V Ostravě-Jihu neprobíhá jen klasický participativní rozpočet, ale také školní. Děti se tak naučí, jak fungují veřejné finance, pochopí kolik co stojí a také to, že za vším je nějaké úsilí.
Hana Tichánková (ANO), místostarostka MOb Ostrava-Jih: “Děti rozhodují o částce 30 tisíc korun a mohou navrhnout v této částce projekty, představit je svým spolužákům a přesvědčit je, aby pro tyto projekty hlasovali.”
Zatímco zpočátku se do participativního rozpočtu zapojovalo pouze okolo 5 škol, teď je zájem daleko vyšší.
Dagmar Hrabovská (Ostravak), místostarostka MOb Ostrava-Jih: “V současné době probíhá již 4. ročník školního participativního rozpočtu a musím říct, že zájem ze strany škol je opravdu velký, protože ze sedmnácti ZŠ je do tohoto participativního rozpočtu zapojeno 16.”
Děti se svými učiteli často navrhují relaxační koutky, vylepšit chtějí i zahrady a výjimkou nejsou ani různé sportovní aktivity.
Hana Tichánková (ANO), místostarostka MOb Ostrava-Jih: “V poslední době byl otevřen projekt, který zvítězil na ZŠ Krestova, kde si děti v rámci participativního rozpočtu do škol vybrali vybudování stolního fotbalu, takže je tam několik stolů, na kterých si můžou o přestávkách a po vyučování zahrát.”
Dagmar Hrabovská (Ostravak), místostarostka MOb Ostrava-Jih: “Tady vidíme na ZŠ Březinova, že v minulém ročníku si připravili projekt, který je trochu odlišný, a to, že financovali z tohoto projektu cvičné figuríny pro udělení 1. pomoci.”
Výjimkou na školách nejsou ani projekty spojené s elektronikou.
Anketa: žákyně ZŠ Březinova: “Celá třída jsme se shodli na tom, že bysme byli raději, kdyby jsme měli pevnější wi-fi, aby jsme se mohli učit hravě na ipadech.”
Tuto soutěž jsme vyhráli a jsme za to velmi rádi, protože na ipadech můžeme teď pracovat častěji a velmi nás to baví.”