Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Milan Koláček je v cíli první etapy v závodě sólových jachtařů přes Atlantik

Celý MS kraj |

První etapa závodu Transat 6,50 byla pro Milana Koláčka na Gaben > Follow Me smolná. Pátý den závodu v bouři roztrhl kosatku. Náročné podmínky nedovolovaly plachtu opravit. I s tímto handicapem dokázal Milan dojet do cíle na 23. místě mezi prototypy.

Meteorologické předpovědi těsně před startem slibovaly náročnou první etapu. Dva meteorologické týmy, se kterými Milan spolupracuje, byly schopny s určitostí předpovědět počasí jen pro první 3 dny. Dále byla situace nejasná, vývoj byl nepredikovatelný.

Již první tři dny závodu v Biskajském zálivu byly velmi náročné. Vítr jen velmi slabý, místy bezvětří. To je pro závodníky velmi vyčerpávající, spánek je v podstatě vyloučen. Milan se držel výborně a bojoval o přední příčky. Pak přišel mys Finisterre. Náročná oblast, kde vítr a vlny dokážou připravit nečekané překážky. Zde se Milan dostal do větrné kapsy s nepříjemnými vlnami a uvízl na místě. Bezvětří trvalo celou noc a Milan ztrácel jedno místo za druhým.

Když se vítr znovu dostavil, Milan začal opět stahovat soupeře a probojoval se na dosah čela závodu. Po dvě noci byl nejrychlejší z celého startovního pole.

Pak se vše otočilo. V sílící bouři, kdy Milan plul se dvěma refy na kosatce a třemi na hlavní plachtě ve větru o rychlosti 40 uzlů a ve vysokých vlnách, přišla rána a kosatka se v horní části rozlétla na dva kusy. Nenahraditelná ztráta, protože nadále bylo nutné pokračovat na stoupačku. Místo kosatky Milan vytáhl malou kosatku bouřkovou, která však klasickou plachtu nedokáže nahradit. Začal na soupeře ztrácet.

Stále se měnící předpověď počasí napovídala tomu, že by se mohla otevřít západní varianta trasy, v severozápadním větru na zadní straně tlakové níže. Milan zamířil na západ s genakerem místo kosatky. Znamenalo to velmi ostrý kurz 80°, ale jediný možný s plachtami, které měl Milan k dispozici. Vítr přitom znovu sílil až na 28 uzlů. Na rozbouřeném moři se Milan obával, že stěžeň nápor nevydrží, ale neměl jinou možnost.

Předpověď nevydržela. Tlaková níže zamířila na severozápad a Milanova cesta se uzavřela. Bylo nutné se znovu stočit na východ a stoupat. Bez kosatky. Ztráta na čelo závodu začala znovu narůstat. Milan se pokoušel opravit kosatku, ale 4 dny stále pršelo a palubu zalévaly ohromné vlny. Plachtu nebylo možné vysušit, aby se ji podařilo zalepit. Oprava nedržela. Dva dny před cílem se navíc projevila závada na regulátoru dobíjení akumulátorů a Milan se ocitl téměř bez proudu. Posledních 48 hodin nemohl opustit kormidlo.

Přesto se nevzdával. Bojoval a plul nejrychleji z celého startovního pole. Stahoval znovu své soupeře. Ztráta však již byla příliš veliká. Z 28. místa se Milanovi podařilo probojovat na 23. pozici, na více již nebyl čas. Na vítězného Seba Rogues ztratil 16 hodin.

Po dojezdu do cíle Milan řekl: „Závod byl brutální, nejtěžší, jaký jsem dosud jel. Nejprve vyčerpávající bezvětří, pak dvojice bouřlivých tlakových níží. 4 dny jsem byl na palubě zaplavován deštěm nebo vlnami. S roztrženou kosatkou jsem již neměl mnoho možností na výběr."

Milanova slova potvrdil i vítězný Seb Rogues: "Je to moje největší vítězství, protože šlo o nejnáročnější závod, jaký jsem kdy jel."

 

Nahlásit chybu


Proměna Floridy v Ostravě-Porubě je v polovině

Proměna prostranství u kruhového objezdu na Hlavní třídě v Ostravě-Porubě, kterému místní neřeknou jinak než Florida, je v polovině. Do léta se celý prostor promění v atraktivní místo pro trávení volného času.

V centru Ostravy hořel bytový dům. Roční dítě skončilo v nemocnici

V centru Ostravy museli hasiči evakuovat 11 osob z hořícího bytového domu. Oheň vznikl na chodbě, ale přesnou příčinu určí teprve další vyšetřování.

