Tomáš Klos, ředitel HZS MSK ÚO Nový Jičín: "Já bych chtěl nahlásit dopravní nehodu na dálnici z Ostravy do Brna směr Brno na 326. kilometru. Je tady 10 vozidel v hromadě, je tady spoustu zraněných."
Prvotní hlášení rozjíždí velkou záchrannou operaci jako v realitě. Scénář taktického cvičení všechny jednotky znaly předem, musely ale vyjíždět ze svých základen tak, aby se prověřily i dojezdové časy.
Asi 10 minut po nahlášení nehody na místo jako první přijíždějí hasiči. Jednotka dobrovolných hasičů z Fulneku má nejtěžší úkol: musí se vypořádat nejen s hořícím automobilem, ale také šokovanými lidmi pobíhajícími po vozovce. Prioritou jsou přitom zranění, kteří zůstali zaklínění ve vozidlech.
Jan Němeček, velitel zásahu, HZS MSK ÚO Nový Jičín: "Pokud jsou nějaké požáry, tak je uhasit a při takové hromadné nehodě pak provést prvotní rychlé roztřídění zraněných, určit priority vyprošťování a pak spolupracovat s dalšími složkami IZS. Mimo jiné se také pokusit odhadnout kolik jednotek bude potřeba pro tu samotnou činnost."
To už ale na místo dojíždějí další jednotky hasičů, sanitky a policisté. Kvůli velkému rozsahu nehody přilétá i záchranářský vrtulník z Ostravy. Po zajištění havarovaných vozidel začínají hasiči vyprošťování zraněných. Stříhací nůžky se prakticky nezastaví. Zraněné ošetřovali lékaři rychlé záchranné služby z Fulneku, Oder, Nového Jičína a Ostravy. Pro snazší třídění pacientů jim hasiči postavili nedaleko místa nehody speciální nafukovací stan. Tam se rozhoduje, koho, kdy a kam odvézt.
Lukáš Humpl, mluvčí ÚSZS MSK: "Ten transport není vůbec náhodný, kromě toho časování je také velmi důležité to, kam směrujeme pacienty, protože ti nejvíce zranění vyžadují ošetření na traumatologických centrech a musí být proto směřováni na fakultní nemocnice, nikoliv do nemocnic okresního typu."
Celkem se museli záchranáři postarat o více než dvacet zraněných, z toho 5 těžce. Během 45 minut se je podařilo vyprostit z vozidel a rozvézt do nemocnic. Jedna osoba podle scénáře srážku nepřežila.
Tomáš Klos, ředitel HZS MSK ÚO Nový Jičín: "Cvičení se koná proto, že si chceme ověřit činnosti Integrovaného záchranného systému na nově otevřené dálnici, která je vlastně páteřní komunikací okresu Nový Jičín. Od hasičů jsou tu tři profesionální jednotky z Nového Jičína, Bílovce a Ostravy-Zábřehu. To jsou jednotky, které jsou určeny pro dálnice. A potom jsou tady dobrovolné jednotky, které mají školení pro dopravní nehody."
Hromadná srážka deseti vozidel zaměstnala také policisty. Ti kromě následného vyšetřování příčin měli i během zásahu hasičů a lékařů o práci postaráno.
Vlastimil Bordovský, vedoucí ÚO vnější služby PČR Nový Jičín: "Tato dopravní nehoda zvláštní tím, že jsme pohřešovali několik lidí, kteří byli účastníky srážky a kteří pravděpodobně v šoku toto místo opustili a my jsme nevěděli, v jakém jsou stavu, jak těžká mají zranění. Bylo proto potřeba je velmi rychle najít a poskytnout jim případnou lékářskou pomoc."
Cvičení se mohlo konat díky dočasné kompletní uzavírce dálnice. Ta předcházela otevření stavebně dokončené poloviny ve směru na Brno mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem.