Škola, do které většina dětí chodí pěšky, ale přesto má problém s dopravou. Řeč je o ZŠ Šeříková a ulici Předškolní, po které denně proudí desítky rodičů i dětí a mísí se zde s auty i zásobováním.
Josef Laža, dopravní specialista MAPPA: „V těch ranních hodinách, od té sedmé do osmé hodiny, je to asi nejpalčivější, kdy zároveň přijíždějí zákaznici supermarketu zase na nějaký rychlý nákup svačinu na den a pak pokračují dál. A tím, že ta ulice je v dnešní podobě vyasfaltovaná plocha, která nemá nějakou lepší organizaci toho provozu, ať už jedoucího nebo stojícího, tak dochází potenciálně k krizovým situacím, kdy třeba tady vidíte, že auto stojí hned u místa, kde ve velkém přecházejí lidé právě k tomu supermarketu a zvlášť u malých dětí, které se schovají za kapotu, tak to může vytvářet problém, kdy řidič nevidí na to vcházející dítě do vozovky, zároveň dítě, byť se ve škole učí, že se má rozhlédnout, tak vlastně nemá fyzicky možnost přirozeně nějakým způsobem na tu vozovku se podívat.“
Řešení chaotického provozu zejména v ranních hodinách nabízí nyní projekt ostravské organizace MAPPA s názvem Školní ulice.
Josef Laža, dopravní specialista MAPPA: „Tak, to dopravní řešení je navržené tak, abychom zorganizovali tu dopravu a zpřehlednili, to znamená podél obruby budou dva jízdní pruhy pro každý směr a zatím bude vyznačené kolmé parkovací stání, tak aby bylo jasné, kde se jezdí, kde se přechází, kde se parkuje.“
Projekt má za cíl ale i estetické vylepšení ulice a okolí školy.
Anna Hájková, architektka, MAPPA: „Jedním z míst, které řešíme v projektu Školní ulice, je tady tento svah, který vidíme za námi, a chtěli bychom v něm vybudovat terénní stupně, které by mohly děti využívat nejen k chůzi po svahu a zkrátit si tím cestu do školy, ale také k pobytu, k sezení, když tady před školou tráví volný čas. Také by měla být zpracovaná celá asfaltová plocha kolem školy, tak aby podněcovala děti k pohybu. Dalším problémem je také například budova výměníku, která je v současné době poměrně neudržovaná. A chtěli bychom tam pracovat se street artem, tak aby plochy byly barevnější, zajímavější, atraktivnější a děti naváděly přímou cestou do školy.
O konkrétní podobě a fungování projektu jednali zástupci MAPPY a obvodu se zaměstnanci školy, rodiči docházejících žáků a rezidenty oblasti.
Kateřina Lisztwanová, ředitelka ZŠ Šeříkova: „Když jsem tady nastoupila před rokem a půl, tak jsem si všimla, že naše škola je taková utopená na konci Vyškovic, taková smutná. Takže nejenom nám trošku rozkvete tady okolí školy, ale hlavně budou mít děti bezpečnou cestu do školy.“
Andrea Hoffmannová (Piráti), náměstkyně primátora Ostravy: „Bezpečnost ve městě je klíčový problém a téma pro mnoho občanů a s tím souvisí i bezpečnost před školama. Mnoho rodičů dováží děti, protože se o nich bojí, byť víceméně bydlí v blízkosti té školy. To najíždění aut způsobuje další problémy, takže tím motivuje další rodiče, aby vůli bezpečnosti dováželi i ty děti, které by chodili pěšky. Takže jsme rádi, že spolu s městským obvodem tady toto na škole ze Šeříková řešit budeme a ukážeme tak dobrý příklad pro ostatní školy, kde ta situace je obdobná.“
Jen v rámci obvodu Ostrava-Jih má město vytipované další tři školy, kde by mohly vzniknout další Školní ulice. Pilotní je ale ZŠ Šeříková.
Radim Ivan (ODS), místostarosta MOb Ostrava-Jih: „Teď vlastně s MAPPOU připravujeme už nějaká opatření, které se budou dát udělat rychle, takže ta změna by měla být vidět co nejdříve a vlastně na základě toho, jestli to bude fungovat, tak se třeba udělají nějaké větší zásahy do toho prostoru. Jde o to vlastně co nejrychleji otestovat ty myšlenky, které tady ti, co připravili ten projekt, měli a vyhodnotit si, jestli to ti lidi skutečně takhle budou používat a hlavně děti teda.“
První konkrétní změny by mělo okolí školy zaznamenat už v září na začátku nového školního roku