Po devíti sezónách z divadla odchází Tereza Vilišová. „Čeká mě, doufám, krásný rok. O tom, co připravuji ještě mluvit nebudu, až to bude na světě, tak to bude a všichni se to včas dozví. Budu u Bezručů dohrávat, krom 1984, vše, co nyní hraji. Dále něco připravuji pro Českou Televizi – pro dospělé i pro děti. A jinak se chci učit novým dovednostem a mít taky čas chodit do divadla a žít normální život,“ říká Tereza Vilišová. Diváci ji budou moci nadále vídat v příští sezóně v inscenaci Můj romantický příběh, za který letos získala Cenu Alfréda Radoka i Cenu Thálie, dále v inscenacích Na větrné hůrce nebo Pěna dní.
Stejně tak se budou moci diváci v inscenaci Na větrné hůrce potkat s Tomášem Dastlíkem, který odchází po deseti sezónách. Tomáš Dastlík se objeví jako host i v dalších inscenacích: Zkrocení zlé ženy, Strýček Váňa a Revizor. „Mé těžiště se teď přesouvá spíše do filmovací práce, proto i ten odchod z divadla, kde se jinak mám jako v bavlnce a nade vše ho miluju. Avšak vzdálenost mezi Prahou a Ostravou je pro tento způsob práce v takové frekvenci, jaká mě čeká, těžko překonávatelná,“ objasňuje odchod z divadla Tomáš Dastlík.
Dalšího odcházející člena souboru, Přemysla Bureše, který v Divadle Petra Bezruče strávil osm sezón, budou diváci potkávat jako hosta mj. v inscenacích Strýček Váňa, Revizor a Petrolejové lampy. „Mám nabitý program k prasknutí a jsem za to rád, ale příští sezónu jsem si ještě nevybral,“ říká Přemysl Bureš, který se bude v následujícíh měsících věnovat především natáčení.
Po dvou sezónách odchází i Josef Jelínek, který bude dohrávat v inscenacích Pěna dní a Mrzák Inishmaanský. „Vše ukazuje na to, že se mě v příští sezóně ujme Divadlo F. X. Šaldy v mém rodném městě, v Liberci. Vrátím se zpět ke svým kořenům a uvidím, zda můj pomyslný "divadelní růst" bude pokračovat i tam, kde prakticky začal,“ říká Josef Jelínek.
Naopak novými posilami hereckého souboru Divadla Petra Bezruče budou Sarah Haváčová a Vojtěch Říha, letošní absolventi Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Oba se objeví už v této sezóně, a to v inscenaci Molièrovy komedie Scapinova šibalství.
„Šedesátou devátou sezónu jsme pojmenovali sezónou ztrát a nálezů. Příběhy, se kterými se v divadle setkáte v této sezóně, jsou plné smutných ztrát a radostných nálezů, stejně jako bolavého nalézání a krásných ztrát,“ říká umělecký šéf Štěpán Pácl. Kromě nového repertoáru Divadlo Petra Bezruče připravilo pro své nové předplatitele soutěž. Všichni, ktěří si zakoupí předplatné na sezónu Ztráty a nálezy 14/15 do konce června 2014 postupují do slosování o exkluzivní cenu – nezapomenutelný vyhlídkový let. Z letadla výherce uvidí nejen Divadlo Petra Bezruče, ale rovnou celou Ostravu! Více informací a pravidla soutěže naleznou zájemci na www.bezruci.cz.
Letošní sezóna byla pro Bezruče ve znamení úspěchu. Hned dvě prestižní ocenění získala Tereza Vilišová za roli Amy v inscenaci Můj romantický příběh – Cenu Alfréda Radoka a Cenu Thálie. Na festivalu Kopřiva jsme odehráli inscenaci Strýček Váňa a odborná porota udělila Cenu za herecký výkon hned dvěma hercům Divadla Petra Bezruče - Tomáši Dastlíkovi a Pavle Gajdošíkové. Na konci sezóny se nám dostává další prestiže - program festivalu Divadelní Flóra Olomouc letos nabídne pětidenní retrospektivu profilových inscenací Divadla Petra Bezruče. Poté zavítáme s inscenací Můj romantický příběh na předávání Cen Marka Ravenhilla do pražského Divadla Komedie a úplný závěr sezóny bude již tradičně patřit našemu hostování na festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové, kde odehrajeme inscenaci Strýček Váňa.
