Po loňské nucené pauze vzali letos lidé lyžařské areály v Beskydech doslova útokem. Mezi nejnavštěvovanější patří například Ski areál Bílá.
Jaroslav Vrzgula, vedoucí Ski areálu Bílá: “Tak sezona začala relativně dobře. My jsme začali už 11. prosince. Sice ty teploty pro zasněžování nebyly ideální, dobré byly těsně před Vánocemi. Tak se nám bohužel ještě nepodařilo 100 procent všechno zprovoznit, vysněžit. Ale asi 90 procent sjezdovek pod technickým sněhem, takže já si myslím, že podmínky dobré.”
Jakub Kokojan, lyžař: “My jsme přijeli z Brna a přijeli jsme , protože to tady máme rádi a jezdíme tady dlouho. Dneska se jezdí skvěle: Ten sníh je dobrý, je to hezky upravený a drží to, takže tak.”
Karolína Koukalová, lyžařka: “Jezdí se úžasně. Dneska je tady krásné počasí a je to hezký unavený, takže nádhera.”
Lyžaři se museli smířit s podmínkami, které souvisí s koronavirovou situací. Ti, kteří nechtějí čekat ve frontách u pokladen si skipasy kupují přes internet a pak už mohou přímo k turniketům.
Jaroslav Vrzgula, vedoucí Ski areálu Bílá: “Zprvu teda lidé nebyli na to připravení, že budeme kontrolovat vlastně tu Tečku nebo to, že jsou dezinfekční. Takže s tím byly problémy, ale teď už jsou nachystaní a u pokladny už předkládají certifikáty na mobilech bez problémů.”
S lyžováním na zaplněných sjezdovkách souvisí také bezpečnost. Záchranná služba i horští záchranáři už mají za sebou několik zásahů u zraněných lyžařů. Lidé by proto měli být na sjezdovkách maximálně opatrní a ohleduplní.
Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Lidé by si měli uvědomit skutečnost, že lyžování se v posledních letech neskutečně zrychlilo. Příchodem carvingových lyží šla neskutečně nahoru a k tomu je potřeba i přizpůsobit tu bezpečnost a ohleduplnost na té trati. U těch lyžařů jsme rádi, že i když to není ze zákona, tak většina lyžařů nosí přilby, chrání s páteřáky, různými chrániči, takže jsme opravdu rádi, že ti lyžaři na sebe dbají, včetně dětí. Tam bych zase řekl, že by lyžaři mohli dávat větší pozor na své děti, které třeba někdy jezdí bezmyšlenkovitě, nebezpečně po trati a ohrožují jiné účastníky na lyžařských tratích. Takže tam asi by bylo lepší nějaké zlepšení. Nicméně i tady se to taky zlepšilo.”
Na zvyšování bezpečnosti mají velký zájem také samotní provozovatelé areálů. Ti investují nejen do komfortu pro své návštěvníky, ale také do mnoha bezpečnostních prvků.
Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Ta úroveň jde nahoru. Samozřejmě jde to vidět v těch lyžařských areálech, kde se stal nějaký úraz, tak tam ta bezpečnost šla hodně nahoru. Některé lyžařské areály jsou na tom hůř, některé lyžařské areály jsou na tom hodně dobře. Povětšinou jsou to lyžařské areály ty velké, kde se pohybuje hodně lidí, tak tam na tu bezpečnost nedbají víc, než u těch maličkých. Což je smutné, ale bohužel je to tak. Nicméně ta úroveň bezpečnosti šla nahoru.”
Jaroslav Vrzgula, vedoucí Ski areálu Bílá: “Když se podíváte vedle nás, máme A sítě, to znamená, to jsou FIS A sítě na těch nebezpečných místech. A potom B sítě. To jsou zase takové ty pomocné sítě FIS. Samozřejmě veškeré atypické prvky máme ochráněné žíněnkou a plůtky, takže mi na tu bezpečnost dbáme. Tady spíš je problém trošku možná v kázni lidí. Co mám zprávy ze včerejška, tak byli dva lidé sražení a to je spíš problém, že někteří přeceňují své síly a jezdí i třeba bezohledně. A nezvládají tu jízdu v té rychlosti, tak jak si o ní myslí.”
Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Není to jenom o tom, že lyžařské areály musí plnit nějaké normy a bezpečnostní opatření, značení lyžařských tratí, zabezpečení nebezpečných míst, ale i návštěvníci lyžařských areálů při vstupu do takového areálu by se měli seznámit s podmínkami, které je čekají v tom lyžařském areálu. Provozovatelé lyžařských areálů by měli na veřejných dostupných místech, jako jsou pokladny a podobně mít zveřejněné základní parametry lyžařských tratí. Měli by tam mít vyvěšené základní FIS pravidla a měli by tam i výňatky provozních řádů a upozornění, jaké nebezpečí na lyžaře nebo snowboardisty číhá. To znamená, že lyžaři a ti účastníci by se měli seznámit s těmi riziky, protože pokud se s nimi neseznámí a něco se stane, tak samozřejmě ten provozovatel toho lyžařského areálu, pak za to nenese odpovědnost.”
Jaromír Lukáš je jedním z mála soudních znalců, kteří řeší okolnosti kolizí lyžařů na sjezdovkách. Ty často končí těžkými úrazy s dlouhodobým léčením.
Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Od roku 2011 působím jako soudní znalec, kde mám dvě specializace. To je specializace posuzování nehod na sjezdových tratích. Ty nehody ze strany těch účastníků na těch sjezdových tratích, tam jsou v republice asi čtyři nebo pět oficiálních znalců, kteří na to mají specializaci. A tou druhou specializací je posuzování nehod ze strany provozovatelů lyžařských areálů a to jsem jediný znalec v České republice, který tyto nehody posuzuje. Tak tady je to tak, že obecně, že jsem tady z Beskyd, tak dostávám spíš případy, které šetřím na druhé straně republiky, abychom nebyli ve střetu zájmu. Určitě se tady dělaly případy, různé smrtelné úrazy, kdy došlo k vyjetí účastníka nebo lyžaře tenkrát snowboardisty z lyžařské tratě a narazil do předmětu a umřel. Takže takové případy se tady samozřejmě řeší. Ty nehody na těch tratích se povětšinou dějí z nedodržování zásad, ať už je to ze strany provozovatelů a nebo je to ze strany účastníků. Základními pravidly pro lyžaře, která se posuzují v rámci nehod, jsou FIS pravidla. To jsou všeobecná mezinárodní pravidla, 10 pravidel. A podle toho se posuzuje míra zavinění při jednotlivých srážkách. Takže to je základní pravidlo, které by si měl každý prostudovat a podle toho se na té trati chovat. Nedodržováním základních FIS pravidel dochází právě k těmto nehodám. Největší úrazy jsou při nedodržování předjíždění, když někdo srazí někoho zezadu, nebo zůstane stát na nepřehledném místě a někdo do něho narazí. Nebo se špatně rozjede zkraje sjezdové trati a ten, kdo jede ze shora, tak ho srazí. To jsou takové nejčastější úrazy, které bývají na těch lyžařských tratích. Na druhé straně jsou ty úrazy, které jsou ze strany provozovatele, kdy je nedostatečně ohraničeny sráz, kdy jsou nedostatečně ohraničená sněžná děla nebo sloupy lyžařských vleků či osvětlení.”