Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Značkaři v Beskydech udržují stovky kilometrů tras, i jim se ale podaří sejít z cesty

Celý MS kraj |

Především v horských oblastech se turisté mohou spolehnout na rozcestníky a barevné značky, které jim usnadňují orientaci v terénu. Turistické značky pravidelně obnovují dobrovolníci z Klubu českých turistů.

Vůbec první značky na turistických trasách v českých zemích se objevily v roce 1884 v okolí Radhoště. Vyznačili je tam členové tamní Pohorské jednoty. Od té doby v Beskydech přibyly stovky tras, které jsou značené známými symboly. V pravidelných intervalech značky obnovují dobrovolníci, mezi které patří i Tadeáš Mrózek a Zdeněk Kaluža.

Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Jsme značkaři z obvodu Karviná. Na starost máme Slezské Beskydy až po Morávku, po hřeben Prašivá, Ropička. Máme asi 550 kilometrů tras, které musíme vždy po třech letech obnovit. Je to rozděleno na tři části, takže ročně vyznačíme zhruba 170 kilometrů a je nás na to asi 25 až 30 lidí. Jinak v celém Moravskoslezském kraji je těch tras okolo 3 tisíc. Každý značkař musí vyznačit ročně asi 10 až 15 kilometrů. Není dobré, aby to dělali stejní lidé, protože by si na to zvykli a dostali by se do rutiny. Chce to čas od času nové oči, aby viděly nějakou změnu, někde je značku třeba doplnit, jinde ubrat.”

Před několika dny značkaři vyrazili na Košařiska, aby obnovili modrou trasu.

Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Dneska značíme trasu o délce 6 kilometrů. Vede ze sedla pod Ostrým k chatě Kamenitý. Je to většinou v lese, po šotolinové cestě a značí se hlavně na stromy."
Barbora Bobovská, turistka: “chodíme po turistických značkách, muž plánuje cestu. Ztratili jsme se asi jednou, ale ne vinou značky, šli jsme zkratkou. Značkaře jsme potkali poprvé. Značky sledujeme, abychom se neztratili."
Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Klasické pěší trasy mají páskové značky o rozměrech 10 na 10 centimetrů. Používají se 4 barvy - červená, modrá, zelená a žlutá. Původně to bylo podle významu, že červená trasa značila delší hlavní trasy a hřebenovky. Modré na ně navazovaly a zelené a žluté byly připojovací. V dnešní době je těch tras tolik, že to nejde úplně dodržet. Jednotlivé trasy se nesmí barevně křížit. Hlavně se tedy dodržuje ta červená. Při značení se musí dávat pozor hlavně na to, aby byly dobře značené rozcestí. Turista tam musí vědět, kterým směrem se má vydat. Na rozcestí proto musí být dvě značky. Jedna je naváděcí, která je hned u křižovatky a následuje potvrzovací, která bývá do 10 metrů.”
Radim Labaj, turista: “Co je blbý, tak v noci ty značky nejsou vidět. Chtělo by to nějaké fosforeskující. Žlutá trasa nám včera 2x či 3x zahla zákeřně bokem, tak jsme šli korytem potoka a jinými zkratkami. Já jsem tady odsud z Bystřice a zbytek party jsou kluci z Brna, tak jsme si udělali miničundr na víkend.”

Hlavním úkolem turistických značek je zabránit lidem v bloudění v nepřehledném horském terénu. Ale jak se říká, i mistr tesař se někdy utne.

Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Stalo se nám, že značíme, značíme trasu, kterou jsme šli poprvé. A po 10 značkách si říkáme, že máme nějak moc nových značek. Tak jsme se podívali do mapy a zjistili, že jdeme špatně. Museli jsme se vrátit a všechny značky zamalovat a vydat se po správné cestě.”
Kristýna Sliacká, Marek Brabenec, turisti: “Všímáme si toho určitě a stane se, že si nejsme úplně jistí, ale většinou jsou tam ty směrovky, takže jsme si vždycky poradili. Myslím si, že to je na dobré úrovni. Jsme spíše příležitostní turisté, nemáme moc času kvůli práci, takže jezdíme jednou za dva měsíce a většinou do Beskyd, protože to máme nejblíž. Cestu si plánujeme, ale řídíme se podle turistických značek, protože jinak bychom se asi ztratili.”
Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Poslední dobou značky mizí častěji. Problémy dělá kůrovec, stromy mizí a my musíme nějak improvizovat. Někdy nám lesáci nechají pahýl, na kterém se dá značka udělat, něco se řeší značkařskými kolíky a na přehledných úsecích se musí čekat, až tam nějaký strom vyroste."

