V loňském roce škola kvůli špatnému technickému stavu vozidla a také doporučení zřizovatele uzavřela smluvní vztah s dopravcem. To ale navýšilo náklady ze zhruba čtyř set tisíc korun na sedmset tisíc.
Marcela Komendová, ředitelka ZŠ a MŠ speciální Nový Jičín: "Svoz už je dneska rozsáhlá služba, ročně najezdíme 40 až 42 tisíc kilometrů. Dvě auta svážejí děti ve čtyřech jízdních okruzích čtyři dny v týdnu a vozíme v průměru 35 žáků naší MŠ, ZŠ a do svozu přibíráme i naše absolventy, jeden žák speciální školy a dva klienti stacionáře."
Děti dvě auta svážejí z místních částí Nového Jičína, ale také například ze Studénky, Fulneku, Spálova, Bílovce, Jakubčovic, Oder a dalších méně nebo více vzdálených míst. V České republice není tato služba takzvaně systémová, a proto nespadá pod dotační programy a je na ředitelích škol, kde stovky tisíc na svoz dětí získají.
Marcela Komendová, ředitelka ZŠ a MŠ speciální Nový Jičín: "Je tam povinná účast rodičů, dnes už je to 40 % plateb, dále přispívají obce dětí, odkud je svážíme, dále to jsou nadace, dále máme ve městě příznivce, kteří nám pravidelně přispívají, fyzické osoby, mezi nimi i lékaři z NJ, další dobrovolní dárci. Další část tvoří i vlastní výtěžek z benefičního plesu, kdy 50% věnujeme na provoz školy a zbytek jde na svoz. Dále je tady i skupinka dětí z dětského parlamentu Nový Jičín, kteří se nám pravidelně hlásí, udělají nějakou akci a výtěžek nám věnují."
Dětem se jízda do školy líbí a učí je zároveň být tak trochu alespoň někdy méně závislými na rodičích.
Zajímalo nás, odkud děti do školy v době naší návštěvy přijely: "Z Nového Jičín." "Z Vražného." "Ze Spálova."
Marie Jiříčková, pedagog ZŠ a MŠ speciální Nový Jičín: "Funguje to bezvadně, rodiče už to znají, nejsou s nimi problémy, vždy tam jsou připraveni, nikdy nemusíme na nikoho čekat."
Svoz dětí s postižením do novojičínské speciální školy je pro rodiče velkou pomocí. Jsou ze zákona povinni zajistit dítěti školní docházku, ale školu vhodnou pro své dítě málokterý najde ve svém bydlišti. I proto je hromadný svoz pro ně čtyři dny v týdnu dopravním ulehčením a zároveň i úsporou v čase. Pátý den si škola nechává děti dovézt, aby pedagogové měli možnost komunikovat s rodiči.