V létě a zejména v období prázdnin, odjíždějí lidé na dovolené či na chaty a ve městech značně klesne dopravní ruch. Podle odhadů odborníků se může jednat až o 50 procent méně vozidel, než ve zbytku roku. Proto toto období využívají majitelé, správci komunikací nebo infrastruktury k jejich opravám a modernizaci. Ostrava v této souvislosti naplánovala ve spolupráci s dopravním podnikem několik zásadních akcí, které se do značné míry týkají hlavního ostravského tahu ulice 28. října.
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: "Stejně jako další města a metropole, zahájíme opravy, které se dotknou významně dopravy. Bude uzavřena ulice 28. Října před Domem kultury. Dotkne se to jak individuální automobilové dopravy, tak městské hromadné dopravy. Samozřejmě další stavby. Například vodohospodářská stavba v blízkosti právě otevřeného parkovacího domu u nemocnice, která se dotkne zase příjezdu k nemocnici a samozřejmě samotného parkování. Bude tam omezený příjezd ze strany od ulice Cingrovy. Postupně, bude se měnit. Nicméně od ulice 28. října bude po celou dobu rekonstrukce kanalizace a vodovodu zachován příjezd, čili ulice 28. října, Jankovského, Červeného kříže a Odboje. Veřejnost denně přijíždí po ulici Odboje, čili bude to ta nejdůležitější trasa k tomuto parkovacího domu. Rád bych ještě uvedl jednu informaci, že v parkovacím domě v současnosti máme denně více než sto volných parkovacích míst a to parkování je zde zdarma. Čili, aby lidé opravdu toto místo začali využívat."
Martin Chovanec, technický ředitel DPO: "V letošním roce ty nejvýznamnější stavby dopravního podniku jsou modernizace tratě na 28. říjnu před koncertní koncertní halou a krajským úřadem a modernizace zastávky Karolina. Obě dvě tyto akce si vyžádají úplnou uzávěru silničního provozu po nezbytně nutnou dobu s vytvořením objízdných tras. Co se týká úplné uzavírky na ulici 28. Října, objízdná trasa povede po ulici Výstavní a Železáren Úzké. Kudy se řidiči dostanou, dostanou potom dále do centra a v případě zastávky Karolina, kde bude také úplná uzavírka, tak objízdná trasa povede po ulici Trojhalí."
Modernizace tramvajové trati na ulici 28. října přinese tišší provoz tramvají, nově bude vybavena i zastávka v úseku, estetizace se dočká i zastávka Karolina.
Daniel Morys, ředitel DPO: "Nám je samozřejmě jasné, že investice na hlavním tahu, ať už rekonstrukce tramvajové tratě 28. října nebo elektrizace zastávky Karolína, zasáhnou do té běžné zvyklé dopravy, ale přesto bychom rádi nabádali naše cestující, aby používali městskou hromadnou dopravu. My máme vlastně ty výluky z koordinované uzavírky. Jsou udělané tak, aby vlastně komfortně vše fungovalo a bylo vše synchronizovány tak, aby se lidé dostali tam, kde potřebují. Takže není třeba mít žádné obavy. Pokud chtějí znát detaily, tak ať sledují naše sociální sítě nebo naše stránky dpo.cz/léto2024. Jsem přesvědčený, že i v průběhu plánovaných festivalů zvládneme dopravu zorganizovat tak, aby se všichni dostali tak, jak byli zvyklí. Takže věříme, že tuto stavební sezonu zvládneme tak, jako jsme zvládli všechny předchozí a že přínosy těch staveb určitě budou ke spokojenosti a k radosti našich lidí. Takže bych chtěl poděkovat dopředu i vlastně za trpělivost a za ten komfort, který bude zcela jistě vyvážen těmi přínosy."
Lidé, kteří využívají pro dopravu ve městě tramvaje, mohou jezdi stejně, jak jsou zvyklí ale cesta může trvat déle.
