Paní Dorota Tomicová pracuje v sociálních službách v Havířově. Každý den poskytuje péči v domácím prostředí zhruba deseti klientům, kteří jsou na nich závislí. Organizace ale jede, jak se říká, na doraz. Počet zaměstnanců v karanténě přibývá.
Dorota Tomicová, pracovnice Sociálních služeb města Havířova: “Určitě je to psychicky náročné pro nás pro všechny. Určitě podporujeme naše kolegy, aby testy měli negativní a budeme za to rádi. A co se týče našich klientů, docházíme k nim do domácností samozřejmě rádi, protože oni jsou v bezpečí, cítí se doma spokojení. Děláme všechno proto, abychom k nim domů nemoc nedonesli. Používáme ochranné pomůcky, respirátory, ochranné oděvy. Doufáme, že veškerá opatření z naší strany je dobré. A důležité to je pro nás hlavně z toho důvodu, co se týče klientů, že dávat je někde do nemocnice, nebo do ústavu a odlehčit té rodině, je na prvním místě."
O služby v domácí péče nebo zdravotní je v Havířově stále větší zájem. Populace stárne a domovy seniorů mají plnou kapacitu.
Kateřina Kubicová, vedoucí sociálních zařízení a domácí zdravotní péče: "V tuto chvíli jsme zastavili činnost denního stacionáře s tím, že zaměstnance denního stacionáře jsme přesunuli na výpomoc pečovatelské služby. Ta je pro nás klíčová. Ta služba pečovatelské služby musí být zajištěná a tito pracovníci byli přesunuti tam z důvodů nemocenských, některé zaměstnance máme v karanténě, někteří nám ještě čekají na testy, takže abychom pokryli tuto službu, tak jsme tyto zaměstnance přesunuli na pečovatelskou službu."
Sociální služby poskytují celou škálu služeb. Přesný režim lidé naleznou na webových stránkách organizace.
Kateřina Kubicová, vedoucí sociálních zařízení a domácí zdravotní péče: "Potom máme domácí zdravotní péči, tam je také činnost nepřerušena, respitní oddělení, tam je také činnost v plném provozu a ostatní služby v rámci střediska jsou také v provozu, ale v omezeném režimu na telefonu. Já si myslím, že pro zaměstnance je to velmi náročné, protože nikdy nevíme, jaký bude následující den. Například dnes nám volají zaměstnanci, že jsou nemocní, že jdou na nemocenskou, takže musíme řešit aktuální situaci a řešit ten provoz. Je to velice náročné."
Pokud by se stalo, že by se situace zhoršovala, máte jak se říká plán B?
Kateřina Kubicová, vedoucí sociálních zařízení a domácí zdravotní péče: “Samozřejmě máme krizové plány, kterými se v tuto chvíli řídíme, ale vždy jednáme podle aktuální situace a povoláváme zaměstnance i z jiných středisek, pokud to bude potřeba. Oni jsou také nám připravení pomoci.”
Sociální služby mají prozatím dostatek ochranných pomůcek a to i díky dárcům. Například Nadace rozvoje zdraví Havířov darovala zařízení 350 tisíc korun. Havířovská teplárenská společnost a její nadační fond Teplo na dlani pak 200 tisíc korun.