Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • TŘINEC CHYSTÁ ZA 50 MILIONŮ KORUN REKONSTRUKCI VEŘEJNÉHO PROSTRANSTVÍ
  • V OSTRAVĚ BYLO PODEPSÁNO MEMORANDUM PRO VÝSTAVBU STADIONU NOVÉ BAZALY
  • OD 1. DUBNA BUDE UZAVŘENA SILNICE MEZI K. STUDÁNKOU A PARKOVIŠTĚM HVĚZDA
  • LYŽAŘSKÁ SEZONA V BESKYDECH SKONČILA, V JESENÍKÁCH JEŠTĚ POKRAČUJE
  • U CITY CAMPUSU BUDE 1. 4. OD 8 DO 13 HODIN MOBILNÍ REGISTRACE DÁRCŮ KOSTNÍ DŘENĚ
  • OKD UKONČÍ TĚŽBU S REZERVOU OSM MILIARD, POKRYJE LIKVIDACI DOLU I ODSTUPNÉ
  • SOUTĚŽ V NOVÉM JIČÍNĚ PROVĚŘILA ZNALOSTI PÁŤÁKŮ NA TÉMA OKO A VIDĚNÍ
  • NOVOJIČÍŇÁCI SI PŘIPOMNĚLI STÉ VÝROČÍ MALÍŘE EDUARDA VEITHA
  • OPAVSKÝ STÁTNÍ ÚŘAD INSPEKCE PRÁCE LONI ODHALIL 1 934 NELEGÁLNĚ PRACUJÍCÍCH
  • KRIMINALISTÉ VYŠETŘUJÍ SMRT MUŽE SRAŽENÉHO VLAKEM VE FRÝDKU-MÍSTKU
  • PODNIK VOP CZ VYKÁZAL ZA ROK 2024 ZISK 30,5 MILIONU, PŘEDLONI SKONČIL VE ZTRÁTĚ
  • TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA MÁ NOVÉ VÝUKOVÉ CENTRUM ZAMĚŘENÉ NA 3D TISK
  • V KARLOVICÍCH NA BRUNTÁLSKU UŽ FUNGUJE ČÁST POVODNÍ ZNIČENÉ KANALIZACE
  • LÍDRY PRO SNĚMOVNÍ VOLBY MÁ V MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI VĚTŠINA USKUPENÍ
  • ANDREJ BABIŠ ZA ANO, ZBYNĚK STANJURA ZA ODS NEBO KATEŘINA KONEČNÁ ZA STAČILO!

Vysokorychlostní vlaky přivezou do MSK více návštěvníků a turistů

Celý MS kraj |

Moravskoslezský kraj obec ně podporuje turistický ruch v mnoha směrech. Cílovými destinacemi návštěvníků nejsou jen Jeseníky a Beskydy, ale také řada míst mimo horské lokality.

Video Přehravač se načítá.
Aktuální čas 0:00
Doba trvání -:-
Načteno: 0%
Typ streamu ŽIVĚ
Zbývající čas 0:00
 
1x
    • Kapitoly
    • Bez popisů, vybráno
    • Bez titulků, vybráno

      Mezi cesty, jak se návštěvníci a turisté na Ostravsko dostanou, budou zanedlouho patřit i vysokorychlostní vlaky. Ty výrazně zkrátí jízdní dobu a přivezou tak cestující z větších dálek.

      Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Vysokorychlostní trať z Ostravy do Prahy nutně potřebujeme, protože dnes trvá cesta z Ostravy do Prahy rychlíkem 3 hodiny. V případě, že se postaví ta vysokorychlostní trať, tak se to zkrátí na 1.45 hod. až, ale je to samozřejmě i za podmínky, že by se udělal tak zvaný bypass Brna, který samozřejmě ještě není ani v nějakých stavebních řízeních. Pokud by ten vlak zajížděl do Brna, tak se nám ta cesta do té Prahy prodlouží o 20 minut, takže když by se to bylo minulo a jelo to přímo na Vysočinu, tak budeme v Praze za 1:40 hod., což potom už má ten důvod.”
      Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Ta časová úspora je nepochybně důležitý faktor, nicméně ten rozhodující faktor podle mého soudu je trošku někde jinde. Ten rozhodující faktor je v tom, že my dneska máme přetíženou silniční síť. Všechny ty silniční koridory jsou totálně přetížené a z pohledu budoucnosti teda ta kapacita je nedostatečná. Ta železnice primárně má ten význam, že by měla ulehčit silniční dopravní infrastruktuře a silniční dopravě.”