Aleš Hladký, ředitel dopravního úseku DPO: "V případě uzávěry ulice 28.řijna budou tramvaje odkloněny. Linky 4 a 8 budou odkloněny z Náměstí republiky přes Vítkovice na Vodárnu a ve vyloučené úseku bude zavedena náhradní autobusová doprava. Přestup se bude odehrávat na Don Bosco. Autobusy náhradní dopravy pojedou po ulici Vítkovické na ulici Dr. Malého na ulici Výstavní na 28. Října a odtud až k Nové Vsi Vodárně, kde bude probíhat přestup zase zpátky na tramvajovou dopravu. Cestující, kteří tranzitující přes Mariánské Hory, to znamená ti, kteří jedou z centra až do Poruby nebo případně Svinova, nemusí vystupovat, mohou v těch vozech setrvat. Pojedou odklonem v rámci uzávěrky. Zavádíme taky tramvajovou linku 9 z Hranečníku, případně z Nové huti Jižní brány, která doplní linku 8. Budou spojeny linky 11 a 12, kdy linka 11 dojede ze Zábřehu po své trase okolo Vodárny do Mariánských Hor a na Mariánském náměstí se přemění na linku 12, která zase po své trase dojede na Dubinu. Uzávěra Muglinovské bude probíhat takovým způsobem, že tramvajové linky 1, 2 a 8 budou ukončeny na Plynárnách a z Hotelového domu Jindřich na Křižíkovu, odtud po ulici Suchardově po ulici Sokolskou a na náměstí Svatopluka Čecha a na Hlavní nádraží. Tato doprava bude provozována v intervalu 10 minut."
Už v květnu začala rekonstrukce vodovodu a kanalizace na ostravských Fifejdách. Provádí se kompletní výměna potrubí v části ulice Hornopolní, v lokalitě od ulice Nemocniční kolem areálu městské nemocnice po propojení do ulice Cingrova a v celé Nemocniční ulici. Což si vyžaduje další dopravní omezení.
Jan Kotala , vedoucí oddělení vodohospodářských staveb MMO: "Od pondělka začínáme v ulici Nemocniční, vlastně od spodní části od ulice Kafková a začínáme v ulici Českobratrská. Na nájezdu na ulici Cingrova bude zúžený jeden jízdní pruh, ale ta průjezdnost přes celou tu rampu a na ulici Cingrova bude stále umožněna. To znamená ty hlavní ostravské tepny, které fungují pro tranzit, budou vlastně průjezdné po celou dobu stavby. Probíhá výměna kanalizace, která bude od toho příštího týdne navázána na výměnu vodovodu. V celé ulici Nemocniční a vlastně v ulici Hornopolní od lékárny až po nový parkovací dům dojde ke kompletní výměně inženýrských sítí, teda jak vodovodu a kanalizace a s tím spojených přípojek."
Příjezd k nově dokončenému parkovacímu domu u městské nemocnice bude přes ulici 28. října, z ulice Jankovského, Červeného kříže a Odboje. Příjezd do ulice 28. října bude v době prací na tramvajové trati reálný pouze ze směru od náměstí Republiky.
David Witosz (Piráti), místostarosta Moravské Ostravy a Přívozu: "Vstupujeme do doby, kterou já se odvážím nazvat určitým zlatým věkem, protože tady se doopravdy leta pracovalo na obrovském množství projektů, které teď budou na sebe navazovat a mají vlastně naprosto změnit obraz města. Pokud vezmeme, že to třeba bude právě sad Dr. Milady Horákové, který má projít revitalizací, podchody na Náměstí republiky, ulice Vítkovická, pak to máme vlastně celý bulvár 28. října, kdy MAPPA připravovala určitý koncept, který se tady poprvé projeví v plné své kráse. Takže vidíme, že tady doopravdy je x investic, které naprosto mění tu oblast. Kdo tam dneska chodí, tak za pět let tu oblast vlastně nepozná. Na to navazují další projekty, jako právě Místecká, který má právě změnit to úzké hrdlo, které je vlastně pod Frýdlantskými mosty. Mají tam přibýt parkoviště, takže vidíme, že toho je velice mnoho. No a my se vlastně dostáváme do stavební fáze. Pro nás, jako pro obvod, je to pochopitelně potěšující, protože všechny ty neduhy, které se tady roky sbíraly, se teď začnou postupně řešit. To ale znamená rozhodně velkou zátěž pro obyvatele toho centra. Proto jsem doopravdy rád, že jak magistrát, tak ostatní vzali koordinaci doopravdy řádně, že se to vlastně dva roky připravovalo a to, co dneska vidíme, to není nějaký chaos, to je doopravdy něco, co minimalizovalo jakékoliv negativní jevy. Pochopitelně teď ta komunikace v příštích pěti letech bude muset být intenzivní mezi obyvateli a návštěvníky a námi jako investory. Ale myslím si, že tím, že jsme to dva roky připravovali, tak snad zvládneme a budeme si všichni držet palce, aby to všechno šlo jako domino a na konci jsme za pět let mohli doopravdy procházet po bulváru a nestačíme se divit, jak to kolem vypadá."
Aktuální uzavírky komunikací povolené magistrátem či jinými úřady najdete na stránkách města pod odborem dopravy. Detailní informace o letním provozu MHD najdou zájemci v odkazu dpo.cz.