Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Milan Koláček je v cíli první etapy v závodě sólových jachtařů přes Atlantik

Celý MS kraj |

První etapa závodu Transat 6,50 byla pro Milana Koláčka na Gaben > Follow Me smolná. Pátý den závodu v bouři roztrhl kosatku. Náročné podmínky nedovolovaly plachtu opravit. I s tímto handicapem dokázal Milan dojet do cíle na 23. místě mezi prototypy.

Meteorologické předpovědi těsně před startem slibovaly náročnou první etapu. Dva meteorologické týmy, se kterými Milan spolupracuje, byly schopny s určitostí předpovědět počasí jen pro první 3 dny. Dále byla situace nejasná, vývoj byl nepredikovatelný.

Již první tři dny závodu v Biskajském zálivu byly velmi náročné. Vítr jen velmi slabý, místy bezvětří. To je pro závodníky velmi vyčerpávající, spánek je v podstatě vyloučen. Milan se držel výborně a bojoval o přední příčky. Pak přišel mys Finisterre. Náročná oblast, kde vítr a vlny dokážou připravit nečekané překážky. Zde se Milan dostal do větrné kapsy s nepříjemnými vlnami a uvízl na místě. Bezvětří trvalo celou noc a Milan ztrácel jedno místo za druhým.

Když se vítr znovu dostavil, Milan začal opět stahovat soupeře a probojoval se na dosah čela závodu. Po dvě noci byl nejrychlejší z celého startovního pole.

Pak se vše otočilo. V sílící bouři, kdy Milan plul se dvěma refy na kosatce a třemi na hlavní plachtě ve větru o rychlosti 40 uzlů a ve vysokých vlnách, přišla rána a kosatka se v horní části rozlétla na dva kusy. Nenahraditelná ztráta, protože nadále bylo nutné pokračovat na stoupačku. Místo kosatky Milan vytáhl malou kosatku bouřkovou, která však klasickou plachtu nedokáže nahradit. Začal na soupeře ztrácet.

Stále se měnící předpověď počasí napovídala tomu, že by se mohla otevřít západní varianta trasy, v severozápadním větru na zadní straně tlakové níže. Milan zamířil na západ s genakerem místo kosatky. Znamenalo to velmi ostrý kurz 80°, ale jediný možný s plachtami, které měl Milan k dispozici. Vítr přitom znovu sílil až na 28 uzlů. Na rozbouřeném moři se Milan obával, že stěžeň nápor nevydrží, ale neměl jinou možnost.

Předpověď nevydržela. Tlaková níže zamířila na severozápad a Milanova cesta se uzavřela. Bylo nutné se znovu stočit na východ a stoupat. Bez kosatky. Ztráta na čelo závodu začala znovu narůstat. Milan se pokoušel opravit kosatku, ale 4 dny stále pršelo a palubu zalévaly ohromné vlny. Plachtu nebylo možné vysušit, aby se ji podařilo zalepit. Oprava nedržela. Dva dny před cílem se navíc projevila závada na regulátoru dobíjení akumulátorů a Milan se ocitl téměř bez proudu. Posledních 48 hodin nemohl opustit kormidlo.

Přesto se nevzdával. Bojoval a plul nejrychleji z celého startovního pole. Stahoval znovu své soupeře. Ztráta však již byla příliš veliká. Z 28. místa se Milanovi podařilo probojovat na 23. pozici, na více již nebyl čas. Na vítězného Seba Rogues ztratil 16 hodin.

Po dojezdu do cíle Milan řekl: „Závod byl brutální, nejtěžší, jaký jsem dosud jel. Nejprve vyčerpávající bezvětří, pak dvojice bouřlivých tlakových níží. 4 dny jsem byl na palubě zaplavován deštěm nebo vlnami. S roztrženou kosatkou jsem již neměl mnoho možností na výběr."

Milanova slova potvrdil i vítězný Seb Rogues: "Je to moje největší vítězství, protože šlo o nejnáročnější závod, jaký jsem kdy jel."

 

Nahlásit chybu


Nedorazila k lékaři a má vypnutý telefon. Rodina měla strach o život ženy z Havířova

Včera 22:38, vydáno včera 18:18 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Rodina i policisté intenzivně pátrali po mladé ženě z Havířova. Nedorazila k lékaři a měla vypnutý telefon. Rodina měla strach o její život. Po několika hodinách od zveřejnění pátrání se žena vrátila domů.