      Železniční doprava získává na stále větší oblibě. Vysokorychlostní vlaky by mohli využívat návštěvníci MSK z celého Česka i zahraničí.

      Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Dopravní infrastruktura obecně je docela velkým a dlouholetým tématem našeho Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Pokud se dneska bavíme o tom jednotlivém dílčím módu, čili o železniční dopravě a železniční infrastruktuře, tak z mého pohledu, já do budoucna tady pro Moravskoslezský kraj vidím dvě takové klíčové rozhodující strategické rozvojové investiční záležitosti. Jednak jsou to vysokorychlostní tratě, nebo chcete-li rychlostní tratě a jejich rozvoj a jednak je to celková rekonstrukce a modernizace ostravského železničního uzlu. Co se týče toho prvního, tak my v této republice v podstatě máme jasno s tou základní páteří těch vysokorychlostních tratí. Jedna větev Praha - Ústí nad Labem - Drážďany. Druhá větev Praha - Hradec Králové - Vratislav protaženo na Varšavu. Třetí větev Praha - Brno a dále na jih větvení na Bratislavu a na Vídeň. Nás zajímá nejvíce ta čtvrtá, která z pohledu důležitosti dokonce dneska je označována jako RS1. Je to spojení Praha - Brno - Ostrava a potažmo potom napojení na Polsko a na mezinárodní TNT síť.”
      Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Tou vysokorychlostní tratí, která vede do Polska, se odlehčí těm tratím Bohumín - Chalupki a Bohumín - Zebrzydowice, kde dneska jezdí nákladní doprava. Takže tam může jezdit více té nákladní dopravy a samozřejmě další a strašně důležitá věc je, že na té vysokorychlostní trati se mohou pohybovat i nákladní vlaky lehké konstrukce, které převážejí kontejnery a tím pádem se zase zrychlí doprava nákladní.”

      Vedení kraje stavbu vysokorychlostní tratě podporuje a netrpělivě čeká zahájení stavby. Trať spojující Ostravsko by měla být budována jako první. Stavební práce by mohly začít snad už za 4 roky.

      Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Už aby to tady bylo a od roku 2025 podle mých informací by se mohlo stavět na úseku Přerov - Ostrava.”
      Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Co se týče této větve, tak samozřejmě jsme v tuto chvíli ve fázi nikoliv investiční a realizační, ale jsme ve fázi předprojektové. Probíhají schvalovací procesy tak, jak to u takových velkých investic bývá a dá se předpokládat, aspoň podle těch závěrů, které jsou vlastně všeobecně známé a jsou dohledatelné na Správě železnic, tak celá tato akce by měla začít v roce 2025 a měla by být realizována v průběhu minimálně osmi až deseti let. Jestliže se chceme z Prahy do Brna, potažmo do Ostravy se dostat za hodinu a půl, tak to určitě nebude příští rok ani rok další, ale budeme si na to muset minimálně ještě 10 let počkat.”

      Pro provoz rychlovlaků budou uzpůsobena ostravská nádraží. V Bohumíně by trať mohla vést dokonce v podzemí pod současným nádražím.

      Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Co se týče toho druhého, tak tím je modernizace železničního uzlu Ostrava, čili tady je to záležitost, která by měla začít rovněž někdy v roce 2024 až 2025 a měla by trvat zhruba 5 až 65 let a půjde v podstatě o celkovou modernizaci a vylepšení technické celého toho ostravského uzlu, je tam zahrnuta modernizace hlavního nádraží, modernizace nádraží Ostrava-Svinov, trojkolejka mezi těmito nádražími a vůbec pozvednutí veškeré infrastruktury na daleko vyšší technickou úroveň, než je ta momentální.”
      Nahlásit chybu


      K tématu

      Milovníci železnice si v Ostravě prohlédli historické lokomotivy

      Železniční muzeum moravskoslezské připravilo pro milovníky železnice a vlaků speciální den s historickými vozidly. Zájem o prohlídku půl století starých lokomotiv využily převážně rodiny s dětmi.

