Žijeme v době, kdy i zdravotně postižené děti mají právo na vzdělání. Potřebují ale speciální výuku a péči. Právě takovou dostávají na Střední a základní škole v Havířově-Šumbarku, která se snaží stále modernizovat. Žáci zde mají například speciální počítačovou učebnu.
Zuzana Proboszová, učitelka: “Buď to jeden žák čte a ostatní ho poslouchají, anebo mohou číst všichni žáci společně a přitom se navzájem neruší”.
anketa, žák: “Mě se tady v té třídě líbí angličtina. S těmi sluchátky je to lepší, protože posloucháme učitelku”.
Svou učebnu mají také děti s autismem.
Gerlinda Hrňová, učitelka: “Všechny tyto děti jsou nemluvící, a nějakým způsobem se s nimi musíme dorozumívat. Proto používáme režim dne, který je na nástěnce. Jsou zde znázorněny veškeré pomůcky, které děti potřebují”.
Určitý typ vzdělávání škola poskytuje i těžce mentálně a zdravotně postiženým dětem. Tito žáci si však musí během dopoledne také odpočinout. K tomu jim slouží relaxační místnost, kde se nachází i interaktivní tabule.
Škola se snaží být co nejotevřenější k rodičům, kteří mnohdy neví, že jejich dítěti by bylo mnohem lépe na škole se speciální výukou, než v té klasické. Důležité také je, že žáci mohou kontinuálně přejít na střední školu, kde je pro ně celá řada oborů.