Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Vysokorychlostní vlaky přivezou do MSK více návštěvníků a turistů

Celý MS kraj |

Moravskoslezský kraj obec ně podporuje turistický ruch v mnoha směrech. Cílovými destinacemi návštěvníků nejsou jen Jeseníky a Beskydy, ale také řada míst mimo horské lokality.

Mezi cesty, jak se návštěvníci a turisté na Ostravsko dostanou, budou zanedlouho patřit i vysokorychlostní vlaky. Ty výrazně zkrátí jízdní dobu a přivezou tak cestující z větších dálek.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Vysokorychlostní trať z Ostravy do Prahy nutně potřebujeme, protože dnes trvá cesta z Ostravy do Prahy rychlíkem 3 hodiny. V případě, že se postaví ta vysokorychlostní trať, tak se to zkrátí na 1.45 hod. až, ale je to samozřejmě i za podmínky, že by se udělal tak zvaný bypass Brna, který samozřejmě ještě není ani v nějakých stavebních řízeních. Pokud by ten vlak zajížděl do Brna, tak se nám ta cesta do té Prahy prodlouží o 20 minut, takže když by se to bylo minulo a jelo to přímo na Vysočinu, tak budeme v Praze za 1:40 hod., což potom už má ten důvod.”
Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Ta časová úspora je nepochybně důležitý faktor, nicméně ten rozhodující faktor podle mého soudu je trošku někde jinde. Ten rozhodující faktor je v tom, že my dneska máme přetíženou silniční síť. Všechny ty silniční koridory jsou totálně přetížené a z pohledu budoucnosti teda ta kapacita je nedostatečná. Ta železnice primárně má ten význam, že by měla ulehčit silniční dopravní infrastruktuře a silniční dopravě.”

Železniční doprava získává na stále větší oblibě. Vysokorychlostní vlaky by mohli využívat návštěvníci MSK z celého Česka i zahraničí.

Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Dopravní infrastruktura obecně je docela velkým a dlouholetým tématem našeho Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Pokud se dneska bavíme o tom jednotlivém dílčím módu, čili o železniční dopravě a železniční infrastruktuře, tak z mého pohledu, já do budoucna tady pro Moravskoslezský kraj vidím dvě takové klíčové rozhodující strategické rozvojové investiční záležitosti. Jednak jsou to vysokorychlostní tratě, nebo chcete-li rychlostní tratě a jejich rozvoj a jednak je to celková rekonstrukce a modernizace ostravského železničního uzlu. Co se týče toho prvního, tak my v této republice v podstatě máme jasno s tou základní páteří těch vysokorychlostních tratí. Jedna větev Praha - Ústí nad Labem - Drážďany. Druhá větev Praha - Hradec Králové - Vratislav protaženo na Varšavu. Třetí větev Praha - Brno a dále na jih větvení na Bratislavu a na Vídeň. Nás zajímá nejvíce ta čtvrtá, která z pohledu důležitosti dokonce dneska je označována jako RS1. Je to spojení Praha - Brno - Ostrava a potažmo potom napojení na Polsko a na mezinárodní TNT síť.”
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Tou vysokorychlostní tratí, která vede do Polska, se odlehčí těm tratím Bohumín - Chalupki a Bohumín - Zebrzydowice, kde dneska jezdí nákladní doprava. Takže tam může jezdit více té nákladní dopravy a samozřejmě další a strašně důležitá věc je, že na té vysokorychlostní trati se mohou pohybovat i nákladní vlaky lehké konstrukce, které převážejí kontejnery a tím pádem se zase zrychlí doprava nákladní.”

Vedení kraje stavbu vysokorychlostní tratě podporuje a netrpělivě čeká zahájení stavby. Trať spojující Ostravsko by měla být budována jako první. Stavební práce by mohly začít snad už za 4 roky.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Už aby to tady bylo a od roku 2025 podle mých informací by se mohlo stavět na úseku Přerov - Ostrava.”
Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Co se týče této větve, tak samozřejmě jsme v tuto chvíli ve fázi nikoliv investiční a realizační, ale jsme ve fázi předprojektové. Probíhají schvalovací procesy tak, jak to u takových velkých investic bývá a dá se předpokládat, aspoň podle těch závěrů, které jsou vlastně všeobecně známé a jsou dohledatelné na Správě železnic, tak celá tato akce by měla začít v roce 2025 a měla by být realizována v průběhu minimálně osmi až deseti let. Jestliže se chceme z Prahy do Brna, potažmo do Ostravy se dostat za hodinu a půl, tak to určitě nebude příští rok ani rok další, ale budeme si na to muset minimálně ještě 10 let počkat.”