Přehled premiér sezóny Ztráty a nálezy 14/15
Felicia Zeller / Klub outsiderů
prokrastinační groteska / režie Jiří Honzírek / premiéra v září 2014
Současná německá spisovatelka, dramatička a filmová režisérka si nebere servítky a ve svých hrách se pouští do kritiky sociálních nešvarů, na něž, bohužel, i u nás narážíme na každém kroku. Ve hře Klub outsiderů si bere na mušku nepraktické praktiky pracovníků sociálních a pracovních úřadů. Staňte se svědky českého boomu jejích her! „Klub outsiderů může být příběhem o přebujelém sociálním systému, kde si úředníci nudou zoufají, příběhem o vyhoření střední třídy, na níž nestačí armády terapeutů, třídy, která má všechno, co potřebuje, jen žít se jí jaksi nechce. V každém případě je to příběh naléhavý. A je třeba jej vyprávět.“ Jiří Honzírek
Samuel Beckett / Čekání na Godota
klauniáda pod stromem / režie Štěpán Pácl / premiéra v říjnu 2014
Díky své hře Čekání na Godota se stal Samuel Beckett jedním z hlavních představitelů absurdního divadla. Dva klaunové, Vladimír a Estragon, žonglují s věčnými otázkami lidské existence. Mánaše konání smysl, nebo je veškerá snaha marná? Činí nás svobodná vůle svobodnými, nebo spoutanými? Název hry Čekání na Godota si v poslední době rádi berou do úst i politikové. Myslíte si, že hru četli? Buďte vzdělanější než oni a přijďte se na Godota podívat. „Na Godota se v Ostravě ještě nikdy nečekalo a přeci v tomto městě pořád na něco čekáme. Až se tu bude lépe dýchat, až tu bude práce, až přijede zpožděný vlak, až bude líp nebo až bude hůř. Těším se na tenhle divadelní svátek.“ Štěpán Pácl
Martin McDonagh / Osiřelý západ
bratrovražedná komedie / režie Janka Ryšánek Schmiedtová / premiéra v lednu 2015
Zveme vás na další setkání s irským dramatikem, proslulým černými komediemi divadelními i filmovými. Přesuneme se jen malý kousek dál od ostrova Inishmaan, domoviny mrzáka Billyho, na pevninu. Čtyři svérázné postavy nabízejí čtyři velké herecké příležitosti. Martina McDonagha není nikdy dost! „McDonagh napsal poutavé podobenství dnešního světa – v jeho hře není takový, jaký ho chceme vidět, v Osiřelém západu se odkrývají ty nejtemnější kouty lidské duše, to, o čem se nemá mluvit, ale co je.“ Janka Ryšánek Schmiedtová
Ödön von Horváth / Kazimír a Karolína
rychlá a zběsilá jízda na horské dráze / režie Štěpán Pácl / premiéra v březnu 2015
Na začátku své hry Kazimir und Karoline píše dramatik Ödön von Horváth, že se „odehrává na mnichovském Oktoberfestu, a to v současnosti“. Napsal ji v roce 1932. Možná by ho překvapilo, jak nadčasová ta zmínka o současnosti je. Lidé se totiž nemění. A tak je možné, že příběh jedné divoké noci, hodně podobný tomu oktoberfestovému, prožívají jiní K+K zrovna dnes na Stodolní. „Jednoho pátečního večera jsem si četl Kazimíra a Karolínu a pak jsem se vracel přes Stodolní do divadla. V tepu ohlušující hudby, záplavě lidí, kteří se chtějí bavit, ve změti stovek lidských šťastných i nešťastných příběhů jsem měl pocit, že Horváth hru nenapsal o 20. letech 20. století v prostředí mnichovského pivního Octoberfestu, ale o dnešku a o Stodolní.“ Štěpán Pácl
Alexander Dumas st. / Tři mušketýři
ostré kordy i jazyky cupují bránice / režie Nikolaj Penev / premiéra v květnu 2015
Dramatizace nejznámějšího románu Alexandra Dumase staršího. Pro všechny muže s klukovskou duší a ženy s romantickým srdcem. Lačníte po dobrodružství? Objevte skryté talenty našich herců, kteří se nenechají dublovat kaskadéry! Nechoďte do multikina, u nás uvidíte 3M ve 3D! „Když jedno slovo má větší váhu než chorobná mnohomluvnost, tak pojmy jako hrdost, důstojnost a soudržnost nezrezaví jako kovové kalichy u starožitníků. Jak nádherně se asi žilo v době, kdy slovo platilo a dodržovalo se...“ Nikolaj Penev