Majitel si musí potíže uvědomit, přiznat včas a obrátit se na odborníky, kteří mají zkušenosti se záchranou firem. Takových mnoho není, ale vhodnou možností je obrátit se na Českou asociaci interim managementu (CAIM). „Rozhodující je samozřejmě rychlost. My jsme krizoví manažeři, jednáme v hodinách a minutách, protože musíme velice rychle přijmout opatření k záchraně firmy, nebo alespoň majetku a pracovních míst,“ doplňuje Tomáš Pastrňák, předseda České asociace interim managementu a ředitel Restrukturalizační agentury.
Stále častěji si majitelé firem najímají takzvané interim manažery také na jiné problémy nebo i rozvojové projekty, kde je zapotřebí týmová práce specialistů. Asociace interim managemetu proto začala pořádat diskusní setkání manažerů, první proběhlo v ostravském centru pro restrukturalizace.
„Každý z nás se orientuje na jinou oblast, která má určitá specifika a je velice důležité si vyměňovat názory, jak mezi manažery, tak i konkrétními firmami a pracovníky,“ uvedla Iva Hovadová, odbornice na poprodejní služby, členka CAIM.
Výsledkem činnosti interim manažera však není jen vykonání určitých činností, realizace projektu nebo záchrana a restrukturalizace podniku. Interim manažer také během své mise ve firmě předává svým kolegům a spolupracovníkům, ale třeba i majitelům firmy své bohaté znalosti a zkušenosti tak, aby firma, ve které působí, byla i po jeho odchodu životaschopná a mohla se dále samostatně rozvíjet.
CAIM je přední českou organizací sdružující interim manažery. Jejím posláním je rozvíjet informovanost, povědomí a know-how o interim managementu a budovat tak silné zázemí pro růst kvalitních českých interim manažerů. Její členové – interim manažeři - pomáhají společnostem přežít, řídit změny a důležité projekty, vyrovnat se s nedostatkem či výpadkem odborných kapacit nebo se změnou situace na trhu.
Pojem INTERIM vyjadřuje angažovanost manažera na určitou, předem stanovenou či alespoň odhadnutelnou dobu. Česká asociace interim managementu rozděluje interim management podle účelu do tří základních skupin: SUBSTITUČNÍ, PROJEKTOVÝ a ZMĚNOVÝ.
SUBSTITUČNÍM interim managementem se rozumí náhrada manažera, případně i specialisty, pracujícího a zařazeného v běžné organizační struktuře společnosti, interim manažerem, a to na určitou přechodnou dobu. Důvodem těchto potřeb bývá náhlý výpadek stálého pracovníka z důvodu například mateřství, nemoci, úmrtí či jeho odvolání nebo náhlý a nepředpokládaný odchod z jiných příčin.
PROJEKTOVÝ interim management připadá v úvahu v situacích, kdy společnost zpracovává nějaký specializovaný či náročný projekt, k jehož vedení nemá dostatek vlastních specialistů, nebo přímo potřebuje speciální know-how. Projektový interim manažer se tedy nestává trvalou součástí organizační struktury dané společnosti, ale dočasně ji rozšiřuje.
Do ZMĚNOVÉHO interim managementu lze řadit řízení restrukturalizací či krizové řízení. V daném případě se jedná zpravidla o změny z neuspokojivého stavu do stavu více žádoucího, ale může jít i o působení při přípravě prodeje, nebo naopak po převzetí firmy novým majitelem, při realizaci fúzí nebo při výrazných změnách směřování podniku. Jedná se o situaci, kterou sama firma, resp. její stávající management či vlastníci, nejsou schopni svými silami zvládnout, a to ani za pomoci externích poradců, konzultantů či mentorů.
Více na www.caim.cz