Pro provoz rychlovlaků budou uzpůsobena ostravská nádraží. V Bohumíně by trať mohla vést dokonce v podzemí pod současným nádražím.

Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Co se týče toho druhého, tak tím je modernizace železničního uzlu Ostrava, čili tady je to záležitost, která by měla začít rovněž někdy v roce 2024 až 2025 a měla by trvat zhruba 5 až 65 let a půjde v podstatě o celkovou modernizaci a vylepšení technické celého toho ostravského uzlu, je tam zahrnuta modernizace hlavního nádraží, modernizace nádraží Ostrava-Svinov, trojkolejka mezi těmito nádražími a vůbec pozvednutí veškeré infrastruktury na daleko vyšší technickou úroveň, než je ta momentální.”
Nahlásit chybu


K tématu

Podjezd ve Studénce bude stát téměř 600 milionů, stavět se začne v březnu

18. ledna 2025 13:07 | Studénka | Jiří Cileček

Správa železnic vybrala zhotovitele podjezdu ve stanici Studénka. Stavební práce provedou společnosti Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc. Jejich nabídková cena byla přes 598,5 milionu korun. Stavět se začne v březnu.

K obřímu požáru cisteren s benzolem na Přerovsku vyrazili i moravskoslezští hasiči

28. února 2025 13:00 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Husté černé oblaky dýmu stoupající k nebi, plameny šlehající vysoko nad železniční trať a desítky hasičů v akci. Tak to vypadalo od pátečního poledne v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku. Vykolejil tam nákladní vlak převážející nebezpečný benzen, který následně začal hořet. Hasiči na místo povolali jednotky z několika krajů i ze Slovenska. Pomáhají i moravskoslezští kolegové.

V Moravskoslezském kraji začaly jezdit první bateriové vlaky v ČR

18. prosince 2024 18:00 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Moravskoslezský kraj se stal prvním regionem v Česku, kde budou cestující využívat bateriové vlaky. Čtyři moderní RegioPantery začaly od neděle jezdit na trase mezi Ostravou a Veřovicemi. Do konce roku 2026 bude nasazeno dalších 15 souprav.


Spolykala léky a chtěla skočit pod tramvaj. Policie zachránila mladou dívku

Dnes 10:08 | Ostrava-město | Anna Břenková

Na linku 158 oznámila, že spolykala několik prášků, má u sebe nůž a že skočí pod tramvaj. Policisté dívku našli během deseti minut v lesíku v Ostravě-Zábřehu. Dívka nejdříve nespolupracovala, ale díky profesionálnímu přístupu hlídky nůž nakonec odložila. Byla předána záchranářům.

Poruba pečuje o stromy a zeleň také v zimním období. Zaměřuje se na ořezy

Včera 14:00 | Ostrava-Poruba | Jana Lipowská

Ostrava-Poruba nepřestává pečovat o stromy a zeleň také v podzimním a zimním období. Takzvaný vegetační klid využívá především k bezpečnostním a zdravotním ořezům stromů a k odstraňování parazitujícího jmelí.

Nový Jičín ocenil hrdiny všedního dne, bylo jich více než čtyřicet

Včera 9:10 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Nový Jičín ocenil bezpříspěvkové dárce krve. Do auly radnice pozvalo přes 40 mužů a žen, kteří vzácnou tekutinu dávají pravidelně, a poděkovalo jim za projevenou solidaritu.

Cizinec uškrtil krajanku a její tělo hodil do potoku, našli ji za 12 dnů

Včera 13:01 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Moravskoslezská mordparta vyřešila další brutální vraždu. 33letý cizinec připravil o život o 10 let mladší krajanku. Kriminalisté ji nejprve pohřešovali. Později našli její tělo v říčce Olešná u Staříče.

Zastupitelstvo města Karviné na svém 23. zasedání schválilo rekordní rozpočet na rok 2026

Včera 13:55 | Karviná | Gabriela Stašová

Uskutečnilo se 23. zasedání Zastupitelstva města Karviné, na kterém zastupitelé schválili rozpočet na rok 2026. Celkový rozpočet se blíží 1,9 miliardy korun. I přes plánovaný schodek bude město dál pokračovat v rozvojových projektech a nadále podporovat své obyvatele.

Třinecká CirkArena bude přínosem pro celý MS kraj

8. prosince 2025 14:33 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal

Na místě bývalé hokejové haly Werk Arena v Třinci byla slavnostně zahájena stavba ambiciózního projektu CirkArena. Nové výzkumné a vzdělávací centrum zaměřené na cirkulární ekonomiku, materiálové procesy a technologie budoucnosti, by mělo vyrůst do dvou let.

