Jednou z těchto povinností je doložení tzv. sdělení o existenci sítí pro místní stavební úřad. Jedná se o dokument, ve kterém správci technické infrastruktury potvrzují, že vaše stavba nebude zasahovat do systému důležitých sítí a že nedojde k žádné kolizi. Jednoduše řečeno jde o to, abyste při stavbě nenarazili na plynovod, neponičili vodovodní infrastrukturu nebo se nedostali do kolize s podzemním elektrickým vedením. Toto vyjádření je přitom požadováno úřady jako nutný podklad pro stavební řízení. Ale jak na to?
Než začnete se stavbou domu Proces získávání dat od správců sítí je často chaotický. Pomocnou ruku nabídla Skupina ČEZ v roce 2012, když spustila službu Geoportál. Tuto službu využívají především projektanti staveb, ale je volně k dispozici na internetu všem lidem, kteří si chtějí postavit svůj vysněný dům. Stačí navštívit web geoportal.cez.cz. Služba Geoportál si získala příznivce díky své jednoduchosti a za dva roky má na kontě bezmála 420 tisíc vyřízených žádostí. Díky rychlosti a dostupnosti se vyplatí použít tuto službu už při nákupu pozemku v distribučním území ČEZ. Dá totiž budoucímu zájemci o stavbu jasný přehled o situaci sítí na pozemku a tím i o možnostech umístění stavby. Díky tomu, že u ČEZ se celý průběh žádání o sdělení o existenci sítí odehrává online, je tato aplikace vítaná i mezi odborníky.
Službu si chválí třeba projektantka Aida Padyšáková: „Geoportál ČEZ používám asi rok a jsem velmi spokojena. Služba je rychlá, zadání je snadné a není zpoplatněna. Šetří mi proto čas, poštovné a náklady. Na řadu dalších správců sítí musím chodit osobně nebo je obesílat poštou a ještě vybírají nehorázné poplatky.“
Poskytnutá sdělení online mají stejnou právní váhu jako sdělení zaslaná poštou v tištěné podobě, a proto zcela vyhovují při jednáních na úřadech. Získáte tedy platný dokument a navíc zcela zdarma a z pohodlí domova. A jak samotnou aplikaci použít? Na webových stránkách https://geoportal.cez.cz/ se stačí přihlásit a vyznačit v mapě zájmové území. Pak už zákazník pouze zadá typ žádosti, název stavby, požadovaný způsob doručení a svůj e-mail / adresu a čeká na vyřízení žádosti. Průběh vyřizování může žadatel bezplatně sledovat online a informaci o ukončení procesu dostane e-mailem /poštou dle zvoleného způsobu doručení. U elektronického zpravidla během několika minut.
Pohlídejte si smlouvy k odběru elektřiny Možná si řeknete, že veškeré starosti ohledně elektřiny můžete pustit z hlavy, pokud nebudete stavět, ale koupíte si již postavený dům. Ale není to tak jednoduché. Při stěhování do jakéhokoliv objektu, ve kterém už někdo bydlel, je potřeba dát pozor na převedení elektřiny. Nejvýhodnější v takovém případě je domluvit se s předchozím majitelem a převod smlouvy i přepis odběrného místa vyřešit společně. Jinak hrozí nebezpečí nesouladu ve vyřizování smluv a následná demontáž měřidla, která se může znatelně prodražit.
Na základě domluvy mezi stávajícím a budoucím odběratelem může dojít k převodu smlouvy na elektřinu bez komplikací. Stačí, aby původní odběratel podal žádost o ukončení smlouvy a uvedl v ní jméno budoucího odběratele. Zároveň musí nový zákazník včas uzavřít smlouvu o připojení. Třetím dokumentem je formulář žádosti o smlouvu o sdružených službách dodávky. Všechny tyto dokumenty se musí doložit společně a Skupina ČEZ už zajistí převod smlouvy na nového odběratele. Při převodu nezapomeňte zkontrolovat stav elektroměru, zejména jeho plomb.
Pokud zjistíte jakékoliv poškození měřidla, obraťte se neprodleně na dodavatele. V případě Skupiny ČEZ stačí zavolat na zákaznickou linku 840 840 840.
Jakou dokumentaci vyžaduje stavební povolení?
1)Výpis z katastru nemovitostí (starý maximálně 3 měsíce), který prokáže vlastnické právo nebo právo založené smlouvou provést stavbu nebo opatření, anebo právo odpovídající věcnému břemenu.
2)Projektovou dokumentaci k plánové stavbě.
3)Plán kontrolních prohlídek stavby.
4)Vyjádření účastníků stavebního řízení (vlastník pozemku, stavby, stavby na pozemku, ale i vlastník sousedního pozemku, pokud se stavba dotýká jeho vlastnického práva, či členové společenství vlastníků jednotek), dále jsou to různé úřady (hygiena, odbor dopravy, odbor životního prostředí, rozvody elektřiny či plynovody, hasičský sbor, vodovod a kanalizace, orgány státní památkové péče aj.).
5)Žádost o stavební povolení.