Do improvizovaných školních lavic v hotelu Dlouhé Stráně v Loučné nad Desnou zasedli poslední pracovní den v květnu učitelé fyziky a dalších přírodovědných předmětů základních a středních škol z Olomouce, Přerova, Kojetína, Šumperku, Jeseníku či Dubu nad Moravou. Pod dohledem zkušené lektorky Karly Suré si na vlastní kůži vyzkoušeli interaktivní vedení výuky. „Na každém semináři se snažím účastníkům akce představit formou prezentací i her moderní výukové metody. Jednoduše jim ukazuji, jak mohou zábavnou formou dětem přiblížit probíranou látku či čtený text a jak s nimi lze lépe pracovat ve skupinách. Vzhledem k tomu, že tentokrát jsme na elektrárně Dlouhé Stráně, zaměřili jsme se také na využití obnovitelných zdrojů,“ říká lektorka Karla Surá, v jejíž režii proběhla dopolední část kurzu.
Během odpolední části odborného semináři si kantoři pohlédli přečerpávací vodní elektrárnu Dlouhé Stráně, elektrárnu zasazenou do malebného horského prostředí Jeseníků. Jde o elektrárnu, která disponuje největší reverzní turbínou v Evropě (325 MW) a která využívá největší spád (510,7 m). Současně je také instalovaným výkonem (2 x 325 MW) největší v České republice Zde účastníci navštívili místní informační centrum, podzemní technologický provoz vodní elektrárny a dolní i horní nádrž.
„Pravidelně sleduji webové stránky vzdělávacího programu společnosti ČEZ, ale až dnes poprvé jsem měla možnost zúčastnit se podobné akce. Na dopolední teoretické části semináře oceňuji hlavně profesionalitu a připravenost lektorky, ve své praxi využiji například prezentované metody práce s texty,“ říká Petra Hlásná učitelka matematiky, chemie a přírodopisu ze Základní školy Vápenná a dodává: „Na přečerpávací vodní elektrárně Dlouhé Stráně jezdím se svými žáky pravidelně, ale dnes poprvé jsem měla možnost navštívit i podzemní technologický provoz elektrárny, za což jsem velice ráda.“ Exkurzi v elektrárně si pochvaloval i Vít Sochora ze Střední odborné školy v Šumperku, který dodává: „Na příští vzdělávací akci bych rád navštívil například i provoz jaderné elektrárny nebo absolvoval seminář zaměřený na prezentaci jednoduchých fyzikálních pokusů, který bych mohl využít ve svých hodinách.“
Semináře tohoto typu nabízí školám společnost ČEZ a. s., v rámci svého vzdělávacího programu Svět energie zdarma. Ročně jich uskuteční deset pro více než 200 pedagogů. Semináře spojené s exkurzí proběhly v letošním a loňském roce například v uhelných elektrárnách Dětmarovice a Tušimice, ve vodních elektrárnách Orlík, Štěchovice, v malé vodní elektrárně Spálov v Libereckém kraji, ve větrné elektrárně Věžnice na Vysočině nebo v kogenerační jednotce v Hodkovicích nad Mohelkou.
Vzdělávací program Svět energie založila energetická společnost ČEZ v roce 1992 s cílem zvýšit zájem mládeže o studium technických oborů a v budoucnu případně o zaměstnání v této oblasti. Učitelům nabízí účinnou pomoc při zapojování fyzikálních témat do školních vzdělávacích programů. V roce 2006 získaly semináře vzdělávacího programu společnosti ČEZ akreditaci Ministerstva školství a tělovýchovy ČR. Veškeré vzdělávací aktivity jsou poskytovány bezplatně nebo za symbolické ceny. ČEZ je jedinou českou průmyslovou společností, která poskytuje tak dlouhodobý, systematický a komplexní program na podporu vzdělávání. Mezinárodní mise IAEA OSART, první svého druhu prověřující komplexně provozovatele jaderných elektráren, označila na podzim 2013 vzdělávací program Svět energie a jeho aktivity (Klub Svět energie, besedy se studenty, interaktivní Encyklopedie jádra a další aktivity včetně stáží na jaderných elektrárnách) jako příklad dobré praxe a dala ho za vzor ostatním provozovatelům jaderných elektráren.
Fotografie 1: Pedagogové během dopolední, teoretické části semináře
Fotografie 2: Součástí semináře byla také prohlídka informačního centra Přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé Stráně; prohlídka byla spojená i s krátkou prezentací
Fotografie 3: Učitelé si prohlížejí schéma přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé Stráně