      V Jakubčovicích nad Odrou se srazil osobní vlak s kamionem, zranili se čtyři lidé

      4. listopadu 2024 11:32 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

      Na železničním přejezdu v Jakubčovicích nad Odrou se v pondělí dopoledne srazil osobní vlak s kamionem. Zranili se čtyři lidé. Příčinu střetu vyšetřují dopravní policisté.

      Železničáři dokončili modernizaci tratě mezi Dětmarovicemi a hranicí s Polskem

      27. června 2024 12:39 | Celý MS kraj | Libor Běčák | Regionální zprávy POLAR

      Rychlejší a tišší je nyní provoz vlaků na železničním úseku mezi státní hranicí s Polskem v Petrovicích u Karviné a Dětmarovicemi, kde se trať napojuje na koridor Jablunkov - Bohumín. Modernizace stála přes 3 miliardy korun.


      Ke konci těžby černého uhlí na šachtě jednali i premiér Fiala a ministr financí Stanjura

      Společnost OKD, která provozuje poslední činný černouhelný důl v zemi, si těžbou vydělala nejen na odstupné pro končící horníky, ale také na celou likvidaci šachty. V pondělí o tom ve Stonavě informovali premiér Petr Fiala a ministr financí Zbyněk Stanjura.

      Z roztomilých štěňat budou ochránci zákona. Policie vítá nové psí posily

      Včera 19:32 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

      Zatím jsou hravá a roztomilá, ale i to je součást náročného výcviku. Moravskoslezští policejní kynologové přivítali dvě nové posily – štěňata německých ovčáků Logana a Morennu. Pokud všechno půjde podle plánu, do dvou let se z nich stanou plnohodnotní služební psi připravení pomáhat při pátrání, kontrolách i bezpečnostních opatřeních.

      Sbírka Srdce pro Porubu pomohla rekordní částkou. Na rehabilitace pro Maxima se vybralo 140 000

      Charitativní sbírka Srdce pro Porubu pomohla za svou existenci už patnácti obyvatelům Ostravy-Poruby. Tím posledním je třináctiletý Maxim. Na jeho rehabilitace se podařilo vybrat rekordních 140 000 korun.

      ADRA Frýdek-Místek hledá dobrovolníky. Přijďte si v dubnu dobrovolnictví vyzkoušet

      Dobrovolnické centrum ADRA Frýdek-Místek spustilo nábor nových dobrovolníků. Vyzývá veřejnost, aby pomohla osamělým seniorům – zejména těm, kteří žijí sami. Dobrovolnictví může každý zájemce nejprve vyzkoušet během dubnových Dnů dobrovolnictví.

      Ostrava má memorandum o výstavbě Nových Bazalů. Fotbalový svaz slíbil reprezentační zápasy

      Další důležitý krok v cestě k Novým Bazalům se odehrál v sobotu při ligovém utkání Baníku Ostrava s Pardubicemi. Primátor města Jan Dohnal s majitelem klubu Václavem Brabcem podepsali memorandum s předsedou fotbalové asociace Fouskem, které umožní konání mezinárodních zápasů.

      Instalace kolumbárií rozšíří kapacitu hřbitova v Butovicích

      Město připravuje rozšíření hřbitova v části Butovice. Vybuduje tu kolumbária, která ve Studénce dosud chybí. Ve druhé etapě plánuje toto místo posledního odpočinku zvětšit o další přilehlou plochu.

      Ostrava ocenila výjimečné pedagogy. Anketa je vyhlašována už 20 let

      Za dveřmi škol stojí často ti největší hrdinové – a právě jim patřilo odpoledne v centru Ostravy. Město ocenilo výjimečné pedagogy, kteří s odhodláním a láskou provázejí děti na cestě poznání. Slavnostní chvíle se odehrála v jedinečném prostředí Boutique Business Inkubátoru Ostravica.

      Přes 300 studentů prezentovalo fiktivní firmy na Veletrhu příležitostí v Ostravě

      Ostravský veletrh příležitostí navazuje na Veletrh fiktivních firem a dává možnost studentům z celé republiky prezentovat své fiktivní firmy. I letos jsme mohli vidět hodně zajímavých podnikatelských záměrů.

