Vysokoškoláci ze čtyř evropských univerzit z Česka, Maďarska a Francie týden analyzovali dopravu ve Frýdku-Místku. Na závěr pak představili možné varianty úprav, které mají zlepšit průjezdnost křižovatkami, parkování i obslužnost MHD.
Petr Mráz, student ČVUT: "Naším úkolem bylo zvýšit kapacitu parkovacích stání na sídlišti Riviera. A to bez pokácení stromů, které toto sídliště činí celkem unikátní. Celkem jsme připravili 194 parkovacích míst. A to díky změně organizace dopravy. Naše opatření spočívá v tom, že jsme na komunikaci snížili rychlost na 30 km/h a vyznačili jsme parkovací stání na jedné straně. Což nám umožňuje norma, pokud zde máme výhybny k vyhýbání se protijedoucích vozidel."
Mezinárodní studentský dopravně inženýrský seminář MEPS má už 33letou tradici napříč Evropou. Studenty učí spolupracovat v mezinárodním týmu i dopravní terminologii v cizím jazyce.
Jiří Čarský, ústav dopravních systémů ČVUT: "Hlavní cíl toho semináře je, aby ty výsledky těch úloh byly městu užitečné. Aby to nebyl pohled akademický, ale také pohled praktický. A aby ty výstupy měly takový charakter, že město poté na ně bude moci navázat. A bude možné v případě zájmu některé z těch výsledků úloh nebo i celé je realizovat v praxi."
Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Já jsem byl mile překvapen prezentací, co z těch sedmi úkolů, které jsme si zadali, jak se k tomu studenti postavili a ty závěry jsou velice zajímavé. Nejvíce mě zaujalo, kolik je možných ve městě vytvořit parkovacích míst, kdy se s tím neustále potýkáme."
Jaromír Urban, student ČVUT: "Naším úkolem bylo zpracovat nový návrh na linkové vedení pro Frýdek-Místek. Zpočátku jsme tedy měli za úkol zjistit současnou situaci. Abychom pochopili tu místní situaci. Úkolem našich francouzských kolegů bylo vymyslet jednoduchý přestup mezi železniční a autobusovou dopravou. Což se jim povedlo díky zkonstruování terminálu."
Propojení autobusové a vlakové dopravy přitom město plánuje už delší dobu, aniž by o tom studenti věděli.
Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Opravdu vznikne jeden dopravní terminál u vlakového nádraží. Zároveň s propojením na sídliště Slezská novým bulvárem. Kdy rovněž studenti navrhovali propojení s dopravním uzlem autobusů na Slezské. A to je pro mě takový signál, že jdeme správným směrem. A zároveň jsme dostali potvrzeno i profesionály, protože tady byli i pedagogové, že ta úvaha o té optimalizaci a sjednocení té vlakové a autobusové dopravy na jeden uzel, na jedno místo, do jednoho dopravního terminálu, je správná."
S návrhy teď město bude pracovat a pravděpodobně se pokusí některé už brzy přenést do reality. Jako je například navýšení počtu parkovacích míst.