Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Vysokorychlostní vlaky přivezou do MSK více návštěvníků a turistů

Celý MS kraj |

Moravskoslezský kraj obec ně podporuje turistický ruch v mnoha směrech. Cílovými destinacemi návštěvníků nejsou jen Jeseníky a Beskydy, ale také řada míst mimo horské lokality.

Mezi cesty, jak se návštěvníci a turisté na Ostravsko dostanou, budou zanedlouho patřit i vysokorychlostní vlaky. Ty výrazně zkrátí jízdní dobu a přivezou tak cestující z větších dálek.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Vysokorychlostní trať z Ostravy do Prahy nutně potřebujeme, protože dnes trvá cesta z Ostravy do Prahy rychlíkem 3 hodiny. V případě, že se postaví ta vysokorychlostní trať, tak se to zkrátí na 1.45 hod. až, ale je to samozřejmě i za podmínky, že by se udělal tak zvaný bypass Brna, který samozřejmě ještě není ani v nějakých stavebních řízeních. Pokud by ten vlak zajížděl do Brna, tak se nám ta cesta do té Prahy prodlouží o 20 minut, takže když by se to bylo minulo a jelo to přímo na Vysočinu, tak budeme v Praze za 1:40 hod., což potom už má ten důvod.”
Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Ta časová úspora je nepochybně důležitý faktor, nicméně ten rozhodující faktor podle mého soudu je trošku někde jinde. Ten rozhodující faktor je v tom, že my dneska máme přetíženou silniční síť. Všechny ty silniční koridory jsou totálně přetížené a z pohledu budoucnosti teda ta kapacita je nedostatečná. Ta železnice primárně má ten význam, že by měla ulehčit silniční dopravní infrastruktuře a silniční dopravě.”

Železniční doprava získává na stále větší oblibě. Vysokorychlostní vlaky by mohli využívat návštěvníci MSK z celého Česka i zahraničí.

Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Dopravní infrastruktura obecně je docela velkým a dlouholetým tématem našeho Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Pokud se dneska bavíme o tom jednotlivém dílčím módu, čili o železniční dopravě a železniční infrastruktuře, tak z mého pohledu, já do budoucna tady pro Moravskoslezský kraj vidím dvě takové klíčové rozhodující strategické rozvojové investiční záležitosti. Jednak jsou to vysokorychlostní tratě, nebo chcete-li rychlostní tratě a jejich rozvoj a jednak je to celková rekonstrukce a modernizace ostravského železničního uzlu. Co se týče toho prvního, tak my v této republice v podstatě máme jasno s tou základní páteří těch vysokorychlostních tratí. Jedna větev Praha - Ústí nad Labem - Drážďany. Druhá větev Praha - Hradec Králové - Vratislav protaženo na Varšavu. Třetí větev Praha - Brno a dále na jih větvení na Bratislavu a na Vídeň. Nás zajímá nejvíce ta čtvrtá, která z pohledu důležitosti dokonce dneska je označována jako RS1. Je to spojení Praha - Brno - Ostrava a potažmo potom napojení na Polsko a na mezinárodní TNT síť.”
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Tou vysokorychlostní tratí, která vede do Polska, se odlehčí těm tratím Bohumín - Chalupki a Bohumín - Zebrzydowice, kde dneska jezdí nákladní doprava. Takže tam může jezdit více té nákladní dopravy a samozřejmě další a strašně důležitá věc je, že na té vysokorychlostní trati se mohou pohybovat i nákladní vlaky lehké konstrukce, které převážejí kontejnery a tím pádem se zase zrychlí doprava nákladní.”

Vedení kraje stavbu vysokorychlostní tratě podporuje a netrpělivě čeká zahájení stavby. Trať spojující Ostravsko by měla být budována jako první. Stavební práce by mohly začít snad už za 4 roky.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Už aby to tady bylo a od roku 2025 podle mých informací by se mohlo stavět na úseku Přerov - Ostrava.”
Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Co se týče této větve, tak samozřejmě jsme v tuto chvíli ve fázi nikoliv investiční a realizační, ale jsme ve fázi předprojektové. Probíhají schvalovací procesy tak, jak to u takových velkých investic bývá a dá se předpokládat, aspoň podle těch závěrů, které jsou vlastně všeobecně známé a jsou dohledatelné na Správě železnic, tak celá tato akce by měla začít v roce 2025 a měla by být realizována v průběhu minimálně osmi až deseti let. Jestliže se chceme z Prahy do Brna, potažmo do Ostravy se dostat za hodinu a půl, tak to určitě nebude příští rok ani rok další, ale budeme si na to muset minimálně ještě 10 let počkat.”

