Je krátce po šesté ranní a na celé území ČEZ Distribuce začínají působit frekvenční ochrany 1. stupně, což vede k omezení spotřeby elektřiny. Aby toho nebylo málo, po sedmé hodině vypukne ve Východních Čechách silná bouřka, která způsobuje rozsáhlé výpadky zařízení vysokého a nízkého napětí. Bez proudu je odhadem 700 tisíc lidí a je nutné vyhlásit stav nouze pro celou Českou republiku. Bez elektřiny jsou nejen domácnosti, ale i obchody, nemocnice a další veřejné instituce, alarmy jsou vypnuté. Běžné telefony nefungují nebo se brzy vybijí. Kolabuje doprava, vlaky nejezdí nebo hrozí riziko srážky, autům dochází benzín, semafory i veřejné značení nesvítí. To všechno se děje při blackoutu. A právě proto je třeba rychlá akce a důsledná komunikace.
ČEZ Distribuce spouští intenzivní komunikaci se zainteresovanými subjekty a na krizovou situaci reaguje okamžitě, do terénu vyjíždějí stovky techniků, aby opravovali poškozená zařízení. Přístup jim ale stěžuje rozmáčený terén a popadané stromy. To je práce pro hasiče se speciální technikou. Na řadu ale leckdy přijdou i záchranáři - práce v takových podmínkách je velice náročná a i přes dodržování všech přísných bezpečnostních pravidel může dojít k poranění. O celé situaci je nutné informovat také místní úřady a média. ČEZ Distribuce proto na svém internetovém portálu (www.cezdistribuce.cz) pravidelně zveřejňuje čerstvé informace, v pohotovosti je tiskové centrum, aktivováno bylo i informační kalamitní pracoviště, které poskytuje zprávy o vypínání distribučních transformačních stanic. Právě díky tomuto nezávislému komunikačnímu zdroji zůstává ČEZ ve stálém spojení mezi dispečerským pracovištěm společnosti a příslušným krajským krizovým štábem, který v nejvíce postižených oblastech Královéhradeckého a Pardubického kraje tvoří také přizvaní komunikátoři ČEZ Distribuce.
Krizový štáb ČEZ Distribuce, který byl svolán pro oblast Východ generálním ředitelem společnosti, spolupracuje také na vyzvání s krizovými štáby Ministerstva průmyslu a obchodu a ostatních dotčených resortů. K nejaktivnější komunikaci však kvůli manipulaci v soustavě, vymezování poruchových stavů a odstraňování poruch dochází mezi přenosovou soustavou ČEPS a také se servisními společnostmi Skupiny - ČEZ Distribuční služby, ČEZ Logistika a ČEZ Zákaznické služby. Nedílnou součástí aktivní sféry jsou také složky integrovaného záchranného systému v čele s hasiči.
Překážky bránící opravám vedení jsou postupně odstraňovány a dodávky elektrické energie se obnovují. Díky součinnosti všech zmíněných složek proto mohl být již v 17:45 ukončen stav nouze. ČEZ Distribuce nicméně ještě pokračuje v odstraňování jednotlivých poruch na vysokém a nízkém napětí. Napájení všech odběratelů z distribuční soustavy je pak obnoveno před polednem následujícího dne a tím je i ukončeno celé cvičení RESTART.
Po podrobném prozkoumání celého průběhu cvičení je možné z pohledu ČEZ Distribuce konstatovat, že komunikace a vzájemná interakce účastníků aktivní sféry byla standardně na velmi vysoké úrovni. Úkolem do budoucna je docílit těchto vysokých standardů i v komunikaci se třetími subjekty, jako například se Správou železničních a dopravních cest, a to zejména při detailní přípravě, při které se důkladně posuzuje, co a v jakém pořadí je možné vypnout, zapnout, přepojit, eventuálně vyčlenit do ostrovního provozu. Postupu při zásahu v případě živelních katastrof by také pomohlo, kdyby si kraje, města či obce zpracovaly jednoduchou analýzu, jak dlouhou dobu by v případě blackoutu dokázaly pro ně důležité objekty jako třeba nemocnice tzv. „přežít" s náhradním zdrojem, respektive i bez něho. Podrobné vyhodnocení cvičení bude trvat ještě několik týdnů a provede jej ministerstvo průmyslu a obchodu, které cvičení vyhlásilo.