Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

DOPRAVNÍ REVUE: Delegace z Moravskoslezského kraje zamířila do Francie kvůli stavbě vysokorychlostní trati

Celý MS kraj |

Vysokorychlostní trať. Téma, které je v Moravskoslezském kraji skloňováno už delší dobu. Samotný projekt je v pokročilém stádiu přípravy. Právě proto zástupci regionu před několika dny vyrazili na exkurzi do Francie.

Země, která má s vysokorychlostními tratěmi bohaté a dlouhé zkušenosti. Vlaky TGV, které tu křižují plochu několikanásobně větší než Česko, jezdí rychlostí více než 300 kilometrů za hodinu.

Osobní zkušenost s vysokorychlostními tratěmi - ať už v samotných vlacích nebo například v okolí nádraží. Nebo třeba přijetí na radnici v Remeši. To vše bylo obsahem exkurze, které se zúčastnili zástupci Moravskoslezského kraje a jednotlivých obcí, u kterých trať v budoucnu v našem regionu povede. Iniciátorem této akce byl Spolek pro přijatelný život kolem dálnic.

Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Sdružuje i města, přes která půjde vysokorychlostní trať a má opravdu velkou zkušenost s napáchanými chybami při stavbě dálnice a Prodloužené Rudné. My jsme se proto rozhodli, že prostě musíme v té projekční fázi VRT táhnout za jeden provaz.”

V delegaci právě proto byli i zástupci Správy železnic nebo lidé, kteří v současné době intenzivně pracují na přípravné fázi celého projektu.

Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “My jsme od začátku deklarovali, že budeme spolupracovat s obcemi a snažíme se to držet. Dochází sice k některým neshodám a ke zdržením, ale ukazuje se, že ta otevřenost se vyplácí. Věříme, že my rozumíme projektování železničních staveb v celé té škále profesí a naopak obce vědí, jaké mají zájmy a rozumí tomu území.”
Marek Pinkava, náměstek ředitele stavební správy VRT: “Moravskoslezský kraj má tu výhodu, že trasa VRT je dlouhodobě poměrně stabilizovaná, nebyly tam diskuze o příliš velkém množství variant. Ta trasa je navržena tak, že kopíruje dálnici D1, případně existující trať a v té krajině už nevytváří nějakou novou stopu. Projektový návrh na některých úsecích už se blíží ke svému záměru, zpracovává se dokumentace vlivu na životní prostředí a proces EIA bychom chtěli zahájit ještě v tomto roce.”

S budováním trati, což představuje jednu z největších výzev celého projektu, mají bohaté zkušenosti třeba v malé obci Saint-Jean-Saverne. Naše delegace tam zavítala na poměrně obsáhlou diskuzi.

Jean Goetz, starosta obce Saint-Jean-Saverne: “Rozhodně největší zátěž v průběhu výstavby vysokorychlostní trati pro nás představovala nákladní doprava při ražbě v tunelu. Vytěžilo se zde obrovské množství písku a ten bylo nutné dopravovat nákladními vozy územím naší obce. Pro nás toto byla hlavní zátěž. Pokud jde o omezení třeba na místních komunikacích, tak musím uznat, že to bylo velmi dobře ošetřeno. Obcím, které budou do budoucna vystaveny projektu podobnému tomu u nás, tak je třeba zdůraznit, že se jedná opravdu o strategický projekt, který bylo potřeba zrealizovat.”
Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “Ta stavba bude probíhat po dobu několika let. Musí se nejdříve udělat přeložky silničních sítí. V úseku Jistebník-Polanka-Svinov bude zrušeno sedm stávajících přejezdů na stávajícím koridoru. Poté se vybudují silniční nadjezdy tak, aby se mohly nadjezdy zprovoznit a teprve poté se bude budovat VRT. Stejná situace nastává v souběhu s dálnicí a jsou to samozřemě velké objemy materiálu. Budou zřízena velká staveniště a budeme preferovat dopravu ve stopě té vlastní vysokorychlostní tratě a budeme se snažit zajistit dopravu i po železnici, to znamená, že vzniknou i dočasná vlečkoviště.”

Území Moravskoslezského kraje bude trať protínat na zhruba čtyřiceti kilometrech a dotkne se několika měst a obcí. Například u Suchdolu nad Odrou bude mít trať souběh se stávající dálnicí. Zástupci obce mají větší obavu ze stavby než z následného provozu tratě.

