Pravidelné čtenářské dílny v hodinách českého jazyka, nebo čtenářské odpolední kluby. To jsou aktivity, které školáky baví. V porubských základních školách takto vedou děti ke čtení.
Petra Planková, učitelka ZŠ Komenského: “Na naší škole se čtenářským dovednostem věnujeme docela dlouhodobě. Zařazujeme je do všech ročníků 1. i 2. stupně. Máme i přesně daný počet, kolik hodin té čtenářské aktivitě věnujeme. Procházíme čtenářskými odpoledními kluby a snažíme se vybavovat školní knihovnu.”
Děti v hodinách češtiny pracují nejen s čítankou, ale i s vlastními oblíbenými knihami
Petra Planková, učitelka ZŠ Komenského: “Tato hodina je hodina ČJ. Děti pracují s vlastní knihou, kterou přečetli a plní k ní speciální úkoly, které postupně procházíme a nahrazujeme klasické čtenářské deníky. V podstatě střídáme aktivity, aby to děti bavilo, takže se snažíme zařazovat metody kritického myšlení , metody čtenářských strategií a snažíme se o rozmanitost.”
Anketa, žáci ZŠ Komenského: “Já jsem si vybrala knížku Sesterstvo a největší kouzlo kočky Fabioly. Je to už 4. díl, hodně mě baví. Vždycky ty tři holky tam zažívají nějaké dobrodružství a ta kouzelná kočka jim v tom pomáhá. A hodiny mě dost baví, protože paní učitelka vždycky vymyslí nějakou zábavnou aktivitu.”
“Nejraději čtu příběhy o kouzlech a tak a baví mě to, jak jsou tam ty napínavé příběhy a takové různé napětí a tak. Tady ta knížka je fakt super.”
“Ty hodiny jsou fajn, protože si píšeme různé věci o literatuře, čteme a děláme různé zábavné věci. Takže je to fajn.”
“Tady tato knížka mě baví, protože je to o klukovi, který dělá skoro to samé co já. A je to takové dobrodružné, je to napínavé a je to zábavné, se tím zabavím.///Mám teď doma asi 5 knížek a uvažuju, že si koupím ještě další.”
Martin Tomášek, místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “My jsme si vytkli jako téma tohoto roku právě čtenářskou gramotnost. Chceme sledovat, jakým způsobem se rozvíjí v jednotlivých školách. Chceme ukazovat, že to v Porubě umíme dělat zajímavě a efektivně a chceme tím trošku jakoby říct společnosti, že škola už nevypadá tak jako vypadala v době, kdy oni sami do školy chodili.”
I když se říká, že dnešní děti knihy moc nečtou, není to tak docela pravda.
Petra Planková, učitelka ZŠ Komenského: “Mohly by číst víc, určitě ano. Někteří mají problém donést z domu knihu, ale pozoruju, že i v rámci různých dárečků, které děti dostávají, těch knížek přibývá a dneska existuje spousta krásných knížek. Je z čeho vybírat a i my se snažíme do školní knihovny v rámci různých projektů ty knížky nakupovat tak, aby oslovovaly děti, aby to nebylo jenom nudná klasika, ale knihy vhodné k jejím věku a aby je to čtení více bavilo.”
Zatímco kluci mají hodně rádi fantasy, holky zase baví příběhy. Často jde o vtipné deníkové knížky.
Petra Planková, učitelka ZŠ Komenského: “Od povinné četby jsme už ustoupili a víceméně u těch starších třeba zařazujeme výběr z nějakého období, které se zrovna probírá. Ale u těch menších rozhodně necháváme ten výběr na nich. Hlavní je, aby je ta knížka samotná zaujala, aby se tomu čtení věnovaly rády a nejenom z povinnosti.”
Vzdělávají se nejen děti, ale také učitelé. Na ZŠ Komenského prošli mimo jiné kurzem, kritického myšlení.