Žáci SOŠ Frýdek-Místek vyrobili pokladničku pro Vánoční sbírku

Včera 7:29 | Frýdek-Místek | Tomáš Tikal

Obyvatelé Frýdku-Místku se mohou na Vánoce těšit nejen na vánoční strom na Zámeckém náměstí ve Frýdku, ale také na zbrusu novou pokladničku pro charitativní sbírku. Zajímavé na ni je, že ji vyrobili žáci místní Střední odborné školy.

V Karviné se měnily během podzimu zpomalovací pruhy napříč částmi města

Včera 14:31 | Karviná | Gabriela Stašová

V Karviné podnikli další krok k bezpečnosti dopravy i chodců - nově zrekonstruované zpomalovací pruhy napříč městem upozorní na místa, která jsou kritická.

Předvánoční polévka Armády spásy pomáhá lidem v nouzi

8. prosince 2025 12:49 | Havířov | Bára Kelnerová

Myslet na druhé a pomoci tam, kde je potřeba. To je hlavním posláním Armády spásy. Právě proto k předvánočnímu období už neodmyslitelně řadí i tradiční rozlévání polévky potřebným na náměstí Republiky v Havířově.

Populární sbírka se rozjela, pokladničky jsou na obou náměstích

8. prosince 2025 19:00 | Frýdek-Místek | Tomáš Tikal

Advent ve Frýdku-Místku každým rokem provází sbírka Vánoční strom. Tentokrát jsou pokladničky pro dobrou věc umístěné na obou hlavních náměstích. A výtěžek využije domácí zdravotní péče Salvie.

Psychologové

Ostrava Nástup: od 1. února 2026 od 29 050 do 42 140 Kč/měsíc

Cyklista ležel na zemi v bezvědomí. Ve vážném stavu byl vrtulníkem přepraven do nemocnice

Dnes 11:54 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Cyklista byl v bezvědomí, bez dechu a srdce mu přestalo bít. Záchranáři vyjížděli k muži, který ležel na silnice vedle svého kola bez známek života. Okamžitě zahájili resuscitaci. V kritickém stavu byl muž letecky přepraven do nemocnice.

V Porubě modernizují školu na Ukrajinské ulici, přinese lepší podmínky pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami

V Ostravě-Porubě se rozšiřuje a modernizuje základní a mateřské škola na Ukrajinské ulici. Nová dvoupodlažní přístavba ke stávající budově na odloučeném pracoviště školy na ulici Karla Pokorného má přinést lepší podmínky pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Vše se děje za provozu a hotovo má být příští rok v dubnu.

Hosté ve studiu: Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje

Stavba Černé kostky pokračuje podle harmonogramu, Letiště Ostrava bude mít novou ranvej

Slavnostní galavečer zahájil oslavy 120 let odborného školství v Bohumíně

Včera 7:20 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal

Střední škola Bohumín uspořádala slavnostní galavečer u příležitosti oslav 120 let odborného školství v tomto městě. Pozvánku dostal i štáb TV Polar.

Kampaň Řemeslo má respekt se prezentovala na Veletrhu středních škol

8. prosince 2025 14:36 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal

Veletrh škol, vzdělávání a pracovních příležitostí dospěl do svého letošního finále na ostravské Černé louce. Návštěvníkům nabídl ve dvou dnech pestrou prezentaci středních škol a zaměstnavatelů.

Král Viluš I. vyrazil na MikuLašské vyprášení prašivců na Prašivé

8. prosince 2025 12:25 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Veselo bylo první prosincovou neděli na beskydské Prašivé. Vyhánět prašivce se tam totiž vypravila družina lašského krále Viluše I.

Vysokorychlostní vlaky přivezou do MSK více návštěvníků a turistů
Vydáno 29. dubna 2021 18:23, Celý MS kraj, Libor Běčák
Moravskoslezský kraj obec ně podporuje turistický ruch v mnoha směrech. Cílovými destinacemi návštěvníků nejsou jen Jeseníky a Beskydy, ale také řada míst mimo horské lokality.