      U kostela v Ostravě-Hrabůvce pieta připomněla 81. výročí od zastřelení letců RAF

      U hrabůvkovského kostela v Ostravě se připomínalo zastřelení dvou letců britského Královského letectva. Jednalo se o 81. výročí tragické události, kterou u památníku obětí tradičně pořádá Československá obec legionářská už od roku 1993.

      Rekordman ve vyloupených autech je za mřížemi. Stihl více než 70 vozidel

      Ostravští kriminalisté ukončili další velkou sérii a tentokrát skončil za mřížemi skutečný rekordman. Během pár týdnů se vloupal do nejméně 70 vozidle po celém městě. K jeho dopadení přímo při činu pomohli strážníci a kamerový systém.

      Smrt člověka v kolejišti zastavila provoz vlaků v Opavě

      29. března 2025 20:43 | Celý MS kraj | Libor Běčák

      Okolnosti, za jakých vyhasl život nešťastníka v opavském kolejišti, vyšetřují policisté od sobotního večera.

      Ve Frýdku-Místku otužilci ukončili sezonu duatlonem u splavu

      29. března 2025 19:07 | Celý MS kraj | Libor Běčák | Beskydský expres

      Otužileckým duatlonem ukončili sezonu vyznavači zimního koupání ve Frýdku-Místku. Na trať a především do studené vody řeky Ostravice se vydali závodníci bez rozdílu věku.

      Sebevražedný skok mladé ženy skončil v hasičské matraci

      28. března 2025 19:19 | Celý MS kraj | Libor Běčák

      Dobrý konec měl sebevražedný pokud mladé ženy z Ostravy. Po skoku do nafukovací matrace putovala z rukou hasičů do péče zdravotníků.

      V Žabni vyšetřují úhyn ryb, povodí zvýšilo průtok k většímu naředění

      28. března 2025 12:42 | Celý MS kraj | Libor Běčák

      Příčinu a přesnou dobu úhynu ryb v říčce Olešné na Frýdecko-Místecku vyšetřují od čtvrtku odborníci.

      Domov pro seniory Oasa v Opavě rozšířil prostory a nabídne i odlehčovací službu

      28. března 2025 11:41 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová | Regionální zprávy POLAR

      Domov pro seniory Oasa v Opavě slavnostně otevřel nové prostory. Počet pokojů pro seniory se tak zvýšil z 57 na 91. Určeny jsou lidem ve věku 65 let a více primárně z okresu Opava.

      Hukvaldská obora je kvůli slintavce a kulhavce preventivně uzavřená, stejně jako hrad

      28. března 2025 9:37 | Celý MS kraj | Libor Běčák

      Obory se zvěří, která je vnímavá na onemocnění slintavkou a kulhavkou, a nacházející se v krajích s hranicemi se Slovenskem, musely být uzavřeny pro veřejnost. Patří mezi ně i známá obora v Hukvaldech.

      Vysokorychlostní vlaky přivezou do MSK více návštěvníků a turistů
      Vydáno 29. dubna 2021 18:23, Celý MS kraj, Libor Běčák
      Moravskoslezský kraj obec ně podporuje turistický ruch v mnoha směrech. Cílovými destinacemi návštěvníků nejsou jen Jeseníky a Beskydy, ale také řada míst mimo horské lokality.

      Mezi cesty, jak se návštěvníci a turisté na Ostravsko dostanou, budou zanedlouho patřit i vysokorychlostní vlaky. Ty výrazně zkrátí jízdní dobu a přivezou tak cestující z větších dálek.

      Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Vysokorychlostní trať z Ostravy do Prahy nutně potřebujeme, protože dnes trvá cesta z Ostravy do Prahy rychlíkem 3 hodiny. V případě, že se postaví ta vysokorychlostní trať, tak se to zkrátí na 1.45 hod. až, ale je to samozřejmě i za podmínky, že by se udělal tak zvaný bypass Brna, který samozřejmě ještě není ani v nějakých stavebních řízeních. Pokud by ten vlak zajížděl do Brna, tak se nám ta cesta do té Prahy prodlouží o 20 minut, takže když by se to bylo minulo a jelo to přímo na Vysočinu, tak budeme v Praze za 1:40 hod., což potom už má ten důvod.”
      Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Ta časová úspora je nepochybně důležitý faktor, nicméně ten rozhodující faktor podle mého soudu je trošku někde jinde. Ten rozhodující faktor je v tom, že my dneska máme přetíženou silniční síť. Všechny ty silniční koridory jsou totálně přetížené a z pohledu budoucnosti teda ta kapacita je nedostatečná. Ta železnice primárně má ten význam, že by měla ulehčit silniční dopravní infrastruktuře a silniční dopravě.”

