V Ostravě-Jihu slavnostně otevřeli Památník lokálek v Piskačach. Jde o vítězný projekt participativního rozpočtu z loňského roku, který vznikl v Pískových dolech a který mapuje historii zdejší bývalé tramvajové trati. Její provoz byl zahájen 3. července roku 1913 v úseku dnešních ulic ruská, Dolní, U Hrůbků.
Hana Tichánková (ANO), místostarostka MOb Ostrava-Jih: “Sešli jsme se tady v hojném počtu a pevně věříme, že je to jedno z dalších míst, které oživí historii Ostravy a připomene, co zde v minulosti bylo, na jakých základech Ostrava vyrostla a určitě se najde i spousta pamětníků, kteří si ještě tuto trať pamatují.”
Petr Lexa Přendík, kronikář MOb Ostrava-Jih, autor návrhu: “Ten památník má v sobě takovou bývalou drážní telefonní skříň a uvnitř je informační tabule a kdo chce, tak se tam může podívat a nakoukne vlastně Jsou tam historické fotografie z provozu tramvajové dráhy, jsou tam texty a návštěvníci se dozví všechno o té dráze, která fungovala v letech 1913 až 1964.”
Tramvajová linka Vítkovice, Zábřeh, Pískové doly byla jednou z nejkratších na Ostravsku. Dráha měřila pouhých 1 a půl kilometru, kterou tramvaj ujela za pouhých 7 minut.
Anketa: obyvatelé Ostravy-Jihu: “Když jsme chodili na sněženky k Odře, tak jsme právě jezdili tady tou tramvají, která jela tady na Pískové doly a končila tady jako vzadu a byly tam laboratoře nahoře, tak jako tam to končilo. To už je sakra dávno. To byla jako lokálka taková dřevěná.”
“Přes Pískové doly tramvaj nevím, že by někdy jezdila. Ale toto je kus krásné práce, je to historie.”
“Jsem se dozvěděl, že tu byla kdysi točna lokálky z Hrabové, nebo odkud to jezdilo sem. Tady se to točilo a jelo zpátky.”
“Já jsem jezdila starou tramvají, jednička se to jmenovalo a jezdila od kina Edison, jak je Hrabůvka stará a jezdila kolem jedničky, pětky kolem vysokých pecí do Ostravy a měla vlastně takovou páku a to se točilo. A ta cesta trvala strašně dlouho. Já jsem měla asi 5, nebo 6 a jeli jsme do té Ostravy možná 40 minut.”
Památník vznikl z někdejší telefonní skříně zasazené v opěrné zdi konečné výhybny tramvají na ulici U Hrůbků.