Začátek nového školního roku se rychle blíží a během něj dojde ke změnám. Pocítí je zejména vedení škol a nepedagogičtí pracovníci, jelikož jejich plat od roku 2026 nebude spadat pod ministerstvo školství, ale pod zřizovatele škol.
Radim Ivan (ODS), místostarosta MOb Ostrava-Jih: „Tak ta změna nepedagogických pracovníků nám dává jisté možnosti vlastně od nového roku to přechází na nás, to znamená je to naše zodpovědnost. My budeme řešit, kde kolik zvládneme uvařit v jakém počtu kuchařek třeba obědů, o kolik majetku se zvládne postarat ekonomika. Předtím jsme to neviděli, předtím to řešilo stát a podle dat, které už teď máme, se tomu příliš nevěnoval. Protože ty rozdíly jsou opravdu markantní. Někde stejný počet obědů dokáže uvařit 10 kuchařek a někde jenom třeba 7, což jsou prostě velké rozdíly a my teď máme tu možnost na tom pracovat a nějakým způsobem to posouvat k větší efektivizaci toho systému, tak aby to na těch školách bylo nastavené podobně a aby si i navzájem vlastně sdíleli zkušenosti. Protože to je to, s čím jsme vlastně tady na začátku volebního období přišli, že jsme říkali, nechceme, aby školy si konkurovaly, ale chtěli jsme, aby školy spolupracovaly. Tohle je další z příležitostí, kdy toto můžeme nastavit.“
Expert na digitalizaci Ondřej Šimíček vidí změnu legislativy jako novou příležitost pro orgány zodpovídající za školství.
Ondřej Šimíček, expert na digitalizaci: „Příležitost proto, aby municipality, starostové, místostarostové, kteří mají školství v gesci, se zamysleli nad tím, jak řídit svoje školské organizace co nejefektivněji. K tomu potřebují primárně digitální nástroje, potřebují k tomu validní data a na základě nich se potom mohou informovaně rozhodnout, jakým způsobem budou ty svoje školské organizace řídit. Protože nezřídka, kdy tam dodneška zaznívá věta typu „Maruška má na to sešit“ a v podstatě, že si ještě ty účetní a jiné věci zapisují jako do sešitku. To už není možné. Je potřeba komplexně tyto agendy zdigitalizovat právě proto, že v podstatě digitální finance uvnitř veřejné zprávy jsou základním stavebním kamenem digitalizace a efektivního hospodaření celého státu.“
Radim Ivan (ODS), místostarosta MOb Ostrava-Jih: „Samozřejmě ta změna, která přijde, je dlouhodobějšího charakteru a určitě některé věci se možná v těch školách změní a budou možná i ze začátku bolet, ale je to potřeba, protože těch peněz máme omezené množství a samozřejmě chceme s nimi vycházet tak, abychom co nejlépe vlastně naplnili to, proč tady jsme a tedy, aby se dobře vzdělávalo.“
Nový model si klade za cíl zajistit férovější rozdělení peněz, zvýšit stabilitu financování jak pedagogické, tak nepedagogické práce a posílit autonomii obcí a krajů při správě jimi zřizovaných škol.