Technické služby od nového roku vyvážejí odpadkové koše v celém obvodu. Do té doby měly na starost jen polovinu z nich. Bez dalšího vozidla by ale tento dvojnásobný počet nezvládly. V současné době testují elektrovozidla, která nezatěžují životní prostředí. S košovkami totiž jezdí po chodnících a parcích.
Petra Čadová, řidička: “Máme teď půjčenou druhou elektrokošovku. První byla strašně velká, neohrabaná. Tady ta maličká je dobrá, otočím se na chodníku, dá se to dobře vysypávat. Líbí se mi na tom, že teda je to elektro, nemusím řadit."
Zapůjčené elektrovozidlo se nabíjí 5 hodin a má dojezd 80 kilometrů. Jezdí rychlostí maximálně 52 km za hodinu.
Zatím je tak favoritem.
Marek Čumpelík, technik silniční dopravy TSOJ: “S tou košovkou, která byla minulý měsíc, jsme měli takové problémy dostat se do dvorů, dostat se do takových zákoutí.”
Nové košovky technické služby potřebují hned dvě. Vozidlo, se kterým jezdily dosud, už je značně opotřebované a jeho technický stav je za zenitem. Nejen na elektrovozidla, ale mimo jiné i na dobíjecí elektrostanici mají slíbenou dotaci ve výši 820 tisíc korun.
Marek Čumpelík, technik silniční dopravy TSOJ: “Máme přislíbenou dotaci na vozidla skupiny N1, pro vozidla skupiny L7, což jsou takové ty motocykly a pro vozidla CNG.”
V Ostravě-Jihu je bezmála 600 odpadkových košů, ze kterých se měsíčně vyveze zhruba 8 tun odpadu. Technické služby mají na starost i zimní údržbu v částech Dubina a Hrabůvka, kde je více než 110 kilometrů silnic 3. a 4. tříd, chodníků a parkovišť. Nejvíce práce s odklízením sněhu měly v polovině ledna.
Petr Štefík dispečer: “Zhruba od toho 13. ledna ten první týden, to jsme tady de facto byli nepřetržitě. 15, 20 hodin jsme byli v terénu, se jezdilo. Někteří řidiči už toho měli teda plné zuby. Zásoby průběžně doplňujeme, za ten jeden zásah těch 10, 15 tun denně soli padne."
Nejhorší počasí z hlediska údržby je, když se teploty pohybují kolem 0 a k tomu sněží, nebo padá sníh s deštěm.
Petr Štefík dispečer: “Je to prostě nejzrádnější, protože rychle vám to namrzne. Nevíme, jestli se to udrží, neudrží, jestli to roztaje. Když náhodou nevyjedeme a namrzne to, tak může se stát úplně katastrofa na těch silnicích Naopak kolikrát vyjedeme, za chvilinku jsou dva, tři stupně nahoru a lidi nám řeknou proč to solíme, když je teplo.”
Při tomto počasí by si měli dávat pozor i řidiči a chodci.