Otázku, kam se vydat po dokončení základní školy si klade mnoho deváťáků. Odpověď může nabídnou například interaktivní soutěž Řemeslo má zlaté dno, která žáky seznamuje s nabídkou oborů a ověří si jejich studijní předpoklady a zručnost.
David Věžník, mluvčí Kulturního zařízení Ostrava-Jih: „Je to v podstatě představení středních škol žákům a žákyním základních škol, devátých ročníků základních škol, formou soutěže a zábavy. Je tu celkem přihlášeno 34 škol, z nichž každá mohla vybrat nebo vyslat do soutěže až 2 soutěžní týmy. Takže třeba se tu vystřídá nebo za ty 2 dny, co soutěž probíhá, se vystřídá až 60 týmů soutěžních. A co se týče toho zájmu, v ní máme rozhodně vzrůstající tendenci, každý rok se nám hlásí čím dál víc týmů, čím dál víc škol.“
Na celkem šestnácti soutěžních stanovištích se žákům představila desítka středních škol z Moravskoslezského kraje.
Natálie Piskařová, studentka oboru zubní technik, Střední zdravotnická škola: „Tady mají třeba za úkol si vymodelovat zuby podle předlohy. Pak tady mají za úkol a snaží se třeba obtáhnout toho dinosaura. A tam na konci mají teorie především a tam se snaží doplnit zub a jeho části složit.“
Viktorie Barabašová, studentka oboru optik, Střední škola elektrotechnická: „Tak my máme vlastně brýle a máme tady sundávat tyhle šroubečky a pak vyndat folie, zandat folie, zašroubovat šroubečky a musí to stihnout do pěti minut a pak je hodnotíme.“ – „A vnímáte teda, že je nějaký zájem o ten obor optik?“ – „To je čtyřletý obor. Je tam výhoda toho, že ve třetím ročníku si můžete udělat výučný list. Takže mají výhodu, že nemusí pokračovat, ale je lepší pokračovat.“
Lukáš Lindovský, mistr odborného výcviku, Vítkovická střední průmyslová škola: „My tady dneska prezentujeme naše obory, mezi které patří vlastně strojařina. Máme tady i například elektrikáře, máme tady i lidi, kteří pracují se dřevem, to znamená truhláře. My tady dneska prezentujeme prakticky mechaniky, seřizovače. Mám tady dva studenty, kteří absolvují tenhle obor.“
anketa, soutěžící žáci 9. tříd: „Máš už vybranou nějakou střední školu a pokud ne, tak je tady něco, co tě zaujalo?“ –„No, možná bych ráda chtěla na obchodní akademii, ale ještě nevím, takže doufám, že se tady něco najdu.“
anketa, soutěžící žáci 9. tříd: „Já už mám vybranou Střední školu technickou a dopravní.“
anketa, soutěžící žáci 9. tříd: „Ještě vybírám, takže dneska doufám, že zjistím.“ – „A co sis dneska vyzkoušel, co tě třeba zaujalo?“ – „Zatím barmana a kuchaře. / Vyrobil jsem tady mlíko, takový shake s kokosovou přichutí a to jsem měl fajn.“
anketa, soutěžící žáci 9. tříd: „Mám vybranou střední školu, bude to veřejnost, právní činnost, protože mě zajímají spíš práva.“ – „Tak já mám taky zdravku vybranou anebo ještě na pedagogické lyceum, takže ještě váhám, ale asi spíš ta zdravka.“
Program zpestřila například barmanská show v režii SŠ společného stravování. Obdobnou akci připravuje Kultura Jih tradičně i na jaro, a to 4. a 5. března 2026.