Nahlásit chybu


K tématu

Další bodnutí vosou v Beskydech, žena byla v ohrožení života

4. srpna 2024 18:14 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Záchranáři a členové Horské služby Beskydy spěchali v neděli k těžké alergické reakci po bodnutí vosou v Beskydech. 59letá žena byla poté v ohrožení života a do nemocnice ji transportoval vrtulník. Záchranáři zároveň varují, aby alergici nosili u sebe potřebné léky.

Další zranění mladí lyžaři v Beskydech a Jeseníkách. Letěl pro ně vrtulník

15. února 2024 19:09 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Zdravotnická záchranná služba zasahovala spolu s členy horské služby ve středu hned u tří zraněných mladých lyžařů. Ve všech případech, které se odehrály během několika hodin v Beskydech a Jeseníkách, vzlétal na pomoc vrtulník letecké záchranné služby Ostrava.

V Beskydech se pohybuje asi desítka rysů, stejný počet vlků a občas se objeví i medvěd

19. února 2024 11:21 | Celý MS kraj | Andrea Holeszová | Eko magazín

Asi desítka dospělých rysů s mláďaty plus zhruba stejný počet vlků. Ti se podle závěrů únorového mapování velkých šelem aktuálně pochybují v Beskydech. Mapování provádí zástupci Agentury ochrany přírody a krajiny České Republiky ve spolupráci s Hnutím Duha Šelmy.


Bourání mostu nad ulicí Polanecká v Ostravě-Svinově začala

Bourání mostů na Rudné ulici v Ostravě-Svinově začalo. Polanecká ulice pod mosty je úplně uzavřena a řidiči tak musí využívat objízdné trasy. Rekonstrukce mostů za 95,6 milionu korun by měla být dokončena před létem příštího roku.

Příspěvek Corrency mohou obyvatelé Ostravy-Jihu využít i letos

Projekt Corrency, díky kterému mají obyvatelé Ostravy-Jihu možnost využít příspěvek na volnočasové aktivity, se spouští i v roce 2025. Systém má opět dvě oblasti, zaměřeny na děti a kulturu. Do obou se lidé mohou přihlásit od 20. ledna.

Řidič BMW zapnul ostřikovače a srazil ženu, která přecházela mimo přechod

Dnes 12:08 | Opava | Jiří Cileček

Mladý řidič BMW srazil v pondělí brzy ráno chodkyni v Opavě. Údajně ji neviděl, protože zrovna zapnul ostřikovače a stěrače. Žena přecházela navíc mimo přechod pro chodce. V ohrožení života byla přepravena do nemocnice.

Cena tepla pro obyvatele Nového Jičína je pro rok 2025 mírně nižší

Obyvatelé Nového Jičína zaplatí letos za dodávky tepla a teplé vody o něco méně než loni. Cena je od 1. ledna nižší zhruba o čtyři procenta.

Manželé z Frýdku-Místku pomohli jako pěstouni za 11 let s péčí o 15 dětí

Rozhodli se stát pěstouny a pomáhat dětem ve složité životní situaci. Za 11 let pomohli manželé Buštíkovi z Frýdku-Místku vychovat 15 dětí. Město je za jejich záslužnou činnost ocenilo a doufá, že jejich příběh motivuje i další páry k tomu, aby se staly pěstouny.

Opava chce omezit zneužívání sběrných dvorů lidmi odjinud. Začne vydávat odpadové karty

Opava vyrazila do boje proti zneužívání sběrných dvorů ve městě. Odpady do nich neoprávněně vozí nejen obyvatelé jiných obcí, ale i podnikatelé. Změnit to má odpadová karta.

Nový Jičín bude mít z D48 přímý sjezd do průmyslové zóny, snaží se získat úlevu od dálničního poplatku

Na dálnici D48 zbývá dokončit dva úseky. Jeden z nich je u Nového Jičína. Zdejší radnici se podařilo vyjednat přímý sjezd do průmyslové zóny a současně se snaží o zneplatnění části dálnice, která byla zprovozněna loni v prosinci.