Pro provoz rychlovlaků budou uzpůsobena ostravská nádraží. V Bohumíně by trať mohla vést dokonce v podzemí pod současným nádražím.

Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Co se týče toho druhého, tak tím je modernizace železničního uzlu Ostrava, čili tady je to záležitost, která by měla začít rovněž někdy v roce 2024 až 2025 a měla by trvat zhruba 5 až 65 let a půjde v podstatě o celkovou modernizaci a vylepšení technické celého toho ostravského uzlu, je tam zahrnuta modernizace hlavního nádraží, modernizace nádraží Ostrava-Svinov, trojkolejka mezi těmito nádražími a vůbec pozvednutí veškeré infrastruktury na daleko vyšší technickou úroveň, než je ta momentální.”
Nahlásit chybu


K tématu

Podjezd ve Studénce bude stát téměř 600 milionů, stavět se začne v březnu

18. ledna 2025 13:07 | Studénka | Jiří Cileček

Správa železnic vybrala zhotovitele podjezdu ve stanici Studénka. Stavební práce provedou společnosti Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc. Jejich nabídková cena byla přes 598,5 milionu korun. Stavět se začne v březnu.

K obřímu požáru cisteren s benzolem na Přerovsku vyrazili i moravskoslezští hasiči

28. února 2025 13:00 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Husté černé oblaky dýmu stoupající k nebi, plameny šlehající vysoko nad železniční trať a desítky hasičů v akci. Tak to vypadalo od pátečního poledne v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku. Vykolejil tam nákladní vlak převážející nebezpečný benzen, který následně začal hořet. Hasiči na místo povolali jednotky z několika krajů i ze Slovenska. Pomáhají i moravskoslezští kolegové.

V Moravskoslezském kraji začaly jezdit první bateriové vlaky v ČR

18. prosince 2024 18:00 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Moravskoslezský kraj se stal prvním regionem v Česku, kde budou cestující využívat bateriové vlaky. Čtyři moderní RegioPantery začaly od neděle jezdit na trase mezi Ostravou a Veřovicemi. Do konce roku 2026 bude nasazeno dalších 15 souprav.


Seniorka přecházela mimo přechod a srazilo ji auto. Zemřela v nemocnici

Dnes 14:05 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

73letá seniorka přecházela v Ostravě silnici mimo přechod. Řidič ji zřejmě přehlédl a srazil. Žena utrpěla velmi vážná zranění, svědci i záchranáři ji oživovali. Byla přepravena do nemocnice, kde následně zemřela.

Dobrá zpráva pro ženy, havířovská nemocnice se stala screeningovým mamografickým centrem

Dnes 11:12 | Havířov | Bára Kelnerová

Ženy z Havířova a okolí už kvůli screeningu nebudou muset dojíždět do jiných měst. Nemocnice se stala mamografickým centrem. Tím se zvýší šance na včasný záchyt rakoviny prsu.

Ostravská ZŠ U Haldy se modernizuje za provozu, část školy teď působí v náhradních prostorách

Základní škola U Haldy v Ostravě prochází rozsáhlou modernizací, která přinese výrazné energetické úspory i kvalitnější prostředí pro žáky. Stavební práce probíhají za plného provozu a dokončeny mají být příští rok v červnu.

Akce v Novém Jičíně vyzvala ke společně strávenému času s dětmi a poděkovala za pěstounskou péči

Zážitkový den pro rodiny se konal ve Středisku volného času Fokus. Podpořil pěstounství a kampaně Moravskoslezského kraje “Dejme dětem rodinu.”

Betlémské světlo dorazilo na náměstí Ostrava-Jih

Dnes 12:32 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová

Do Ostravy dorazilo Betlémské světlo. Speciálním letadlem přiletělo z Betléma do Vídně a následně ho skauti rozváželi vlakem. Volně k získání je například na náměstí Ostrava-Jih.


Frýdlantské mosty v Ostravě se otevřou pro tramvaje. Auta si ještě počkají

Včera 15:34 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Konec přestupů na náhradní autobusy. Ve středu 17. prosince by měly ostravské tramvaje opět projet přes náměstí Republiky. Řidiči aut si ale budou muset ještě počkat. Práce na rekonstrukci potrvají ještě zhruba půl roku.

