Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Vysokorychlostní vlaky přivezou do MSK více návštěvníků a turistů

Celý MS kraj |

Moravskoslezský kraj obec ně podporuje turistický ruch v mnoha směrech. Cílovými destinacemi návštěvníků nejsou jen Jeseníky a Beskydy, ale také řada míst mimo horské lokality.

Mezi cesty, jak se návštěvníci a turisté na Ostravsko dostanou, budou zanedlouho patřit i vysokorychlostní vlaky. Ty výrazně zkrátí jízdní dobu a přivezou tak cestující z větších dálek.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Vysokorychlostní trať z Ostravy do Prahy nutně potřebujeme, protože dnes trvá cesta z Ostravy do Prahy rychlíkem 3 hodiny. V případě, že se postaví ta vysokorychlostní trať, tak se to zkrátí na 1.45 hod. až, ale je to samozřejmě i za podmínky, že by se udělal tak zvaný bypass Brna, který samozřejmě ještě není ani v nějakých stavebních řízeních. Pokud by ten vlak zajížděl do Brna, tak se nám ta cesta do té Prahy prodlouží o 20 minut, takže když by se to bylo minulo a jelo to přímo na Vysočinu, tak budeme v Praze za 1:40 hod., což potom už má ten důvod.”
Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Ta časová úspora je nepochybně důležitý faktor, nicméně ten rozhodující faktor podle mého soudu je trošku někde jinde. Ten rozhodující faktor je v tom, že my dneska máme přetíženou silniční síť. Všechny ty silniční koridory jsou totálně přetížené a z pohledu budoucnosti teda ta kapacita je nedostatečná. Ta železnice primárně má ten význam, že by měla ulehčit silniční dopravní infrastruktuře a silniční dopravě.”

Železniční doprava získává na stále větší oblibě. Vysokorychlostní vlaky by mohli využívat návštěvníci MSK z celého Česka i zahraničí.

Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Dopravní infrastruktura obecně je docela velkým a dlouholetým tématem našeho Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Pokud se dneska bavíme o tom jednotlivém dílčím módu, čili o železniční dopravě a železniční infrastruktuře, tak z mého pohledu, já do budoucna tady pro Moravskoslezský kraj vidím dvě takové klíčové rozhodující strategické rozvojové investiční záležitosti. Jednak jsou to vysokorychlostní tratě, nebo chcete-li rychlostní tratě a jejich rozvoj a jednak je to celková rekonstrukce a modernizace ostravského železničního uzlu. Co se týče toho prvního, tak my v této republice v podstatě máme jasno s tou základní páteří těch vysokorychlostních tratí. Jedna větev Praha - Ústí nad Labem - Drážďany. Druhá větev Praha - Hradec Králové - Vratislav protaženo na Varšavu. Třetí větev Praha - Brno a dále na jih větvení na Bratislavu a na Vídeň. Nás zajímá nejvíce ta čtvrtá, která z pohledu důležitosti dokonce dneska je označována jako RS1. Je to spojení Praha - Brno - Ostrava a potažmo potom napojení na Polsko a na mezinárodní TNT síť.”
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Tou vysokorychlostní tratí, která vede do Polska, se odlehčí těm tratím Bohumín - Chalupki a Bohumín - Zebrzydowice, kde dneska jezdí nákladní doprava. Takže tam může jezdit více té nákladní dopravy a samozřejmě další a strašně důležitá věc je, že na té vysokorychlostní trati se mohou pohybovat i nákladní vlaky lehké konstrukce, které převážejí kontejnery a tím pádem se zase zrychlí doprava nákladní.”

Vedení kraje stavbu vysokorychlostní tratě podporuje a netrpělivě čeká zahájení stavby. Trať spojující Ostravsko by měla být budována jako první. Stavební práce by mohly začít snad už za 4 roky.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Už aby to tady bylo a od roku 2025 podle mých informací by se mohlo stavět na úseku Přerov - Ostrava.”
Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Co se týče této větve, tak samozřejmě jsme v tuto chvíli ve fázi nikoliv investiční a realizační, ale jsme ve fázi předprojektové. Probíhají schvalovací procesy tak, jak to u takových velkých investic bývá a dá se předpokládat, aspoň podle těch závěrů, které jsou vlastně všeobecně známé a jsou dohledatelné na Správě železnic, tak celá tato akce by měla začít v roce 2025 a měla by být realizována v průběhu minimálně osmi až deseti let. Jestliže se chceme z Prahy do Brna, potažmo do Ostravy se dostat za hodinu a půl, tak to určitě nebude příští rok ani rok další, ale budeme si na to muset minimálně ještě 10 let počkat.”