Iva Hrabovská (NEZ.), místostarostka Suchdolu nad Odrou: “Ta dálnice už sama o sobě rozděluje Suchdol s Kletnou, takže to bude další zhoršení kvality možná na Kletné, která je rekreační oblast. Ale jak jsem po zkušenosti na této exkurzi zjistila, že to asi není taková hrůza tak, jak si to my představujeme.”
Ivo Šrámek (SNK za další rozvoj Jistebníku), zastupitel Jistebníku: “Viděl jsem, že ty vlaky skutečně nezatěžují okolí, ani nadměrným hlukem ani ničím jiným, protože všude jsou postaveny protihlukové stěny. Samotný hluk od vlaku je v podstatě krátkodobá záležitost vzhledem k velké rychlosti, kterou projede. Já jsem z toho měl obrovsky pozitivní pocit.”
David Witosz (Piráti), místostarosta MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Z jedné strany byla dálnice, z druhé VRT. Co dělalo větší hluk? No, byla to dálnice. Ta VRT vlastně hluk nedělala. Byli jsme pod viaduktem, byli jsme u tunelu. Dnes mohou ti starostové přímo občanům říct, jaká skutečně ta zátěž je, protože mají ten osobní zážitek. No a to, co je asi nejdůležitější je, že takto jsme tady zjistili ve Francii, že ta infrastruktura není dělaná jen pro větší aglomerace, aby spojovala jen větší města. Ona opravdu přináší benefity celému kraji.”
Pavel Bochnia (SNK Polanka nad Odrou), místostarosta Polanky nad Odrou: “Myslím si, že to, co jsem tady navnímal, tak určitě s velkou radostí předám našim občanům, protože myslím si, že ta opatření, která jsou navržena, tak jsou ku prospěchu.”
Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Já si myslím, že my se tady máme opravdu strašně moc co učit. A hlavně mě tady dnes nejvíce zaujala ta projekční fáze. To životní prostředí, to, co se dá do té přírody vrátit. Jakým způsobem se s tím má pracovat dál.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “Za námi teď bude odjíždět TGV, které pojede do Paříže. Včera jsme s ním svezli do Champagne a vzdálenost přes 300 kilometrů jsme ujeli za hodinku a pár drobných, takže opravdu to má význam. Moravskoslezský kraj podporuje i tuto aktivitu starostů a sdržení, kteří to všechno viděli. Viděli i v praxi a slyšeli od místních municipalit, jakým způsobem se chovali stavitelé, Francouzské dráhy. Opravdu mám pozitivní dojmy a je nádherné. Starostové z toho byli unešeni, vědí, že to přinese do kraje práci, že tam budou další příležitosti.”
František Kopecký, metodik Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Program, který jsme připravovali, se nám podařilo naplnit a tím pádem také zodpovědět na dotazy, které naši občané vlastně při přípravě VRT mají. To je asi ta největší deviza celé naší výpravy.”

Podle Správy železnic by stavba mohla začít v letech 2026 až 2027. Uvedení do provozu připadá v úvahu v roce 2032. Další podrobnosti projektu vysokorychlostní trati Moravská brána 2 najdete na webových stránkách správy železnic. Najdete zde i odkaz na GIS portál pro komunikaci s veřejností, kde můžete zanechat jakýkoliv námět nebo připomínku.

Nahlásit chybu


K tématu

Milovníci železnice si v Ostravě prohlédli historické lokomotivy

Železniční muzeum moravskoslezské připravilo pro milovníky železnice a vlaků speciální den s historickými vozidly. Zájem o prohlídku půl století starých lokomotiv využily převážně rodiny s dětmi.

V Jakubčovicích nad Odrou se srazil osobní vlak s kamionem, zranili se čtyři lidé

4. listopadu 2024 11:32 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Na železničním přejezdu v Jakubčovicích nad Odrou se v pondělí dopoledne srazil osobní vlak s kamionem. Zranili se čtyři lidé. Příčinu střetu vyšetřují dopravní policisté.

Železničáři dokončili modernizaci tratě mezi Dětmarovicemi a hranicí s Polskem

27. června 2024 12:39 | Celý MS kraj | Libor Běčák | Regionální zprávy POLAR

Rychlejší a tišší je nyní provoz vlaků na železničním úseku mezi státní hranicí s Polskem v Petrovicích u Karviné a Dětmarovicemi, kde se trať napojuje na koridor Jablunkov - Bohumín. Modernizace stála přes 3 miliardy korun.


Proměna Floridy v Ostravě-Porubě je v polovině

Proměna prostranství u kruhového objezdu na Hlavní třídě v Ostravě-Porubě, kterému místní neřeknou jinak než Florida, je v polovině. Do léta se celý prostor promění v atraktivní místo pro trávení volného času.

V Těrlicku-Hradišti budou mít lidé nový přechod se semaforem

Mnohem bezpečněji se budou cítit lidé, kteří přecházejí frekventovanou silnici v Těrlicku-Hradišti. Řidiči v tomto úseku často nedodržují stanovenou padesátku. Obec tam u zastávek u Káňů nechá postavit přechod pro chodce s bezpečnostním osvětlením a semaforem.

Nový Jičín hledá i výjimečný počin roku 2024

Nový Jičín má nová pravidla pro vyhlašování osobností města. Přibyly i některé kategorie. Poprvé tu budou hledat i podnikatel roku a výjimečný počin.

Vedení Ostravy poděkovalo občanům za záchranu života. Oživili muže, kterému se zastavilo srdce

Velké štěstí měl starší muž, kterého přímo na ulici v Ostravě postihla zástava srdce. Během chvíle k němu totiž doběhla hlídka strážníků, ale i několik dalších občanů, kteří ho společně oživovali až do příjezdu zdravotnické záchranné služby. Zachránci byli oceněni vedením města.

Rekonstrukce mostů ve Svinově omezila dopravu na Rudné ulici. Polanecká je uzavřená úplně

Začalo bourání prvního svinovského mostu nad ulicí Polanecká v Ostravě. Doprava je na Rudné ulici puštěna v jednom směru, ale Polanecká pod mostem je uzavřena. Projekt za celkem 96,5 milionu korun bude dokončen v dubnu 2026.

Regionální knihovna Karviná vystavuje do konce ledna Uloupené umění

Regionální knihovna Karviná vás zve na výstavu nazvanou “Uloupené umění”. Najdete ji v Karviné-Fryštátě, v oddělení pro mládež a dospělé. Mapuje problematiku výzkumu uměleckých děl, která byla zkonfiskována během 2. světové války.

I v roce 2025 mohou obyvatelé Ostravy-Jihu využít příspěvek Corrency na volnočasové aktivity

Projekt Corrency, díky kterému mají obyvatelé Ostravy-Jihu možnost využít příspěvek na volnočasové aktivity, se spouští i v roce 2025. Systém má opět dvě oblasti, zaměřeny na děti a kulturu. Do obou se lidé mohou přihlásit od 20. ledna.

Hejtmanství pomůže vesnickým prodejnám. Bez dotace by zřejmě některé zanikly

Moravskoslezský kraj znovu rozhodl o podpoře malých vesnických prodejen v celém regionu. Mnohé z nich by bez podpory kraje měly existenční problémy a nebo by dokonce zanikly.

Osm stromů v sadu Jožky Jabůrkové v Ostravě-Vítkovicích šlo kvůli bezpečnosti k zemi

Jírovec, topol a několik platanů muselo být pokáceno v sadu Jožky Jabůrkové v Ostravě-Vítkovicích. Dendrologický průzkum totiž odhalil, že jsou stromy ve špatném stavu a mohly by být pro své okolí nebezpečné. Další vybrané stromy čeká také zdravotní ořez.

SŠ polytechnická v Havířově prošla modernizací

Oprava příjezdové cesty, vybudování nabíjecích bodů pro elektromobily, oprava havarijního stavu střechy a modernizace výuky – takový je výčet investic na Střední škole polytechnické v Havířově – Šumbarku. Také proto získala tato krajská škola titul Úspěšná škola roku 2024.

Auto jelo po dálnici D48 v protisměru. Policie hledá řidiče

Včera 7:20 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Ve čtvrtek 9. ledna večer si zřejmě někdo spletl směr a najel na dálnici D48 do protisměru. Pomalou jízdou si to pak navíc šinul v levém jízdním pruhu. Policisté získali video a nyní se obrací na veřejnost s žádostí o pomoc při hledání řidiče i vozu.

