12 týmů, většina z nich z víceletých gymnázií a Domů dětí, které soutěží se staršími dětmi. V tak velké konkurenci se rozhodně neztratili deváťáci Základní školy Tomáše Garrigua Masaryka v náročné soutěži jakou je First Lego league Challenge.
Libuše Kovářová, učitelka, ZŠ TGM Opava: “Letošní téma bylo masterpiece, čili propojení umění a vystoupení různých a jakýchkoliv mistrovských kousků, které kdo umí a které kdo je schopen, nebo chce ukázat ostatním. My jsme se zaměřili právě na výtvarnou výstavu naší školy, protože se hodně zaměřujeme jako škola na výtvarku. Proto součástí kromě toho robotického úkolu taky tam je nějaký výzkumný projekt a náš výzkumný projekt byl právě vytvoření virtuální reality. Což byla krásná výzva.”
Vojta Kološ, žák 9. třídy ZŠ TGM Opava: “Tady toho robota jsme stavěli třeba 2 dny a průběžně jsme k tomu přikládali další části a stavělo nás to asi 7 lidí, ta další část je programování, to jsme dělali většinu té doby asi několik měsíců.”
Tomáš Kudela, žák 9. třídy ZŠ TGM Opava: “Tady to je naše virtuální prohlídka, kterou jsme vytvořili ze dvou důvodů. Na soutěž first lego league a ještě, aby si mohli třeba babičky a dědové, kteří nejsou přímo z Opavy, mohli prohlédnout například věci, které jejich děti nakreslili. První jsme potřebovali 366stupňovou kameru. Tu jak jsme měli, tak jsme začali fotit po škole a fotit fotky, což trvalo dost dlouho a ty jsme potom poskládali v programu na internetu. Moc mě to baví a mám rád technologie a tak.”
Eliška Cholevová, žákyně 9. třídy ZŠ TGM Opava: “Já jsem dělala hlavně prezentaci, dá se říct. S roboty pracovali hlavně kluci a Míša a já jsem dělala co se týče prezentace hlavně virtuální část a také ten projekt samotný. Takže i to focení a vytváření virtuální prohlídky. Já jsem určitě ráda, že jsme byli osmí. Ta konkurence byla fakt šílená, takže za to jsem šťastná. Musím uznat, že mě naučilo spoustu věcí a bylo to fajn.”
Soutěž je tak náročná, že na ni žáci pracovali nejen v rámci kroužku robotiky, ale i ve svém vplném čase a škola jim dokonce umožnila i částečný individuální plán.
Libuše Kovářová, učitelka, ZŠ TGM Opava: “Děti mají 4 měsíce na to, aby si postavily svého robota, toho robota naučily s těma misema, takže to nemůže být jenom jakýkoli robot, ale musí to být speciální robot pro ty konkrétní mise. Zároveň si musí rozhodit v týmu jednotlivé úkoly kdo kterou misi, jak ty mise budou na sebe navazovat a to není tak jednoduché.”
Programovat se na Základní škole TGM učí děti už od 1. třídy.
Libuše Kovářová, učitelka, ZŠ TGM Opava: “Postupně pokračujeme a každé dítě každým rokem projde nějakým kouskem programování a ono se potom nějak skládá dohromady. Ideálně od šestky začínáme tak trošičku víc s nějakýma sofistikovanějšíma sadama.”
Aby žáci soutěž First Lego League zvládli, intenzivně se na ni připravují už od 7. třídy, tedy dva roky.