Pro provoz rychlovlaků budou uzpůsobena ostravská nádraží. V Bohumíně by trať mohla vést dokonce v podzemí pod současným nádražím.

Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Co se týče toho druhého, tak tím je modernizace železničního uzlu Ostrava, čili tady je to záležitost, která by měla začít rovněž někdy v roce 2024 až 2025 a měla by trvat zhruba 5 až 65 let a půjde v podstatě o celkovou modernizaci a vylepšení technické celého toho ostravského uzlu, je tam zahrnuta modernizace hlavního nádraží, modernizace nádraží Ostrava-Svinov, trojkolejka mezi těmito nádražími a vůbec pozvednutí veškeré infrastruktury na daleko vyšší technickou úroveň, než je ta momentální.”
Nahlásit chybu


K tématu

Lidé si vyslechli detaily k úseku vysokorychlostní trati, který má vést kolem Studénky

30. května 2023 9:00 | Studénka | Petra Dorazilová

Ve Studénce se konalo veřejné projednání k přípravě výstavby vysokorychlostní železnice. Zástupci Správy železnic lidem vysvětlovali, kudy přesně trať povede, a vyslechli si jejich připomínky a podněty.

DOPRAVNÍ REVUE: Delegace z Moravskoslezského kraje zamířila do Francie kvůli stavbě vysokorychlostní trati

24. listopadu 2023 14:28 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Vysokorychlostní trať. Téma, které je v Moravskoslezském kraji skloňováno už delší dobu. Samotný projekt je v pokročilém stádiu přípravy. Právě proto zástupci regionu před několika dny vyrazili na exkurzi do Francie.

Policisté se zaměřují na řidiče u železničních přejezdů

29. dubna 2023 16:24 | Karviná | Monika Danková

Vzhledem k následkům dopravních nehod na železničních přejezdech je v letošním roce nad rámec běžných výkonů policistů plánováno v průběhu roku několik dopravně bezpečnostních akcí. Dopravní nehody na přejezdech bývají totiž velmi závažné až fatální.


Fajne školní bistro Ostravě závidí i okolní města. Špičkoví kuchaři pomáhají v jídelnách

Kvalita jídla ve školních jídelnách se v posledních letech výrazně zlepšila a v Ostravě na tom má podíl i velmi oblíbený a úspěšný projekt Fajne školní bistro. Školy objíždějí špičkoví kuchaři a pomáhají kuchařkám s přípravou chutných jídel podle norem a děti jsou nadšené.

Fotografie ze života Ostravy jsou nově k vidění ve Slezskoostravské galerii

Více než 100 černobílých reportážních fotografií z Ostravy si mohou nově prohlédnout návštěvníci Slezskoostravské galerie. Jejich autorem je významný a oceňovaný ostravský fotograf a rodák Jiří Kudělka, který své dílo vystavoval na mnoha místech v Česku i v Evropě.

Slezskoostravský korfbalový tým bojuje v baráži o účast v extralize

Slezskoostravské korfbalové družstvo KK Sokol Koblov bojovalo v neděli o účast v extralize. V prvním kole baráže se hráči setkali s prvoligovými nováčky z Prievidzy a ostřílenými několikanásobnými mistry extraligy – Českými Budějovicemi.

Městská policie v Havířově má nový moderní komisariát

23. dubna 2024 20:14 | Havířov | Bára Kelnerová | Regionální zprávy POLAR

Veškeré práce na rekonstrukci budovy v Kubelíkově ulici v Havířově jsou hotovy. Stavba prošla kolaudací a městská policie tak může spustit provoz nového komisariátu. Práce vyšly radnici na 44 milionů korun.

Středisko volného času Juventus hostilo nejlepší modeláře z celé ČR

23. dubna 2024 16:26 | Karviná | Monika Danková | Karvinský expres

Teď nás čeká malé ohlédnutí. Podíváme se na letošní 40. ročník soutěžní výstavy modelářů. Ukážeme vám do detailů nejpropracovanějších modely a podíváme se i na práci rozhodčích.

Radnice v rámci akce Brány památek dokořán ukázala svou historii i moderní prostory

Nový Jičín se připojil k výzvě Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska a v rámci akce Brány památek dokořán otevřel veřejnosti prostory radnice, které nejsou běžně přístupné. Akci využili k návštěvě úřední budovy i školní skupiny.

