ZŠ Karla Pokorného se nově pyšní místností Snoezelen. Jedná se o prostor vhodný k relaxaci a trávení volného času. Za jeho vznikem stojí školní psycholožka Hana Stachová, která koncept v České republice propaguje od roku 2002.
Hana Stachová, psycholog, autorka místnosti Snoezelen: ,,Obsahuje ta dvě slova významná, že je to aktivace a relaxace. Dneska je na mnoha pracovištích, ale bohužel ne na základních školách, protože tam asi nikdo nepředpokládá, že děti ty problémy mají.”
Jaroslava Naďová, ředitelka ZŠ Karla Pokorného: ,,Díky tomu, jak jsem budovala školní poradenské pracoviště na naší škole, tak jsem se setkala s osobou, která se této myšlence věnovala prakticky. Snažíme se vyslyšet co děti potřebují a tuto cestu jsme našli jako smysluplnou a chceme být pro naše žáky.”
Prostor, který má pomocí příjemných smyslových zážitků podpořit především psychickou odolnost žáků, si nejdříve prohlédli pracovníci školy. A postupně se s ním pod odborným dohledem psycholožky seznámí také žáci.
Zaměstnanci ZŠ Karla Pokorného: ,,Myslím, že ta místnost je velmi hezká. Myslím si, že děti budou aktivní, že potřebují nějaký ten svůj prostor, kde se můžou uklidnit, zrelaxovat, uvolnit se.”
,,Určitě když tady děti budou relaxovat, navodí si nějakou atmosféru za pomoci paní psycholožky a vůní a hudby, tak určitě přijdou na jiné myšlenky, než ty dotyčné děti trápí.”
Hana Stachová, psycholog, autorka místnosti Snoezelen: ,,Hlavně má přinést změnu, protože děti se pohybují nejčastěji v bílém prostředí, proto je tady modrozelená místnost. Tady navodí úplně jiný systém, jiné myšlenky. Snoezelen je multismyslová metoda, takže mohou zapojit jak hmat, mohou zapojit vůni, bude tady i hudba. Pro mě je velmi důležité tady toto hnízdo, které bylo původně určeno autistům, kteří mají rádi svůj prostor. Myslím si, že toto bude dětem velmi vyhovovat, že si i naprogramují, jaká barva jim vyhovuje.”
Zaměstnanci ZŠ Karla Pokorného: ,,Cítím, jak je to úplně o něčem jiném, když na mě nesvítí to hlavní světlo, tak se ještě více dokážu uvolnit. Jé to je příjemné. Tím, že ty světýlka mění barvu, tak to ovlivňuje také moji náladu.”
Vznik místnosti, která byla součástí většího projektu, by nebyl možný bez podpory zřizovatele školy - Obvodu Poruba a finanční pomoci. Celý projekt, který zahrnoval úpravu družiny, vznik bezbariérového wc, schodolezů, odborné učebny jazyků a místnosti Snoezelen, vyšel na 10,5 milionu korun.
Jaroslava Naďová, ředitelka ZŠ Karla Pokorného: ,,Z IROPU šlo 90%, 10 % je magistrát a zřizovatel. Zřizovatel pomohl nejen tím, že podpořil původní studii projektu, ale podpořil samotný proces, pomohl se stavebním dohledem.”
Hana Stachová, psycholog, autorka místnosti Snoezelen: ,,Mám spoustu žáků, kteří nejen za mnou chodí, ale kteří jsou mi doporučováni i učiteli, a kteří mají obrovské psychické problémy. A tady bych chtěla ze začátku pracovat především s těmito dětmi. Já jsem přesvědčena, o tom, že na těch všech školách by to bylo velmi potřebné. A budu ráda, když se budou ředitelé inspirovat.”
Jaroslava Naďová, ředitelka ZŠ Karla Pokorného: ,,Ze začátku se budeme věnovat individuálně, postupně bychom přecházeli do skupinových terapií, to se zaměříme i přes paní psycholožku i přes pedagogy do arteterapie a muzikoterapie. Je záměr zapojit i školní družinu.”
Místnost by měla do budoucna sloužit také rodinným příslušníkům žáků.