Mezi cesty, jak se návštěvníci a turisté na Ostravsko dostanou, budou zanedlouho patřit i vysokorychlostní vlaky. Ty výrazně zkrátí jízdní dobu a přivezou tak cestující z větších dálek.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Vysokorychlostní trať z Ostravy do Prahy nutně potřebujeme, protože dnes trvá cesta z Ostravy do Prahy rychlíkem 3 hodiny. V případě, že se postaví ta vysokorychlostní trať, tak se to zkrátí na 1.45 hod. až, ale je to samozřejmě i za podmínky, že by se udělal tak zvaný bypass Brna, který samozřejmě ještě není ani v nějakých stavebních řízeních. Pokud by ten vlak zajížděl do Brna, tak se nám ta cesta do té Prahy prodlouží o 20 minut, takže když by se to bylo minulo a jelo to přímo na Vysočinu, tak budeme v Praze za 1:40 hod., což potom už má ten důvod.”
Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Ta časová úspora je nepochybně důležitý faktor, nicméně ten rozhodující faktor podle mého soudu je trošku někde jinde. Ten rozhodující faktor je v tom, že my dneska máme přetíženou silniční síť. Všechny ty silniční koridory jsou totálně přetížené a z pohledu budoucnosti teda ta kapacita je nedostatečná. Ta železnice primárně má ten význam, že by měla ulehčit silniční dopravní infrastruktuře a silniční dopravě.”

Železniční doprava získává na stále větší oblibě. Vysokorychlostní vlaky by mohli využívat návštěvníci MSK z celého Česka i zahraničí.

Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Dopravní infrastruktura obecně je docela velkým a dlouholetým tématem našeho Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Pokud se dneska bavíme o tom jednotlivém dílčím módu, čili o železniční dopravě a železniční infrastruktuře, tak z mého pohledu, já do budoucna tady pro Moravskoslezský kraj vidím dvě takové klíčové rozhodující strategické rozvojové investiční záležitosti. Jednak jsou to vysokorychlostní tratě, nebo chcete-li rychlostní tratě a jejich rozvoj a jednak je to celková rekonstrukce a modernizace ostravského železničního uzlu. Co se týče toho prvního, tak my v této republice v podstatě máme jasno s tou základní páteří těch vysokorychlostních tratí. Jedna větev Praha - Ústí nad Labem - Drážďany. Druhá větev Praha - Hradec Králové - Vratislav protaženo na Varšavu. Třetí větev Praha - Brno a dále na jih větvení na Bratislavu a na Vídeň. Nás zajímá nejvíce ta čtvrtá, která z pohledu důležitosti dokonce dneska je označována jako RS1. Je to spojení Praha - Brno - Ostrava a potažmo potom napojení na Polsko a na mezinárodní TNT síť.”
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Tou vysokorychlostní tratí, která vede do Polska, se odlehčí těm tratím Bohumín - Chalupki a Bohumín - Zebrzydowice, kde dneska jezdí nákladní doprava. Takže tam může jezdit více té nákladní dopravy a samozřejmě další a strašně důležitá věc je, že na té vysokorychlostní trati se mohou pohybovat i nákladní vlaky lehké konstrukce, které převážejí kontejnery a tím pádem se zase zrychlí doprava nákladní.”

Vedení kraje stavbu vysokorychlostní tratě podporuje a netrpělivě čeká zahájení stavby. Trať spojující Ostravsko by měla být budována jako první. Stavební práce by mohly začít snad už za 4 roky.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Už aby to tady bylo a od roku 2025 podle mých informací by se mohlo stavět na úseku Přerov - Ostrava.”
Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Co se týče této větve, tak samozřejmě jsme v tuto chvíli ve fázi nikoliv investiční a realizační, ale jsme ve fázi předprojektové. Probíhají schvalovací procesy tak, jak to u takových velkých investic bývá a dá se předpokládat, aspoň podle těch závěrů, které jsou vlastně všeobecně známé a jsou dohledatelné na Správě železnic, tak celá tato akce by měla začít v roce 2025 a měla by být realizována v průběhu minimálně osmi až deseti let. Jestliže se chceme z Prahy do Brna, potažmo do Ostravy se dostat za hodinu a půl, tak to určitě nebude příští rok ani rok další, ale budeme si na to muset minimálně ještě 10 let počkat.”

Pro provoz rychlovlaků budou uzpůsobena ostravská nádraží. V Bohumíně by trať mohla vést dokonce v podzemí pod současným nádražím.

Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Co se týče toho druhého, tak tím je modernizace železničního uzlu Ostrava, čili tady je to záležitost, která by měla začít rovněž někdy v roce 2024 až 2025 a měla by trvat zhruba 5 až 65 let a půjde v podstatě o celkovou modernizaci a vylepšení technické celého toho ostravského uzlu, je tam zahrnuta modernizace hlavního nádraží, modernizace nádraží Ostrava-Svinov, trojkolejka mezi těmito nádražími a vůbec pozvednutí veškeré infrastruktury na daleko vyšší technickou úroveň, než je ta momentální.”
Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000025242/vysokorychlostni-vlaky-privezou-do-msk-vice-navstevniku-a-turistu