Masturbace online neměla šťastný konec. Vyděrači chtěli za nezveřejnění videa 150 tisíc kč

V posledních dnech policisté evidují případy vydírání prostřednictvím sociálních sítí. V Ostravě pachatelům naletěl muž středního věku, který poslechl údajnou krásnou blondýnu a natáčel se mobilem při masturbování. Byl pak velmi překvapen, když po něm chtěla 150 tisíc, jinak video zveřejní na internetu.

Děti vyrábějí loga a erby městské části Hrabůvka v rámci oslav 100 let Velké Ostravy

23. dubna 2024 16:25 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová | Expres Ostrava-Jih

Historická loga, erby a dominanty jednotlivých obvodů Velké Ostravy. Ty vznikají v rámci akce „Loguj!“ ve výtvarných dílnách ostravských knihoven. Minulý týden patřil Hrabůvce.

Děti ve Vítkovicích si budou hrát na novém hygienickém písku

Písek v pískovištích může být zdrojem závažných onemocnění. Radnice v Ostravě-Vítkovicích proto každoročně písek obměňuje. Použitý písek nekončí na skládce, ale je dál využíván např. při opravě chodníků.

V životických sadech mají kvůli počasí obavy o úrodu jablek

22. dubna 2024 20:30 | Havířov | Bára Kelnerová | Regionální zprávy POLAR

V roce 2018 sklidili v životických sadech rekordních 1 900 tun jablek. Letošní sklizeň může ohrozit počasí. Sady nyní nově vlastní město Havířov, které chce získat do vlastnictví pronajaté pozemky od zemědělského půdního fondu.

Přípravy na MS v hokeji vrcholí. Pozor na falešné vstupenky a na halu přijeďte tramvají

Hokejové MS se rychle blíží a pořadatelé hlásí, že je téměř vše připraveno. Velký důraz se klade na bezpečnost, na které budou s pořadateli spolupracovat i složky IZS. Ostravu čekají i dopravní omezení a například dopravní podnik chystá speciální tramvajovou linku X.

Mistrovství ČR dětí a mládeže ve fitness sportu proběhlo v Bruntále

Po březnovém Mistrovství ČR v boxu přivítal Bruntál další prestižní podnik. Česká asociace naturální kulturistiky a fitness uspořádala pro kategorie dětí a mládeže do 18 let Mistrovství ČR ve fitness sportu. Fitness v poslední době pochází velkým rozvojem a stává se stále oblíbenějším.

Razovský pohár je nový sedmidílný přespolní běh u Slezské Harty, právě proběhlo jeho 2. kolo

23. dubna 2024 15:32 | Celý MS kraj | Karel Soukop

Ani téměř zimní počasí dubnového víkendu neodradilo sportovní nadšence od účasti na Razovském poháru. Místní Sokol Razová připravil atraktivní sedmidílný přespolní běh v terénech v okolí přehrady Slezská Harta. Na druhý pohárový závod a i ve sněhové vánici sjeli běžci nejen z okresu Bruntál.

V DK Poklad se předávaly moravskoslezské Ceny Jantar. Umělci si odnesli celkem 15 skleněných sošek

V kulturním domě Poklad v Ostravě-Porubě se slavnostně předávaly moravskoslezské umělecké Ceny Jantar za rok 2023. Na sedmém ročníku bylo ve všech kategoriích rozdáno celkem čtrnáct cen a také dvě ceny za celoživotní přínos.

Lidé mohou policistům pomoci při objasnění úmrtí 50letého muže v Ostravě

22. dubna 2024 16:04 | Celý MS kraj | Libor Běčák

S výzvou na veřejnost se obrátili ostravští policisté, kteří objasňují okolnosti úmrtí 50letého muže ve Vítkovicích.

Vysokorychlostní vlaky přivezou do MSK více návštěvníků a turistů
Vydáno 29. dubna 2021 18:23, Celý MS kraj, Libor Běčák
Moravskoslezský kraj obec ně podporuje turistický ruch v mnoha směrech. Cílovými destinacemi návštěvníků nejsou jen Jeseníky a Beskydy, ale také řada míst mimo horské lokality.

