Deváťáci si mohli vyzkoušet různá řemesla, od obkladače a elektrotechnika přes ošetřovatele až po cukráře. A to hravou a interaktivní formou na akce Řemeslo má zlaté dno, kde pro ně bylo přichystáno 18 soutěžních stanovišť.
Petra Višnická, manažerka pro pohyb a vzdělávání, Kultura-Jih: “Je to formou interaktivních soutěžních úkolů, takže žádná velká teorie, ale praxe. Pojďte zapojit obvod, pojďte někoho ošetřit, nebo zkusit, jak by se obrobil tento výrobek a jestli by vás to bavilo. Máme celkem 4 soutěžní kola. Každý den probíhají dvě soutěžní kola a zúčastní se 18 týmů ze základních škol.”
Novinkou letošního ročníku bylo propojení škol s jejich partnery. Neboli zaměstnavateli, kteří je podporují.
Petra Višnická, manažerka pro pohyb a vzdělávání, Kultura-Jih: “Díky tomu propojení pak studenti získávají mnohem lepší představu o tom, že když teď půjdou na tuto školu, budu studovat toto, tak následně můžu vykonávat takovou a takovou profesi.”
Anketa: představitelé odborných škol: “Jejím úkolem je tady změřit si, nařezat a přilepit obklady na panel. Jde jim to dobře, jsou šikovní, někteří méně, ale je to dobrý
“Jsme ze Střední školy elektrotechnické na Jízdárně. Je tam i studijní obor Optik/Optička a tady za námi si děvčata připravila úlohu, kdy mají skládat brýle.”
“My jsme Střední zdravotnická škola Ostrava a Vyšší odborná zdravotnická škola Ostrava a jako jediný obor Nutriční asistent tady zastupujeme celou naši školu. Formou testů a her zkoušíme znalosti o výživě.”
“My jsme ze Střední odborné školy Ahol a dneska jsme si připravili pro žáky 9. tříd několik stanovišť. Jedno je stanoviště pro ošetřovatele, kde si mohou žáci vyzkoušet jaké to je starat se o pacienta, který je po operaci. Další stanoviště máme zaměřené na očního optika a poslední stanoviště je zaměřené na sociální činnost.”
Anketa: žáci 9. tříd ZŠ: “Vhod mi to přišlo, protože jsem se ulil ze školy a už jsem rozhodnutý. Půjdu asi na kuchaře.To mě baví, doma hodně vařím. Máme 9 stanovišť už hotových a já bych chtěla jít na policejní na kriminalistu.”
“Mě nejvíce bavil autoelektrikář, ale dali mi jenom 9 bodů a to tam máme známého. Nejvíce se mi líbila tady ta zdravotní odborná. A už víš, kam bys chtěla jít po škole? Na zdravotní školu bych chtěla a nebo tady nastoupit k nim.”
“Mě nejvíc zaujala ai ta střední škola zdravotní a asi bych tam chtěla jít. Nebo tady na tuhle, na Ahol.”
“Zatím nevím, ještě nevím. Automechanik chci být.”
.Součástí akce byl také zajímavý doprovodný program. Například Vězeňská služba si připravila ukázky výcviku služebních psů.
Táňa Štefková, vedoucí oddělení služební kynologie, Vazební věznice Ostrava: “Pro žáky 9. ročníků jsme připravili ukázku základní poslušnosti, co by měl ten pejsek zvládat. Dále to byla ukázka vyhledávání OPL, to znamená drog, se kterými se ten pejsek může ve věznici setkat, nebo na které je naučen, aby ty drogy vyhledával a aby pomáhal mě a celé věznici.”
Už v březnu se tato akce uskuteční i pro žáky 8. tříd základních škol. Školy se už teď mohou hlásit na webu kulturajih.cz.