Zdrogovaní se chtěli vloupat nožem do zásilkových boxů. Způsobili škodu za 23 tisíc

Dnes 11:23 | Frýdek-Místek | Anna Břenková

Starší muž se pokoušel vloupat do boxů nožem a mladší držel stráž. Balíčky se jim nakonec nepodařilo ukrást a skončili v rukou policie. Oba měli pozitivní test na drogy. Jejich neúspěšné vloupání způsobilo škodu za 23 tisíc korun. Mladší pachatel už byl v minulosti trestán. Hrozí jim několik let ve vězení.

Několik letadel kvůli mlze opět místo v Krakově přistálo na letišti v Ostravě

Včera 17:47 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Nedostatečné technické vybavení pro přistávání za zhoršené viditelnosti stálo v pondělí večer za odkloněním několika letadel z krakovského letiště na ostravské v Mošnově.

Falešné investice ji stály 1,9 milionu. Seniorka z Karvinska se zadlužila kvůli internetové reklamě

Včera 13:14 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Seniorka naletěla na podvodnou internetovou reklamu. Ta využila tvář známého politika a slibovala výhodné investice. Falešnému finančnímu poradci zaslala téměř 1,9 milionu korun. Zhruba polovinu částky si půjčila. Karvinští kriminalisté varují veřejnost před falešnými investičními nabídkami na internetu.

Brněnští skauti přivezli letošní Betlémské světlo do Jeseníků, letos dokonce o týden dříve

Dnes 10:00 | Bruntál | Karel Soukop

Také letos již do Jeseníků dorazil plamínek, odebraný z věčného ohně v betlémské jeskyni v Palestině. Jako symbol míru a přátelství ho již od roku 1989 přivážejí skauti z Brna, navazující na původní aktivitu rakouských exilových skautů.

Vůně dřeva a duch Vánoc zaplnily Centrum tradičních technologií v Příboře

Včera 18:55 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová

Centrum tradičních technologií v Příboře zaplnila vůně dřeva, zvuk dlát a atmosféra blížících se Vánoc. Už podvanácté se zde konal sraz betlémářů ze severovýchodní a východní Moravy. Akce navazuje na silnou místní tradici, která sahá až do 18. století. Právě Příbor byl tehdy významným centrem betlémářské tvorby a setkání má tento odkaz připomínat a udržovat.

Vánoční atmosféra ovládla frýdecký zámek, jarmark přilákal tisíce lidí

Včera 18:20 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová

Frýdecký zámek se na jeden den proměnil v centrum vánoční atmosféry. Konal se tady tradiční Vánoční jarmark, který nabídl nejen desítky stánků, ale také bohatý kulturní program.

Sjezdovky v MS kraji se plní a představují i novinky

Včera 16:00 | Celý MS kraj | Andrea Holeszová

Se příchodem zimy a chladnějšího počasí se tradičně také rozjíždějí zimní sporty a lidé ve velkém vyrážejí na sjezdovky. Na některých místech v Moravskoslezském kraji začali sezónu už během listopadu.

Vysokorychlostní vlaky přivezou do MSK více návštěvníků a turistů
Vydáno 29. dubna 2021 18:23, Celý MS kraj, Libor Běčák
Moravskoslezský kraj obec ně podporuje turistický ruch v mnoha směrech. Cílovými destinacemi návštěvníků nejsou jen Jeseníky a Beskydy, ale také řada míst mimo horské lokality.

Mezi cesty, jak se návštěvníci a turisté na Ostravsko dostanou, budou zanedlouho patřit i vysokorychlostní vlaky. Ty výrazně zkrátí jízdní dobu a přivezou tak cestující z větších dálek.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Vysokorychlostní trať z Ostravy do Prahy nutně potřebujeme, protože dnes trvá cesta z Ostravy do Prahy rychlíkem 3 hodiny. V případě, že se postaví ta vysokorychlostní trať, tak se to zkrátí na 1.45 hod. až, ale je to samozřejmě i za podmínky, že by se udělal tak zvaný bypass Brna, který samozřejmě ještě není ani v nějakých stavebních řízeních. Pokud by ten vlak zajížděl do Brna, tak se nám ta cesta do té Prahy prodlouží o 20 minut, takže když by se to bylo minulo a jelo to přímo na Vysočinu, tak budeme v Praze za 1:40 hod., což potom už má ten důvod.”
Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Ta časová úspora je nepochybně důležitý faktor, nicméně ten rozhodující faktor podle mého soudu je trošku někde jinde. Ten rozhodující faktor je v tom, že my dneska máme přetíženou silniční síť. Všechny ty silniční koridory jsou totálně přetížené a z pohledu budoucnosti teda ta kapacita je nedostatečná. Ta železnice primárně má ten význam, že by měla ulehčit silniční dopravní infrastruktuře a silniční dopravě.”