Hasič během volna prohledal se svědky hořící chatu na Frýdecko-Místecku

Dnes 11:44 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Hasič během osobního volna pomohl u požáru v Horní Lomné na Frýdecko-Místecku. Spolu se dvěma svědky vtrhli dovnitř a snažili se zjistit, zda v hořícím objektu někdo nezůstal. Oheň napáchal škodu za milion korun.

Používal cizí identitu a podvedl 1 700 lidí. Za peníze dopředu nabízel zboží, které neměl

Dnes 15:39 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Policie obvinila 32letého muže ze Středočeského kraje z podvodů a zneužívání cizích identit. Během tří let údajně nabízel zboží, které nikdy neexistovalo, a podvodně získal více než 6,7 milionu korun. Celkově je evidováno téměř 1 700 poškozených. Na případu pracovali kriminalisté z několika krajů, kteří postupně shromáždili obsáhlý důkazní materiál.

Školáci se utkali v lyžařských závodech. Ostravské sportovní hry fungují už pátým rokem

Nový ročník Ostravských sportovních her přináší pestrý program plný pohybu, nadšení a vzájemného soutěžení mezi žáky. Jedním z vrcholů byl lyžařský závod mezi přihlášenými školami na oblíbeném kopci Skalka.

Používal cizí identitu a podvedl 1 700 lidí. Za peníze dopředu nabízel zboží, které neměl

Dnes 15:39 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Policie obvinila 32letého muže ze Středočeského kraje z podvodů a zneužívání cizích identit. Během tří let údajně nabízel zboží, které nikdy neexistovalo, a podvodně získal více než 6,7 milionu korun. Celkově je evidováno téměř 1 700 poškozených. Na případu pracovali kriminalisté z několika krajů, kteří postupně shromáždili obsáhlý důkazní materiál.

Svět Komenského ve Fulneku vypráví nejen o jeho působení a díle

Areál bývalého bratrského sboru jen pár kroků od fulneckého náměstí. Právě zde sídlí Svět Komenského – muzeum, které osobnost představuje tak, jak jej měli možnost znát měšťané malého poddanského města na prahu třicetileté války.

Požár rodinného domu v Kujavách, hasiči zachránili okolní stavby, škoda 900 tisíc

Včera 9:33 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Pět hasičských jednotek bojovalo s požárem rodinného domu v obci Kujavy na Novojičínsku. Díky rychlému zásahu se podařilo zabránit rozšíření plamenů na okolní stavby. Škoda byly vyčíslena na 900 tisíc korun.

Hrdina za volantem sanitky, řidič krnovské nemocnice zachránil ženu z havarovaného auta

10. ledna 2025 15:31 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Řidič sanitky krnovské nemocnice Martin Ocásek se zachoval jako hrdina. Při povinné pauze na silnici u Brna byl svědkem vážné dopravní nehody. Bez zaváhání vyrazil na pomoc a dokázal zachránit ženu z havarované dodávky, která byla v ohrožení života.

Krajský úřad nechal odstranit nebezpečný odpad z Bohumína. Náklady budou vymáhány po Polsku

10. ledna 2025 11:59 | Celý MS kraj | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

V Bohumíně začala likvidace nebezpečného odpadu, který k nám byl nelegálně přivezen z Polska. Postaral se o to krajský úřad, ale účty by měli nakonec zaplatit Poláci. Nebezpečné látky budou zlikvidovány v Ostravě.

Pět sražených chodců během čtvrtečního rána, jeden řidič byl opilý, další z místa nehody ujel

9. ledna 2025 13:55 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Ve čtvrtek 9. ledna zasahovaly složky integrovaného záchranného systému u pěti nehod, při kterých se střetly automobily s chodci. Zásahy probíhaly od časných ranních hodin na různých místech Moravskoslezského kraje.

Značkaři v Beskydech udržují stovky kilometrů tras, i jim se ale podaří sejít z cesty
Vydáno 15. května 2022 11:17, Celý MS kraj, Libor Běčák
Především v horských oblastech se turisté mohou spolehnout na rozcestníky a barevné značky, které jim usnadňují orientaci v terénu. Turistické značky pravidelně obnovují dobrovolníci z Klubu českých turistů.

