Waldorfský kampus. To je waldorfská základní škola a střední škola pod jednou střechou na ulici Ľudovíta Štúra v Porubě, kde spolu vzájemně spolupracují nejen učitelé, ale i žáci a jejich rodiče. Už více než rok je příspěvkovou organizací porubské radnice.
Martin Tomášek (Piráti), místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Podpora alternativního školství je pro nás součástí reformy českého vzdělávání jako takového. Proto se za něj jednoznačně stavíme. Co můžeme jako porubská radnice udělat, je Waldorfu, ale všem dalším školám vytvářet příjemné, důstojné prostředí, ve kterém se jim bude dobře pracovat, učit se a žít. V současnosti vzniká projekt Zateplení školy a nového vstupu do celého areálu.”
Stavební práce by měly být zahájeny už v příštím roce. Škola jako celek funguje skvěle a panuje v ní přátelská atmosféra.
Břetislav Kožušník, ředitel, Waldorfská základní škola a střední škola Ostrava-Poruba: “Škola už se dobře usadila jako celek právě tady v Porubě tady na tomto místě. Snažíme se vlastně o to, vytvářet ten prostor komunitní pro nás pro všechny. Je pravda, že jsme také obnovili, pokud to bylo možné, tak jsme obnovili všechny aktivity, které škola má. Jak ty místní, tak i ty, které máme mezinárodní, protože jsme škola s mezinárodním přesahem. Máme i mezinárodního mentora v Německu a také spolupracujeme se školami v Belgii a ve Finsku.”
V říjnu například úspěšně dokončila první část projektu Erasmus s belgickou školou, kdy žáci základní školy kreslili návrhy a studenti střední školy podle nich vytvářeli modely udržitelných domů. Druhá část bude probíhat v Belgii.
Břetislav Kožušník, ředitel, Waldorfská základní škola a střední škola Ostrava-Poruba: “To ekologické je vlastně jednou z důležitou součástí právě života této školy. Právě proto, že se snažíme, aby jak žáci, tak studenti se vzdělávali v celé své bytosti. Aby hlavně to nebylo o tom předávání informací, ale o tom, aby se učili pro život. Tak to se myslím daří v těch projektech mezinárodních i těch místních.”
Velkou výhodou je také vzájemná spolupráce mezi základní a střední školou.
Ivana Jiříčková, učitelka, Waldorfská základní škola a střední škola Ostrava-Poruba: “Ta spolupráce probíhá například v rámci sociálního praktika. které absolvuje 2. ročník a 4, ročník lycea. Spolupráce probíhá tak, že naši žáci pomáhají prakticky ve třídách učitelům vzdělávat žáky, vytvářet pro ně program a ta spolupráce pak pokračuje dál i po skončení sociálního praktika, kdy naši žáci pomáhají doučovat žáky z nižších ročníků na základní škole, popřípadě pomáhají těm, které pocházejí ze slabších rodin.”
Přirozenou součástí školy jsou také rodiče.
Beata Krejzová, učitelka, Waldorfská základní škola a střední škola Ostrava-Poruba: “Pomáhají nám vytvářet nějaké akce i celkovou atmosféru, když je třeba někde přiložit ruku k dílu , ať už ve škole, nebo pro jednotlivou třídu, tak se vždycky najde skupinka rodičů, kteří s tím pomůžou. Pomáhají nám organizovat přednášky, které děláme pro rodiče, aby si mohli zažít to co třeba ve své škole dřív nezažili. Mají také příležitost víc se účastnit akcí a být součástí celého toho utváření vztahu s dětmi.”
Anketa: žáci waldorfské školy: “Když jsme na koberci, to mě baví a když hrajeme na flétnu. Mám tu jednu nejlepší kamarádku a pak se tak bavím i s ostatníma dětma.
“Matematika je dobrá a učíme se hlavně češtinu a je to všechno super.”
“Baví mě hodně škola a těším se nejvíce na plavání.”
“Škola se mi líbí, docela dost se tady učím a nejvíc se mi líbí ze všeho matika.”
“Mě hodně baví hrát na flétnu a moc hodně se mi líbí škola a hodně mě baví matika.”
V současné chvíli je kapacita Waldorfské základní školy a střední školy zcela naplněna. Dochází do ní kolem 320 žáků a studentů.