Nejméně bezbranní jsou před neférovými praktikami obchodníků senioři. Právě s nimi přijela zástupkyně sdružení na obranu spotřebitelů diskutovat do novojičínského klubu důchodců. Radila jim, jak se ubránit podomním prodejcům a také obtěžujícím telefonickým nabídkám.
”Přestože se většina lidí domnívá, že pokud nic nepodepíše, tak se v podstatě nic nestalo, tak opak je pravdou. I telefonicky uzavřené smlouvy jsou platné a v podstatě ta druhá strana potom může po tom spotřebiteli do plnění vymáhat,” sdělila Renata Horáková, Sdružení na obranu spotřebitelů Moravy a Slezska.
Nesolidní obchodníci dokáží dokonale využít manipulačních technik tak, že člověka k vyslovení souhlasu přivedou v podstatě nevědomky.
“Pokud zjistíme, že nám volá někdo cizí a představí se jako firma a chce s námi vést rozhovor ohledně zdraví, léků a podobně, tak bychom varovali před takovými rozhovory, protože většinou končí uzavřením nějaké nevýhodné smlouvy,” upozornila zástupkyně sdružení na obranu spotřebitele.
“Přes telefon to odmítám,” reagovala jedna z účastnic semináře. “Tady ta skupina obyvatel pořád musí být v nějakém střehu, aby se nedostala do nějakých problémů,” rozhořčil se vedle sedící muž. “Dívejte se na mou postavu, na mě si nikdo nedovolí,” vzala téma s humorem další žena.
Další nástrahy číhají na seniory i v podobě tzv. falešných vnuků.
“Obtěžovali mě, chtěli peníze, vydávali se za vnuka,” popsala čerstvou zkušenost starší žena.
Tato seniorka se ale napálit se nenechala a volala policii.