Rychlá reakce zachránila život. Muž po kolapsu poděkoval svým hrdinům v rámci jejich oceňování na ostravské radnici

22. prosince 2025 10:49 | Ostrava-město | Yvona Fajtová

Předvánoční čas přinesl do prostor Nové radnice silné lidské setkání. Po několika týdnech se zde znovu potkal 41letý muž s lidmi, kteří mu na konci listopadu zachránili život. Muž tehdy zkolaboval v práci v Ostravě-Mariánských Horách a bez rychlé pomoci by neměl šanci přežít.

Vánoční přání hejtmana Moravskoslezského kraje

22. prosince 2025 15:18 | Celý MS kraj | Redakce

Hejtman Josef Bělica (ANO) přeje, nejen všem obyvatelům Moravskoslezského kraje, pohodové a klidné Vánoce.

Autobus srazil školáka, skončil v péči záchranářů. Policie hledá svědky nehody.

Včera 11:04 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Policie s zabývá okolnostmi dopravní nehody v Šenově u Nového Jičína. Autobus srazil nezletilého chodce. Ten utrpěl zranění. Policie žádá svědky události o bližší informace.

I ve vyšším věku jsou aktivní a inspirují ostatní. Ostrava ocenila seniory roku 2025

22. prosince 2025 14:36 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Ostrava ocenila seniory, kteří i ve vyšším věku zůstávají aktivní a inspirují své okolí. Seniorkou roku se stala Milada Němčíková, město udělilo také dvě čestná uznání a ocenilo i jeden Klub seniorů roku.


Odpalovali pyrotechniku na střeše, ta začala hořet. Hasiči zachránili majetek za 10 milionů

Včera 10:14 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Při odpalování pyrotechniky začala hořet střecha. Hasiči uhasili požár během patnácti minut a zachránili majetek ve výši 10 milionů korun. Naštěstí se nikomu nic nestalo. Škoda je odhadovaná na 100 tisíc korun. Hasiči upozorňují na opatrné zacházení s pyrotechnikou, obzvlášť při novoročních oslavách.

Na taktiky podvodníků upozorňuje policejní kalendář

Včera 8:21 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Policie České republiky rozdala seniorům v Novém Jičíně kalendáře na rok 2026. Nešlo ovšem jen o společenskou pozornost, obsahují varování před současnými hrozbami, před falešnými bankéři a jinými podvodníky.

Prořezával stromy a kmen mu poranil nohu. Záchranné složky zasahovaly v obtížném lesním terénu

Včera 9:05 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Když řezal větve stromu, kmen mu poranil nohu. Muž se zranil v těžko přístupném místě u obce Vyšní Lhoty. Díky technické pomoci horské služby a hasičů se zraněný dostal do sanitky a byl převezen do nemocnice.

Lidé bez domova usedli v Novém Jičíně k vánočnímu obědu

22. prosince 2025 11:00 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Novojičínská Charita uspořádala už v těchto dnech vánoční oběd pro lidi bez domova. Pro své klienty připravila štědrovečerní pokrm a drobné dárky.

Adra pořádá kroužky pro děti s autismem, Frýdek-Místek je podporuje

21. prosince 2025 17:34 | Frýdek-Místek | Tomáš Tikal

Frýdek-Místek podporuje charitativní organizaci Adra už od roku 2020 a výjimkou není ani letošní rok. Tentokrát dostaly potřebné vybavení kroužky pro děti s poruchou autistického spektra.

Těšínské divadlo je otevřeno po rozsáhlé rekonstrukci

Rekonstrukce Těšínského divadla přinesla moderní technické zázemí, nové prostory pro diváky i umělce a zároveň vzniklo úplně nové Divadelní a kulturní centrum. To má rozšířit nabídku kulturního vyžití v Českém Těšíně.

MSK, VŠB–TUO a Černá kostka podepsali memorandum o spolupráci, vznikne vůbec první regionální ESG datová infrastruktura v Česku

Moravskoslezský kraj, VŠB–TUO a Černá kostka podepsali memorandum o spolupráci na vzniku vůbec první regionální ESG datové infrastruktury v Česku. Otevřená platforma má pomoci kraji, obcím i firmám lépe pracovat s environmentálními daty a usnadnit čerpání evropských dotací. Pilotním projektem bude připravovaná tramvajová trať mezi Ostravou a Karvinou.

Žena, kterou srazilo auto v Ostravě na Mariánskohorské, zemřela

20. prosince 2025 16:55 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Šla v odstavném pruhu v protisměru a srazilo ji auto. Do nemocnice ji odvezli v kritickém stavu. Později ale přišla zpráva, že 61letá žena bohužel zemřela. Případ si převzali kriminalisté.

Ostravské letiště překonalo hranici půl milionu odbavených cestujících

20. prosince 2025 12:38 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Letiště Leoše Janáčka Ostrava letos poprvé ve své historii odbavilo více než půl milionu cestujících. Významný milník potvrzuje rostoucí zájem o regionální letiště a širší nabídku pravidelných i charterových letů.

Milan Koláček je v cíli první etapy v závodě sólových jachtařů přes Atlantik
Vydáno 7. října 2011 0:00, Celý MS kraj, Tomáš Tikal
První etapa závodu Transat 6,50 byla pro Milana Koláčka na Gaben > Follow Me smolná. Pátý den závodu v bouři roztrhl kosatku. Náročné podmínky nedovolovaly plachtu opravit. I s tímto handicapem dokázal Milan dojet do cíle na 23. místě mezi prototypy.

Meteorologické předpovědi těsně před startem slibovaly náročnou první etapu. Dva meteorologické týmy, se kterými Milan spolupracuje, byly schopny s určitostí předpovědět počasí jen pro první 3 dny. Dále byla situace nejasná, vývoj byl nepredikovatelný.

Již první tři dny závodu v Biskajském zálivu byly velmi náročné. Vítr jen velmi slabý, místy bezvětří. To je pro závodníky velmi vyčerpávající, spánek je v podstatě vyloučen. Milan se držel výborně a bojoval o přední příčky. Pak přišel mys Finisterre. Náročná oblast, kde vítr a vlny dokážou připravit nečekané překážky. Zde se Milan dostal do větrné kapsy s nepříjemnými vlnami a uvízl na místě. Bezvětří trvalo celou noc a Milan ztrácel jedno místo za druhým.

Když se vítr znovu dostavil, Milan začal opět stahovat soupeře a probojoval se na dosah čela závodu. Po dvě noci byl nejrychlejší z celého startovního pole.

Pak se vše otočilo. V sílící bouři, kdy Milan plul se dvěma refy na kosatce a třemi na hlavní plachtě ve větru o rychlosti 40 uzlů a ve vysokých vlnách, přišla rána a kosatka se v horní části rozlétla na dva kusy. Nenahraditelná ztráta, protože nadále bylo nutné pokračovat na stoupačku. Místo kosatky Milan vytáhl malou kosatku bouřkovou, která však klasickou plachtu nedokáže nahradit. Začal na soupeře ztrácet.

Stále se měnící předpověď počasí napovídala tomu, že by se mohla otevřít západní varianta trasy, v severozápadním větru na zadní straně tlakové níže. Milan zamířil na západ s genakerem místo kosatky. Znamenalo to velmi ostrý kurz 80°, ale jediný možný s plachtami, které měl Milan k dispozici. Vítr přitom znovu sílil až na 28 uzlů. Na rozbouřeném moři se Milan obával, že stěžeň nápor nevydrží, ale neměl jinou možnost.

Předpověď nevydržela. Tlaková níže zamířila na severozápad a Milanova cesta se uzavřela. Bylo nutné se znovu stočit na východ a stoupat. Bez kosatky. Ztráta na čelo závodu začala znovu narůstat. Milan se pokoušel opravit kosatku, ale 4 dny stále pršelo a palubu zalévaly ohromné vlny. Plachtu nebylo možné vysušit, aby se ji podařilo zalepit. Oprava nedržela. Dva dny před cílem se navíc projevila závada na regulátoru dobíjení akumulátorů a Milan se ocitl téměř bez proudu. Posledních 48 hodin nemohl opustit kormidlo.

Přesto se nevzdával. Bojoval a plul nejrychleji z celého startovního pole. Stahoval znovu své soupeře. Ztráta však již byla příliš veliká. Z 28. místa se Milanovi podařilo probojovat na 23. pozici, na více již nebyl čas. Na vítězného Seba Rogues ztratil 16 hodin.

Po dojezdu do cíle Milan řekl: „Závod byl brutální, nejtěžší, jaký jsem dosud jel. Nejprve vyčerpávající bezvětří, pak dvojice bouřlivých tlakových níží. 4 dny jsem byl na palubě zaplavován deštěm nebo vlnami. S roztrženou kosatkou jsem již neměl mnoho možností na výběr."

Milanova slova potvrdil i vítězný Seb Rogues: "Je to moje největší vítězství, protože šlo o nejnáročnější závod, jaký jsem kdy jel."

 

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/8337/milan-kolacek-je-v-cili-prvni-etapy-v-zavode-solovych-jachtaru-pres-atlantik