Speciální autobusová linka k vlakům do Hranic na Moravě začala fungovat 1. září díky společnému úsilí Nového Jičína, Příboru a Kopřivnice. Vedení těchto radnic ji dojednalo s Moravskoslezským krajem, který uhradí 85 procent nákladů, o zbytek se dělí dotčená města.
Ondřej Syrovátka (SZ), 2. místostarosta Nového Jičína: “Nový Jičín má velkou nevýhodu, a to je napojení na železniční trať, které je nedostatečné. Všichni víme, že je potřeba přestupovat v Suchdole nad Odrou, kde navíc dálkové vlaky nestaví. Proto jsem se dohodli s Kopřivnicí a s Příborem, které mají podobný problém, akorát ne v Suchdole, ale ve Studénce, že se pokusím zřídit tuto linku, která by naše města napojila přímo na hlavní dálkové vlaky.”
Nový Jičín za půl roční provoz zaplatí 260 tisíc korun, Příbor s nižším počtem obyvatel necelých 100 tisíc.
Pavel Netušil (Společně pro Příbor), místostarosta Příbora: “Většina lidí volí raději cestu autem do Hranic, Studénky a někteří dokonce do Svinova, než aby využívali ty stávající možnosti, které jsou. Ty jsou buď příliš dlouhé kvůli stávajícím přestupům, a nebo velmi nespolehlivé.”
Celkem bude v pracovní dny jezdit sedm párů spojů. Novojičíňáci budou moci do autobusu nastoupit na šesti různých místech ve městě.
Ondřej Syrovátka (SZ), 2. místostarosta Nového Jičína: “Není potřeba vždy dojít na autobusové nádraží. Další zastávky jsou například na Bezručově ulici, na Palackého u gymnázia. v Loučce U Koruny, u zemědělského družstva.”
U této nové linky bude jistota návaznosti na příjezdy vlaků, v případě zpoždění bude autobus v Hranicích čekat.
Cestující si ale musí jízdu tímto speciálním spojem objednat, minimálně 60 minut předem. Buď v mobilní aplikaci ODISapka nebo na lince 773 605 066.
Nejrychlejší cestu z Nového Jičína do Prahy bude možné takto bez auta uskutečnit za 3 hodiny 18 minut, do Vídně za 3 hodiny a osm minut.
Ondřej Syrovátka (SZ), 2. místostarosta Nového Jičína: ”Pokud chce člověk brzy ráno do Prahy, má třeba jednání na 8 hodin, tak kolem čtvrté vyjíždí z Nového Jičína a v 7:24 už může v Praze. A potom jsou tam i vlaky na návrat. je možné si například udělat i jednodenní výlet s tím, že autobus na vlak odjíždí kolem půl sedmé a následně je možné se vrátit se o vrátit o půl sedmé odpoledne nebo o čtvrt na devět večer, jsou tam dvě možnosti.”
Zkušební doba provozování tohoto spoje je půl roku, pak kraj rozhodne, zda jej bude dále podporovat. Dotčená města chtějí už po čtvrt roce prosadit i jistou změnu.
Pavel Netušil (Společně pro Příbor), místostarosta Příbora: “Že se nám podaří dosáhnout toho, aby pokud možno všechny ty spoje, případně alespoň ty ranní, umožňovaly dopravu mezi našimi městy, protože tak jsme to i původně zamýšleli.”
Jízdní řády této speciální linky a další informace o přípojích jsou na webu Nového Jičína, nový odkaz je přímo na titulní stránce. K aktuálnímu jízdnímu řádu mohou posílat občané také podněty na e-mail:bushranice@novyjicin.cz.