Vůbec první značky na turistických trasách v českých zemích se objevily v roce 1884 v okolí Radhoště. Vyznačili je tam členové tamní Pohorské jednoty. Od té doby v Beskydech přibyly stovky tras, které jsou značené známými symboly. V pravidelných intervalech značky obnovují dobrovolníci, mezi které patří i Tadeáš Mrózek a Zdeněk Kaluža.

Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Jsme značkaři z obvodu Karviná. Na starost máme Slezské Beskydy až po Morávku, po hřeben Prašivá, Ropička. Máme asi 550 kilometrů tras, které musíme vždy po třech letech obnovit. Je to rozděleno na tři části, takže ročně vyznačíme zhruba 170 kilometrů a je nás na to asi 25 až 30 lidí. Jinak v celém Moravskoslezském kraji je těch tras okolo 3 tisíc. Každý značkař musí vyznačit ročně asi 10 až 15 kilometrů. Není dobré, aby to dělali stejní lidé, protože by si na to zvykli a dostali by se do rutiny. Chce to čas od času nové oči, aby viděly nějakou změnu, někde je značku třeba doplnit, jinde ubrat.”

Před několika dny značkaři vyrazili na Košařiska, aby obnovili modrou trasu.

Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Dneska značíme trasu o délce 6 kilometrů. Vede ze sedla pod Ostrým k chatě Kamenitý. Je to většinou v lese, po šotolinové cestě a značí se hlavně na stromy."
Barbora Bobovská, turistka: “chodíme po turistických značkách, muž plánuje cestu. Ztratili jsme se asi jednou, ale ne vinou značky, šli jsme zkratkou. Značkaře jsme potkali poprvé. Značky sledujeme, abychom se neztratili."
Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Klasické pěší trasy mají páskové značky o rozměrech 10 na 10 centimetrů. Používají se 4 barvy - červená, modrá, zelená a žlutá. Původně to bylo podle významu, že červená trasa značila delší hlavní trasy a hřebenovky. Modré na ně navazovaly a zelené a žluté byly připojovací. V dnešní době je těch tras tolik, že to nejde úplně dodržet. Jednotlivé trasy se nesmí barevně křížit. Hlavně se tedy dodržuje ta červená. Při značení se musí dávat pozor hlavně na to, aby byly dobře značené rozcestí. Turista tam musí vědět, kterým směrem se má vydat. Na rozcestí proto musí být dvě značky. Jedna je naváděcí, která je hned u křižovatky a následuje potvrzovací, která bývá do 10 metrů.”
Radim Labaj, turista: “Co je blbý, tak v noci ty značky nejsou vidět. Chtělo by to nějaké fosforeskující. Žlutá trasa nám včera 2x či 3x zahla zákeřně bokem, tak jsme šli korytem potoka a jinými zkratkami. Já jsem tady odsud z Bystřice a zbytek party jsou kluci z Brna, tak jsme si udělali miničundr na víkend.”

Hlavním úkolem turistických značek je zabránit lidem v bloudění v nepřehledném horském terénu. Ale jak se říká, i mistr tesař se někdy utne.

Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Stalo se nám, že značíme, značíme trasu, kterou jsme šli poprvé. A po 10 značkách si říkáme, že máme nějak moc nových značek. Tak jsme se podívali do mapy a zjistili, že jdeme špatně. Museli jsme se vrátit a všechny značky zamalovat a vydat se po správné cestě.”
Kristýna Sliacká, Marek Brabenec, turisti: “Všímáme si toho určitě a stane se, že si nejsme úplně jistí, ale většinou jsou tam ty směrovky, takže jsme si vždycky poradili. Myslím si, že to je na dobré úrovni. Jsme spíše příležitostní turisté, nemáme moc času kvůli práci, takže jezdíme jednou za dva měsíce a většinou do Beskyd, protože to máme nejblíž. Cestu si plánujeme, ale řídíme se podle turistických značek, protože jinak bychom se asi ztratili.”
Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Poslední dobou značky mizí častěji. Problémy dělá kůrovec, stromy mizí a my musíme nějak improvizovat. Někdy nám lesáci nechají pahýl, na kterém se dá značka udělat, něco se řeší značkařskými kolíky a na přehledných úsecích se musí čekat, až tam nějaký strom vyroste."

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000031398/znackari-v-beskydech-udrzuji-stovky-kilometru-tras-i-jim-se-ale-podari-sejit-z-cesty