Mezi cesty, jak se návštěvníci a turisté na Ostravsko dostanou, budou zanedlouho patřit i vysokorychlostní vlaky. Ty výrazně zkrátí jízdní dobu a přivezou tak cestující z větších dálek.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Vysokorychlostní trať z Ostravy do Prahy nutně potřebujeme, protože dnes trvá cesta z Ostravy do Prahy rychlíkem 3 hodiny. V případě, že se postaví ta vysokorychlostní trať, tak se to zkrátí na 1.45 hod. až, ale je to samozřejmě i za podmínky, že by se udělal tak zvaný bypass Brna, který samozřejmě ještě není ani v nějakých stavebních řízeních. Pokud by ten vlak zajížděl do Brna, tak se nám ta cesta do té Prahy prodlouží o 20 minut, takže když by se to bylo minulo a jelo to přímo na Vysočinu, tak budeme v Praze za 1:40 hod., což potom už má ten důvod.”
Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Ta časová úspora je nepochybně důležitý faktor, nicméně ten rozhodující faktor podle mého soudu je trošku někde jinde. Ten rozhodující faktor je v tom, že my dneska máme přetíženou silniční síť. Všechny ty silniční koridory jsou totálně přetížené a z pohledu budoucnosti teda ta kapacita je nedostatečná. Ta železnice primárně má ten význam, že by měla ulehčit silniční dopravní infrastruktuře a silniční dopravě.”

Železniční doprava získává na stále větší oblibě. Vysokorychlostní vlaky by mohli využívat návštěvníci MSK z celého Česka i zahraničí.

Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Dopravní infrastruktura obecně je docela velkým a dlouholetým tématem našeho Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Pokud se dneska bavíme o tom jednotlivém dílčím módu, čili o železniční dopravě a železniční infrastruktuře, tak z mého pohledu, já do budoucna tady pro Moravskoslezský kraj vidím dvě takové klíčové rozhodující strategické rozvojové investiční záležitosti. Jednak jsou to vysokorychlostní tratě, nebo chcete-li rychlostní tratě a jejich rozvoj a jednak je to celková rekonstrukce a modernizace ostravského železničního uzlu. Co se týče toho prvního, tak my v této republice v podstatě máme jasno s tou základní páteří těch vysokorychlostních tratí. Jedna větev Praha - Ústí nad Labem - Drážďany. Druhá větev Praha - Hradec Králové - Vratislav protaženo na Varšavu. Třetí větev Praha - Brno a dále na jih větvení na Bratislavu a na Vídeň. Nás zajímá nejvíce ta čtvrtá, která z pohledu důležitosti dokonce dneska je označována jako RS1. Je to spojení Praha - Brno - Ostrava a potažmo potom napojení na Polsko a na mezinárodní TNT síť.”
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Tou vysokorychlostní tratí, která vede do Polska, se odlehčí těm tratím Bohumín - Chalupki a Bohumín - Zebrzydowice, kde dneska jezdí nákladní doprava. Takže tam může jezdit více té nákladní dopravy a samozřejmě další a strašně důležitá věc je, že na té vysokorychlostní trati se mohou pohybovat i nákladní vlaky lehké konstrukce, které převážejí kontejnery a tím pádem se zase zrychlí doprava nákladní.”

Vedení kraje stavbu vysokorychlostní tratě podporuje a netrpělivě čeká zahájení stavby. Trať spojující Ostravsko by měla být budována jako první. Stavební práce by mohly začít snad už za 4 roky.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Už aby to tady bylo a od roku 2025 podle mých informací by se mohlo stavět na úseku Přerov - Ostrava.”
Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Co se týče této větve, tak samozřejmě jsme v tuto chvíli ve fázi nikoliv investiční a realizační, ale jsme ve fázi předprojektové. Probíhají schvalovací procesy tak, jak to u takových velkých investic bývá a dá se předpokládat, aspoň podle těch závěrů, které jsou vlastně všeobecně známé a jsou dohledatelné na Správě železnic, tak celá tato akce by měla začít v roce 2025 a měla by být realizována v průběhu minimálně osmi až deseti let. Jestliže se chceme z Prahy do Brna, potažmo do Ostravy se dostat za hodinu a půl, tak to určitě nebude příští rok ani rok další, ale budeme si na to muset minimálně ještě 10 let počkat.”

Pro provoz rychlovlaků budou uzpůsobena ostravská nádraží. V Bohumíně by trať mohla vést dokonce v podzemí pod současným nádražím.

Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Co se týče toho druhého, tak tím je modernizace železničního uzlu Ostrava, čili tady je to záležitost, která by měla začít rovněž někdy v roce 2024 až 2025 a měla by trvat zhruba 5 až 65 let a půjde v podstatě o celkovou modernizaci a vylepšení technické celého toho ostravského uzlu, je tam zahrnuta modernizace hlavního nádraží, modernizace nádraží Ostrava-Svinov, trojkolejka mezi těmito nádražími a vůbec pozvednutí veškeré infrastruktury na daleko vyšší technickou úroveň, než je ta momentální.”
Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000025242/vysokorychlostni-vlaky-privezou-do-msk-vice-navstevniku-a-turistu