      Železniční doprava získává na stále větší oblibě. Vysokorychlostní vlaky by mohli využívat návštěvníci MSK z celého Česka i zahraničí.

      Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Dopravní infrastruktura obecně je docela velkým a dlouholetým tématem našeho Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Pokud se dneska bavíme o tom jednotlivém dílčím módu, čili o železniční dopravě a železniční infrastruktuře, tak z mého pohledu, já do budoucna tady pro Moravskoslezský kraj vidím dvě takové klíčové rozhodující strategické rozvojové investiční záležitosti. Jednak jsou to vysokorychlostní tratě, nebo chcete-li rychlostní tratě a jejich rozvoj a jednak je to celková rekonstrukce a modernizace ostravského železničního uzlu. Co se týče toho prvního, tak my v této republice v podstatě máme jasno s tou základní páteří těch vysokorychlostních tratí. Jedna větev Praha - Ústí nad Labem - Drážďany. Druhá větev Praha - Hradec Králové - Vratislav protaženo na Varšavu. Třetí větev Praha - Brno a dále na jih větvení na Bratislavu a na Vídeň. Nás zajímá nejvíce ta čtvrtá, která z pohledu důležitosti dokonce dneska je označována jako RS1. Je to spojení Praha - Brno - Ostrava a potažmo potom napojení na Polsko a na mezinárodní TNT síť.”
      Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Tou vysokorychlostní tratí, která vede do Polska, se odlehčí těm tratím Bohumín - Chalupki a Bohumín - Zebrzydowice, kde dneska jezdí nákladní doprava. Takže tam může jezdit více té nákladní dopravy a samozřejmě další a strašně důležitá věc je, že na té vysokorychlostní trati se mohou pohybovat i nákladní vlaky lehké konstrukce, které převážejí kontejnery a tím pádem se zase zrychlí doprava nákladní.”

      Vedení kraje stavbu vysokorychlostní tratě podporuje a netrpělivě čeká zahájení stavby. Trať spojující Ostravsko by měla být budována jako první. Stavební práce by mohly začít snad už za 4 roky.

      Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Už aby to tady bylo a od roku 2025 podle mých informací by se mohlo stavět na úseku Přerov - Ostrava.”
      Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Co se týče této větve, tak samozřejmě jsme v tuto chvíli ve fázi nikoliv investiční a realizační, ale jsme ve fázi předprojektové. Probíhají schvalovací procesy tak, jak to u takových velkých investic bývá a dá se předpokládat, aspoň podle těch závěrů, které jsou vlastně všeobecně známé a jsou dohledatelné na Správě železnic, tak celá tato akce by měla začít v roce 2025 a měla by být realizována v průběhu minimálně osmi až deseti let. Jestliže se chceme z Prahy do Brna, potažmo do Ostravy se dostat za hodinu a půl, tak to určitě nebude příští rok ani rok další, ale budeme si na to muset minimálně ještě 10 let počkat.”

      Pro provoz rychlovlaků budou uzpůsobena ostravská nádraží. V Bohumíně by trať mohla vést dokonce v podzemí pod současným nádražím.

      Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Co se týče toho druhého, tak tím je modernizace železničního uzlu Ostrava, čili tady je to záležitost, která by měla začít rovněž někdy v roce 2024 až 2025 a měla by trvat zhruba 5 až 65 let a půjde v podstatě o celkovou modernizaci a vylepšení technické celého toho ostravského uzlu, je tam zahrnuta modernizace hlavního nádraží, modernizace nádraží Ostrava-Svinov, trojkolejka mezi těmito nádražími a vůbec pozvednutí veškeré infrastruktury na daleko vyšší technickou úroveň, než je ta momentální.”
      Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000025242/vysokorychlostni-vlaky-privezou-do-msk-vice-navstevniku-a-turistu