Dnes už je běžné, že se ve školách potkávají zdravé děti se zdravotně postiženými. Jak ale mají reagovat školáci na své kamarády, kteří jsou odlišní? Touto problematikou se zabývá Poradenské středisko pro rodinu a dítě v Havířově, které navštěvuje žáky přímo ve třídách.
Pavlína Blažková, sociální pracovnice Poradenského střediska RaD: “Takovou hravou formou dětem ukazujeme, jak mohou komunikovat pomocí gest, pomocí obrázků, že se dá komunikovat i beze slov. Já si myslím, že integrace je důležitá a už i probíhá.”
O tom, jak vnímat a chovat se ke zdravotně postiženým, se děti učí nejen ve škole.
Jarmila Pezdová, učitelka ZŠ Mládežnická: “Když je potkáme, jdeme na nějakou akci a vidí je děti, přemýšlejí, jak se k nim chovat, tak si o tom hodně povídáme.”
Například malá Karolínka má jasnou představu, jak se k postiženým, či nemocným dětem chovat. Má kamarádku, která je autistka.
Karolína, žákyně: “Měla bych se k ní chovat hezky, neměla bych ji bouchat a obtěžovat. Vím to, protože můj brácha není autista, ale má aspergerův syndrom.”
Poradenské středisko s programem navštívilo již mnoho základních škol a projekt bude pokračovat i v příštím roce.