O tomto víkendu začne demolice mostu na Ratibořské ulici v Opavě. Bude zcela neprůjezdný

V Opavě běží přípravy na demolici mostu na Ratibořské ulici v Opavě-Kateřinkách. Ta by měla začít už tuto sobotu a zcela omezí jak osobní, tak městskou hromadnou dopravu na této frekventované komunikaci.

V Těrlicku-Hradišti budou mít lidé nový přechod se semaforem

Mnohem bezpečněji se budou cítit lidé, kteří přecházejí frekventovanou silnici v Těrlicku-Hradišti. Řidiči v tomto úseku často nedodržují stanovenou padesátku. Obec tam u zastávek u Káňů nechá postavit přechod pro chodce s bezpečnostním osvětlením a semaforem.

Tříkrálová sbírka 2025: Lidé ve Stonavě byli opět štědří

Tříkrálová sbírka patří mezi největší dobročinné akce u nás. Ve Stonavě vyrazily skupinky koledníků za dobrodinci první lednový víkend.

Nový Jičín hledá i výjimečný počin roku 2024

Nový Jičín má nová pravidla pro vyhlašování osobností města. Přibyly i některé kategorie. Poprvé tu budou hledat i podnikatel roku a výjimečný počin.

Vedení Ostravy poděkovalo občanům za záchranu života. Oživili muže, kterému se zastavilo srdce

Velké štěstí měl starší muž, kterého přímo na ulici v Ostravě postihla zástava srdce. Během chvíle k němu totiž doběhla hlídka strážníků, ale i několik dalších občanů, kteří ho společně oživovali až do příjezdu zdravotnické záchranné služby. Zachránci byli oceněni vedením města.

Rekonstrukce mostů ve Svinově omezila dopravu na Rudné ulici. Polanecká je uzavřená úplně

Začalo bourání prvního svinovského mostu nad ulicí Polanecká v Ostravě. Doprava je na Rudné ulici puštěna v jednom směru, ale Polanecká pod mostem je uzavřena. Projekt za celkem 96,5 milionu korun bude dokončen v dubnu 2026.

Regionální knihovna Karviná vystavuje do konce ledna Uloupené umění

Regionální knihovna Karviná vás zve na výstavu nazvanou “Uloupené umění”. Najdete ji v Karviné-Fryštátě, v oddělení pro mládež a dospělé. Mapuje problematiku výzkumu uměleckých děl, která byla zkonfiskována během 2. světové války.

I v roce 2025 mohou obyvatelé Ostravy-Jihu využít příspěvek Corrency na volnočasové aktivity

Projekt Corrency, díky kterému mají obyvatelé Ostravy-Jihu možnost využít příspěvek na volnočasové aktivity, se spouští i v roce 2025. Systém má opět dvě oblasti, zaměřeny na děti a kulturu. Do obou se lidé mohou přihlásit od 20. ledna.

Hejtmanství pomůže vesnickým prodejnám. Bez dotace by zřejmě některé zanikly

Moravskoslezský kraj znovu rozhodl o podpoře malých vesnických prodejen v celém regionu. Mnohé z nich by bez podpory kraje měly existenční problémy a nebo by dokonce zanikly.

SŠ polytechnická v Havířově prošla modernizací

Oprava příjezdové cesty, vybudování nabíjecích bodů pro elektromobily, oprava havarijního stavu střechy a modernizace výuky – takový je výčet investic na Střední škole polytechnické v Havířově – Šumbarku. Také proto získala tato krajská škola titul Úspěšná škola roku 2024.

Auto jelo po dálnici D48 v protisměru. Policie hledá řidiče

Včera 7:20 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Ve čtvrtek 9. ledna večer si zřejmě někdo spletl směr a najel na dálnici D48 do protisměru. Pomalou jízdou si to pak navíc šinul v levém jízdním pruhu. Policisté získali video a nyní se obrací na veřejnost s žádostí o pomoc při hledání řidiče i vozu.

Policisté chytili opilého řidiče na dálnici D48 i cyklistu pod vlivem v Příboru

13. ledna 2025 20:34 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Moravskoslezští policisté mají za sebou další dopravně bezpečností akci. Chytili při ní 7 řidičů pod vlivem alkoholu a 4 pod vlivem návykových látek. Zastavili například řidiče na dálnici D48, který nadýchal přes 2 promile. Nebo také opilého cyklistu v Příboru.

Umělci s hendikepem si v Galerii výtvarného umění v Ostravě převzali ceny hejtmana

13. ledna 2025 19:13 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová | Kulturní okénko

Umělci s hendikepem si v Galerii výtvarného umění v Ostravě převzali ceny hejtmana MS kraje. Oceněná díla byla v Domě umění vystavena spolu s tvorbou hendikepovaných autorů, kteří se v tomto roce pravidelně účastnili výtvarných dílen galerie.