Železniční doprava získává na stále větší oblibě. Vysokorychlostní vlaky by mohli využívat návštěvníci MSK z celého Česka i zahraničí.

Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Dopravní infrastruktura obecně je docela velkým a dlouholetým tématem našeho Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Pokud se dneska bavíme o tom jednotlivém dílčím módu, čili o železniční dopravě a železniční infrastruktuře, tak z mého pohledu, já do budoucna tady pro Moravskoslezský kraj vidím dvě takové klíčové rozhodující strategické rozvojové investiční záležitosti. Jednak jsou to vysokorychlostní tratě, nebo chcete-li rychlostní tratě a jejich rozvoj a jednak je to celková rekonstrukce a modernizace ostravského železničního uzlu. Co se týče toho prvního, tak my v této republice v podstatě máme jasno s tou základní páteří těch vysokorychlostních tratí. Jedna větev Praha - Ústí nad Labem - Drážďany. Druhá větev Praha - Hradec Králové - Vratislav protaženo na Varšavu. Třetí větev Praha - Brno a dále na jih větvení na Bratislavu a na Vídeň. Nás zajímá nejvíce ta čtvrtá, která z pohledu důležitosti dokonce dneska je označována jako RS1. Je to spojení Praha - Brno - Ostrava a potažmo potom napojení na Polsko a na mezinárodní TNT síť.”
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Tou vysokorychlostní tratí, která vede do Polska, se odlehčí těm tratím Bohumín - Chalupki a Bohumín - Zebrzydowice, kde dneska jezdí nákladní doprava. Takže tam může jezdit více té nákladní dopravy a samozřejmě další a strašně důležitá věc je, že na té vysokorychlostní trati se mohou pohybovat i nákladní vlaky lehké konstrukce, které převážejí kontejnery a tím pádem se zase zrychlí doprava nákladní.”

Vedení kraje stavbu vysokorychlostní tratě podporuje a netrpělivě čeká zahájení stavby. Trať spojující Ostravsko by měla být budována jako první. Stavební práce by mohly začít snad už za 4 roky.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Už aby to tady bylo a od roku 2025 podle mých informací by se mohlo stavět na úseku Přerov - Ostrava.”
Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Co se týče této větve, tak samozřejmě jsme v tuto chvíli ve fázi nikoliv investiční a realizační, ale jsme ve fázi předprojektové. Probíhají schvalovací procesy tak, jak to u takových velkých investic bývá a dá se předpokládat, aspoň podle těch závěrů, které jsou vlastně všeobecně známé a jsou dohledatelné na Správě železnic, tak celá tato akce by měla začít v roce 2025 a měla by být realizována v průběhu minimálně osmi až deseti let. Jestliže se chceme z Prahy do Brna, potažmo do Ostravy se dostat za hodinu a půl, tak to určitě nebude příští rok ani rok další, ale budeme si na to muset minimálně ještě 10 let počkat.”

Pro provoz rychlovlaků budou uzpůsobena ostravská nádraží. V Bohumíně by trať mohla vést dokonce v podzemí pod současným nádražím.

Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Co se týče toho druhého, tak tím je modernizace železničního uzlu Ostrava, čili tady je to záležitost, která by měla začít rovněž někdy v roce 2024 až 2025 a měla by trvat zhruba 5 až 65 let a půjde v podstatě o celkovou modernizaci a vylepšení technické celého toho ostravského uzlu, je tam zahrnuta modernizace hlavního nádraží, modernizace nádraží Ostrava-Svinov, trojkolejka mezi těmito nádražími a vůbec pozvednutí veškeré infrastruktury na daleko vyšší technickou úroveň, než je ta momentální.”
Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000025242/vysokorychlostni-vlaky-privezou-do-msk-vice-navstevniku-a-turistu