Odborníci na svém zasedání projednali také závěry varšavské konference projektu a způsob další spolupráce.
ChemLog (Chemical Logistics Cooperation in Central and Eastern Europe) je mezinárodní projekt spolupráce mezi regionálními orgány, sdruženími chemického průmyslu a vědeckých institucí z České republiky, Německa, Polska, Rakouska, Slovenska, Maďarska a Itálie, jehož realizace je podporována z programu CENTRAL EUROPE.
„Projekt ChemLog usiluje o posílení bezpečnosti přepravy chemických látek, odstraňování překážek pro mezinárodní dopravu a posílení konkurenceschopnosti chemického průmyslu ve střední a východní Evropě. Jedním z cílů je i podpora rozvoje logistických center pro kombinovanou dopravu a jejich začlenění do jednotné evropské dopravní infrastruktury. Nezávislý terminál skupiny AWT v Ostravě-Paskově je dobrým příkladem, jak může logistické centrum fungovat a to včetně zabezpečení vymývání tankových kontejnerů," uvedl Ladislav Špaček ze Svazu chemického průmyslu ČR.
Paskovský terminál je jedním z mála srovnatelných překladišť v České republice vůbec. Je koncipován jako nezávislý, čili není pouze pro potřeby skupiny AWT, ale je otevřený všem zájemcům o překládku. Plní tak v Moravskoslezském kraji v podstatě stejné funkce jako veřejné logistické centrum. Terminál, který zahájil svůj provoz v roce 2007, je strategicky umístěný mezi průmyslovými zónami v Ostravě-Hrabové, Nošovicích, Mošnově, Českém Těšíně a Třinci, navíc v blízkosti slovenské a polské hranice. Umožňuje i napojení na důležité evropské přístavy, jako například německý Hamburg a Bremerhaven, nizozemský Rotterdam nebo slovinský Koper.
Přes vlastní vlečku, kterou tvoří 9 kolejí a provoz na ní 24 hodin denně zajišťují dvě posunující lokomotivy, je terminál napojen i na celostátní železniční síť. Vedle překládky, svozu a rozvozu kontejnerů nabízí terminál Ostrava-Paskov rovněž odbavení ucelených vlaků i jednotlivých vozových zásilek.
Vypařovací a desinfekční stanice společnosti AWT ROSCO nabízí čištění železničních cisteren, autocisteren, ale i kontejnerů. Nachází se necelé tři desítky kilometrů od paskovského překladiště, své služby může tudíž poskytovat i pro potřeby tamních zákazníků.
„Čistíme cisterny a kontejnery, mimo jiné i po převozu chemických látek, ropných látek, dehtu a dalších substrátů. Tuhé odpady odvážíme k externí likvidaci. Kapalné odpady, většinou oleje a různé emulzní vody pak umíme zpracovat. Odpadní vody upravujeme ve vlastní čističce. S těmito technologiemi máme již více než třicetileté zkušenosti," vysvětluje Jan Rechtoris, provozní ředitel AWT ROSCO.
Znečištěné zbytky lze z cisteren a kontejnerů odstranit stočením, odsátím a vytěžením. Vozy se pak čistí parou, horkou tlakovou vodou rotační hlavicí s možností přisávání rozpouštědla a ručním dočištěním. V bohumínském provozu se zneškodňují také nebezpečné odpady, zaolejované vody a emulze. Jsou zde přečerpávány ropné produkty a kapalné substráty a ve vlastní čističce odpadních vod upravovány zaolejované, emulgované a biologicky znečištěné vody.