Konkrétně to je jeho Stereofonietta, která se vyznačuje smyslem pro barevnost, výraznou melodiku a účinnou stavbu celku. Jeho vokálně-instrumentální kompozice jako Lidice, Stereofonietta a Hukvaldská poéma patří k tomu nejlepšímu, co u nás v 70. až 80. letech vzniklo. Všechny tři skladby volně spojuje dramatický obsah a lyrická předloha.
A jak odpověděl Milan Báchorek na otázku Jak probíhá váš tvůrčí proces při zhudebňování poezie, kterou mu položil Milan Bátor v rozhovoru uveřejněném v Internetovém deníku pro kulturu a umění Ostravan.cz? „Než začnu zhudebňovat básnické slovo, většinou už dávno u mne zraje určitý hudební záměr, pro který hledám vyhovující textovou podobu, případně spolupráci. Neznamená to ovšem, že bych byl necitlivý k celkové poetice verše, rytmu slova apod. Ještě se mi nestalo, abych hotovou hudbu dodatečně otextovával, nebo obráceně daný text přizpůsoboval hotové hudbě. Držím se tu pevných zásad, že tvůrčí proces by měl probíhat plynule, jednotně a obě složky by se měly vzájemně obohacovat až do chvíle dosažení nové kvality. Přiznám se, že nemám zrovna v lásce slovo zhudebňovat, protože takzvaně jde zhudebnit jakýkoliv text, třeba i telefonní seznam. Výsledkem takového postupu je obvykle až komicky vyhlížející dílo, které můžeme často vidět a slyšet v reklamě," prozradil Báchorek.
____________________
19 hodin
Společenský sál DKMO
Vstupné: 220, 230 a 240 Kč
Slevy
Program:
M. Báchorek: Stereofonietta pro soprán, baryton,
bicí nástroje, varhany a dva orchestry
K. Szymanowski: Koncertantní symfonie pro klavír a orchestr č. 4
A. Dvořák: Symfonie č. 5 F dur
Účinkují:
Matej Arendárik - klavír
Eva Dřízgová-Jirušová - soprán
Jakub Tolaš -baryton
Drahoslav Gric - varhany
Janáčkova filharmonie Ostrava
Lukasz Borowicz - dirigent