Výpravní budova z 19. století ve stanici Ostrava Střed v sobě už přes 10 let skrývá regionální železniční muzeum. Jeho cílem je dokumentovat historii železnice v regionu od příjezdu prvního vlaku do Ostravy a Bohumína v roce 1847 až do současnosti.
Vojtěch Hermann, ředitel Železničního muzea moravskoslezského: „Právě v těchto dnech, jako je duben 2025 to je 13 let, co se sešla skupinka lidí, kteří se rozhodli že by bylo vhodné aby v Ostravě bylo založeno železniční muzeum. Řekli jsme si, že je důležité aby v oblasti Ostravska, kde byla mohutná železniční doprava vůči železárnám i dolům, aby tady bylo železniční muzeum.“
Snažili se takto zachovat původní techniku nebo i dokumenty, kterých se postupnou modernizací na železnicích zbavovali.
Josef Juřeník, provozní Železničního muzea moravskoslezského: „Nyní se nacházíme ve výstavním prostoru, kde dokumentujeme historii a vývoj zabezpečovacího zařízení na železnici. Nejcennějším exponátem, co tady máme, je elektromechanické zabezpečovací zařízení typu Einheit. Je to zařízení které Deutsche Reichsbahn vyráběly a u nás se montovalo při záboru českého pohraničí, když došlo podpisu mnichovské dohody, takže začaly se tady tyto zařízení mechanické budovat v pohraničí. Tento exponát je z Brantic a zajímavé je že byl v provozu až do roku 2019.“
Jednou z nejoblíbenějších částí muzea je vlakový trenažér, který si rádi zkoušejí malí i velcí návštěvníci.
Josef Juřeník, provozní Železničního muzea moravskoslezského: „Simulátor, který tady máme, tak můžeme pomoci toho simulátoru se dostat z Ostravy Svinova do Opavy, z Opavy do Krnova a z Krnova do Olomouce. Můžeme si tam nastavit jízdu manipulačního vlaku nebo Expressu nebo osobního vlaku. To jsou 3 druhy vlaku a máme lokomotivou řady 742. Je to tzv. Kocur v železničním slangu.“
Děti potěší modely vláčků či modelová železnice se třemi samostatnými okruhy, milovníky historie poté dokumenty i exponáty z dob Rakousko-Uherska.
Josef Juřeník, provozní Železničního muzea moravskoslezského: „Tady stojíme u zajímavého artefaktu, který pochází z budování dráhy Císaře Ferdinanda, to znamená z roku 1847.“
Vojtěch Hermann, ředitel Železničního muzea moravskoslezského: „Mezi velké zajímavosti patří uniforma ještě z doby 19. století a zajímavé na tom je, že samozřejmě když začínali stejnokroje, tak vycházeli z vojenského hlediska, z vojenských uniforem. Měli ho představitelé vyšších šarži jako je ředitel apod. Zajímavá byla šavle, která byla na doplnění té vznešenosti.“
V druhém patře budovy muzea se poté střídají krátkodobé výstavy.
Vojtěch Hermann, ředitel Železničního muzea moravskoslezského: „Teď máme v pořadí už 11. výstavu od otevření muzea, s tím, že v této chvíli tady máme na téma Místní a drobné tratě na Karvinsku a Ostravsku. Popisuje právě takovou tu veřejnou dopravou, která se vyskytovala 100 lety v této oblasti tzn. že nejen vlakovou a železniční , ale i tramvajovou – tyto železniční vozy byly v té době tahané ještě parními lokomotivami. Takže to byla veřejná doprava v oblasti Karvinska. Vlaky zajížděly do Karviné, Orlové, Bohumína a samozřejmě i okrajových částí Ostravy.“
Muzeum je návštěvníkům prozatím přístupné o víkendech, ale od května i ve středy a čtvrtky. V létě na zdejších kolejích navíc lidé narazí i na historické lokomotivy a vozy v rámci nejen tzv. Kulturního léta, ale i dalších plánovaných akcí.