, Slezské zemské dráhy: „Jízda parním vlakem začíná obvykle na nádraží v Třemešné ve Slezsku, kde pravidelně každý víkend o prázdninách vyjíždí parní vlák v 10 hodina 45 minut. Jede se do Osoblahy, cesta trvá přibližně hodinu a tam je tříhodinová pauza, kdy si lidé mohou zajít například na oběd nebo navštívit osoblažské památky, jako například místní židovský hřbitov. A následně se vlakem jede zpátky do Třemešné.“
V podstatě na každé zastávce výletního vlaku je ale co navštívit a obdivovat.
David Chovančík, projektový manažer, Slezské zemské dráhy: „Cestující nemusí jít samozřejmě až do Osoblahy, ale můžou vystoupit třeba v Liptani, kde můžou vyrazit pěšky okolo Bludného Balvanu na rozhlednu hraniční vrch nad městem Albrechtice. Můžou vystoupit třeba v Dívčím hradě a nastoupit místní zámek. Ve Slezských Rudolticích taktéž můžou navštívit nádherný a krásně vybavený místní zámek s bohatou historií. V Bohušově můžou vystoupit a navštívit zříceninu hradu Fulštejn.“
Mezi vagóny parního vlaku během zážitkové jízdy nechybí ani jídelní vůz s občerstvením, pojmenovaný pivní vagón. Svou 21. sezónu parní vlak zahájil v červnu. Zájem prvních cestujících byl obrovský a vlak byl vyprodán během prvních dvou hodin.
Anketa, cestující: „Jsme z Ostravy a přijeli jsme se podívat na vlak. V září jsme byli, líbilo se, tak jsme znovu.“
„Těším se hodně.“
„Přišli jsme z Krnova a jdeme se podívat s dětmi na vláčky, protože je milují, naše Sofinka si nese sebou i vláček.“
„Úzkokolejka je pro mě velice skvělý zážitek, který jsem naposledy podstupovala jako malé dítě, ale moc se těším na to, jak ho podstoupím teď. To bude něco ohromného a bude to určitě skvělé, jak pro mé budoucí já, tak i pro mě v přítomnosti teď. Jedu až na konec. Jedu až do Osoblahy a moc se těším na to, jak krásný výhled z vlaku budu mít.“
Letošní sezóna se však málem neuskutečnila. Loňské zářiové povodně nadělaly na trati velkou škodu.
David Chovančík, projektový manažer, Slezské zemské dráhy: „Na mnoha místech byla trať odplavená, kolový svršek úplně zmizel. Dalo se to všechno dokupy ještě do konci roku 2024, a tento rok v září správa železnic, která je majitelem této trati, chystá velkou rekonstrukci, během které by měly být napraveny už úplně všechny škody po povodni a navíc by měla být ještě trať významně zmodernizována.“
Osoblažská úzkokolejka se za dobu svého provozu stala i symbolem celého regionu.
Jana Murová (ANO), starostka Města Albrechtic: „V podstatě je to téměř 127 let a v tehdejší době to znamenalo, že i ten poslední nejzazší kout Slezska se dostává do moderní doby a součástí České republiky. Dneska je to jakási nostalgie, historie a zároveň příležitost, jak podpořit osoblažský mikroregion, osoblažský výběžek, dostat sem rozvoj cestovního ruchu, podpořit řemeslo, gastronomii a je to příležitost.“
Ještě tuto sezónu si mohou cestující na osoblažské úzkokolejce a jejích zastávkách užít bohatý program. Čekají je akce jako Dožínky, Kinovlak, strašidelný vlak nebo zářiový Gastrofestival a Den rodin. Rezervaci vstupenek mohou zájemci udělat online, ale koupi provedou na stanici v Třemešné.