Expozice je situována příznačně do Milan Dobeš Musea, které sídlí v někdejším plynojemu, dnes multifunkční aule Gong, a je spojeno se jménem průkopníka op – artu a kinetického umění Milana Dobeše. Dolní Vítkovice podobně jako tyto umělecké směry vyrostly z hodnotných tradic a daly jim naprosto jiný, současný a mnohovrstevný rozměr. Dobrý důvod, proč se na staré známé věci dívat jinýma očima.
V části dočasných expozic muzea se návštěvníci vracejí do časů, kdy po 170 letech v roce 1998 vyhasly vítkovické vysoké pece. Od depresívní nálady a pocitu zmaru se postupně přes dobové články z novin a modely dolnovítkovického areálu přesouvají k prvním diskusím o budoucnosti národní kulturní památky, za kterou byly vysoké pece, přilehlý důl Hlubina a koksárenské baterie prohlášeny v roce 2002. Následuje připomínka plánů, záměrů a vizualizací. A také pochyb, jak to kdo s DOV myslí a co tu nakonec privátní vlastník v podobě akciové společnosti Vítkovice zboří či postaví.
Dramaturgii a celkovou koncepci výstavy Vzpomínka na současnost má „na svědomí“ osvědčená dvojice kurátorů Jan Světlík a Zdeněk Sklenář. „Lákala nás myšlenka konfrontace. Když člověk zvedne oči od exponátů, vidí tu proměnu všude kolem na živo. Stačí udělat pár kroků z muzea a je jasné, co se v DOVu doopravdy stalo. Že je to živá součást města a unikátní interaktivní vzdělávací centrum,“ říká autor vize proměny Dolních Vítkovic a kurátor výstavy Jan Světlík.
Kurátoři se současně netají tím, že je pro ně DOV stále živým organismem. Byť už se i v současné podobě stal novodobým fenoménem. „Expozice také trochu provokuje a vyvolává mírné napětí. K tomu přináší náznaky, co bude dál,“ komentuje kurátor a známý galerista Zdeněk Sklenář.
