Jedny z posledních připomínek předloňských povodní ve městě jsou dva montované příhradové mosty, které nahrazují své stržené nebo těžce poškozené předchůdce. Nebudou tu ale nastálo, v letošním roce je nahradí definitivní přemostění. K jejich stavbě významně pomůže evropská dotace.
Michal Sobek, mluvčí Regionální rady Moravskoslezsko: „Regionální rada Moravskoslezsko podpořila celkem čtyři projekty zabývající se obnovou škod po povodních z roku 2009. Jedná se o výstavbu dvou mostů, rekonstrukci lávky v Novém Jičíně a také o rekonstrukci komunikace v Kuníně. Nový Jičín získá dotaci devět milionů korun, Kunín jeden milión korun."
Nejdražší položkou bude výstavba zbrusu nového železobetonového mostu v lokalitě U Jezu na rozhraní Nového Jičína a Bludovic. Vede po něm přístupová cesta k zahrádkám a bývalému pivovaru. Původní konstrukci velká voda podemlela, novému mostu by se to už stát nemělo.
Josef Rivec, vedoucí odboru obecního podnikání: „Aby se splnily podmínky stoleté vody, tak se proti původnímu mostu zvedá asi o 35 až 40 centimetrů, takže se tam udělají nájezdové hrany s tím, že se zachová přístup k jednotlivým zahrádkám, o což měli zahrádkáři obavy."
Po předloňských bleskových povodních postavila armáda na Novojičínsku celkem pět provizorních mostů. Zatímco Kunín už svou konstrukci vrátil, v Životicích u Nového Jičína se budou další dva mosty demontovat do konce května. Nový Jičín tak bude poslední z obcí, které státu vrátí zapůjčená mostní provizoria. V Žilině v lokalitě Na Poříčí bude místo železobetonového mostu postavena konstrukce ze dřeva. Vyroste na místě současného mostního provizoria, tedy asi o dvě stě metrů výše než původní přemostění u dřevěnice. A proč most ze dřeva? V těchto místech nelze dodržet parametry stoleté vody, dřevěná konstrukce je levnější a v případě ohrožení také pohyblivější.
Josef Rivec, vedoucí odboru obecního podnikání: „Vede nás k tomu i ta myšlenka, že stejně jako byly poškozené mosty železobetonové, tak se mohou poškodit také mosty dřevěné. Tento most se bude rekonstruovat zhruba za jednu třetinu nákladů, co by stál železobetonový most. Naší snahou bude zabezpečit ten most tak, aby nám v případě větších vod neuplaval. Budeme se snažit vymyslet nějaké uchycení dřevěného mostního objektu."
Rekonstrukce se dočká také most u kaple svatého Michala uprostřed Bludovic. Ten bude definitivně přestavěn na lávku pro pěší. Tady město s dotací původně nepočítalo, její přidělení tak pomůže uspořit přes milión korun.
Josef Rivec, vedoucí odboru obecního podnikání: „Dohodli jsme se v tom smyslu, že tento objekt zrekonstruujeme jako lávku s tím, že ty parametry, které tam byly, tedy pětimetrová šíře, se zúží na polovinu. Použijí se stávající podpěry, stávající ocelové nosníky a udělá se komplet nová mostovka a náběhy od Malé strany a od silnice I/57."
Práce na výstavbě nových mostů a rekonstrukci lávky u bludovické kaple by měly být hotovy v průběhu letních prázdnin.