Hrad Sovinec patřil novoročním procházkám

13. ledna 2025 19:01 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová | Kulturní okénko

Hrad Sovinec se první lednovou sobotu mimořádně otevřel návštěvníkům. Připraveny tady byly novoroční procházky zasněženým hradem a také komentované prohlídky s průvodci v dobových kostýmech.

Milan Koláček je v cíli první etapy v závodě sólových jachtařů přes Atlantik
Vydáno 7. října 2011 0:00, Celý MS kraj, Tomáš Tikal
První etapa závodu Transat 6,50 byla pro Milana Koláčka na Gaben > Follow Me smolná. Pátý den závodu v bouři roztrhl kosatku. Náročné podmínky nedovolovaly plachtu opravit. I s tímto handicapem dokázal Milan dojet do cíle na 23. místě mezi prototypy.

Meteorologické předpovědi těsně před startem slibovaly náročnou první etapu. Dva meteorologické týmy, se kterými Milan spolupracuje, byly schopny s určitostí předpovědět počasí jen pro první 3 dny. Dále byla situace nejasná, vývoj byl nepredikovatelný.

Již první tři dny závodu v Biskajském zálivu byly velmi náročné. Vítr jen velmi slabý, místy bezvětří. To je pro závodníky velmi vyčerpávající, spánek je v podstatě vyloučen. Milan se držel výborně a bojoval o přední příčky. Pak přišel mys Finisterre. Náročná oblast, kde vítr a vlny dokážou připravit nečekané překážky. Zde se Milan dostal do větrné kapsy s nepříjemnými vlnami a uvízl na místě. Bezvětří trvalo celou noc a Milan ztrácel jedno místo za druhým.

Když se vítr znovu dostavil, Milan začal opět stahovat soupeře a probojoval se na dosah čela závodu. Po dvě noci byl nejrychlejší z celého startovního pole.

Pak se vše otočilo. V sílící bouři, kdy Milan plul se dvěma refy na kosatce a třemi na hlavní plachtě ve větru o rychlosti 40 uzlů a ve vysokých vlnách, přišla rána a kosatka se v horní části rozlétla na dva kusy. Nenahraditelná ztráta, protože nadále bylo nutné pokračovat na stoupačku. Místo kosatky Milan vytáhl malou kosatku bouřkovou, která však klasickou plachtu nedokáže nahradit. Začal na soupeře ztrácet.

Stále se měnící předpověď počasí napovídala tomu, že by se mohla otevřít západní varianta trasy, v severozápadním větru na zadní straně tlakové níže. Milan zamířil na západ s genakerem místo kosatky. Znamenalo to velmi ostrý kurz 80°, ale jediný možný s plachtami, které měl Milan k dispozici. Vítr přitom znovu sílil až na 28 uzlů. Na rozbouřeném moři se Milan obával, že stěžeň nápor nevydrží, ale neměl jinou možnost.

Předpověď nevydržela. Tlaková níže zamířila na severozápad a Milanova cesta se uzavřela. Bylo nutné se znovu stočit na východ a stoupat. Bez kosatky. Ztráta na čelo závodu začala znovu narůstat. Milan se pokoušel opravit kosatku, ale 4 dny stále pršelo a palubu zalévaly ohromné vlny. Plachtu nebylo možné vysušit, aby se ji podařilo zalepit. Oprava nedržela. Dva dny před cílem se navíc projevila závada na regulátoru dobíjení akumulátorů a Milan se ocitl téměř bez proudu. Posledních 48 hodin nemohl opustit kormidlo.

Přesto se nevzdával. Bojoval a plul nejrychleji z celého startovního pole. Stahoval znovu své soupeře. Ztráta však již byla příliš veliká. Z 28. místa se Milanovi podařilo probojovat na 23. pozici, na více již nebyl čas. Na vítězného Seba Rogues ztratil 16 hodin.

Po dojezdu do cíle Milan řekl: „Závod byl brutální, nejtěžší, jaký jsem dosud jel. Nejprve vyčerpávající bezvětří, pak dvojice bouřlivých tlakových níží. 4 dny jsem byl na palubě zaplavován deštěm nebo vlnami. S roztrženou kosatkou jsem již neměl mnoho možností na výběr."

Milanova slova potvrdil i vítězný Seb Rogues: "Je to moje největší vítězství, protože šlo o nejnáročnější závod, jaký jsem kdy jel."

 

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/8337/milan-kolacek-je-v-cili-prvni-etapy-v-zavode-solovych-jachtaru-pres-atlantik