Policisté chytili opilého řidiče na dálnici D48 i cyklistu pod vlivem v Příboru

13. ledna 2025 20:34 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Moravskoslezští policisté mají za sebou další dopravně bezpečností akci. Chytili při ní 7 řidičů pod vlivem alkoholu a 4 pod vlivem návykových látek. Zastavili například řidiče na dálnici D48, který nadýchal přes 2 promile. Nebo také opilého cyklistu v Příboru.

Umělci s hendikepem si v Galerii výtvarného umění v Ostravě převzali ceny hejtmana

13. ledna 2025 19:13 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová | Kulturní okénko

Umělci s hendikepem si v Galerii výtvarného umění v Ostravě převzali ceny hejtmana MS kraje. Oceněná díla byla v Domě umění vystavena spolu s tvorbou hendikepovaných autorů, kteří se v tomto roce pravidelně účastnili výtvarných dílen galerie.

Hrad Sovinec patřil novoročním procházkám

13. ledna 2025 19:01 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová | Kulturní okénko

Hrad Sovinec se první lednovou sobotu mimořádně otevřel návštěvníkům. Připraveny tady byly novoroční procházky zasněženým hradem a také komentované prohlídky s průvodci v dobových kostýmech.

Používal cizí identitu a podvedl 1 700 lidí. Za peníze dopředu nabízel zboží, které neměl

13. ledna 2025 15:39 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Policie obvinila 32letého muže ze Středočeského kraje z podvodů a zneužívání cizích identit. Během tří let údajně nabízel zboží, které nikdy neexistovalo, a podvodně získal více než 6,7 milionu korun. Celkově je evidováno téměř 1 700 poškozených. Na případu pracovali kriminalisté z několika krajů, kteří postupně shromáždili obsáhlý důkazní materiál.

Svět Komenského ve Fulneku vypráví nejen o jeho působení a díle

13. ledna 2025 14:30 | Celý MS kraj | Andrea Holeszová | Kam vyrazit

Areál bývalého bratrského sboru jen pár kroků od fulneckého náměstí. Právě zde sídlí Svět Komenského – muzeum, které osobnost představuje tak, jak jej měli možnost znát měšťané malého poddanského města na prahu třicetileté války.

DOPRAVNÍ REVUE: Delegace z Moravskoslezského kraje zamířila do Francie kvůli stavbě vysokorychlostní trati
Vydáno 24. listopadu 2023 14:28, Celý MS kraj, Lukáš Zavadil
Vysokorychlostní trať. Téma, které je v Moravskoslezském kraji skloňováno už delší dobu. Samotný projekt je v pokročilém stádiu přípravy. Právě proto zástupci regionu před několika dny vyrazili na exkurzi do Francie.

Země, která má s vysokorychlostními tratěmi bohaté a dlouhé zkušenosti. Vlaky TGV, které tu křižují plochu několikanásobně větší než Česko, jezdí rychlostí více než 300 kilometrů za hodinu.

Osobní zkušenost s vysokorychlostními tratěmi - ať už v samotných vlacích nebo například v okolí nádraží. Nebo třeba přijetí na radnici v Remeši. To vše bylo obsahem exkurze, které se zúčastnili zástupci Moravskoslezského kraje a jednotlivých obcí, u kterých trať v budoucnu v našem regionu povede. Iniciátorem této akce byl Spolek pro přijatelný život kolem dálnic.

Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Sdružuje i města, přes která půjde vysokorychlostní trať a má opravdu velkou zkušenost s napáchanými chybami při stavbě dálnice a Prodloužené Rudné. My jsme se proto rozhodli, že prostě musíme v té projekční fázi VRT táhnout za jeden provaz.”

V delegaci právě proto byli i zástupci Správy železnic nebo lidé, kteří v současné době intenzivně pracují na přípravné fázi celého projektu.

Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “My jsme od začátku deklarovali, že budeme spolupracovat s obcemi a snažíme se to držet. Dochází sice k některým neshodám a ke zdržením, ale ukazuje se, že ta otevřenost se vyplácí. Věříme, že my rozumíme projektování železničních staveb v celé té škále profesí a naopak obce vědí, jaké mají zájmy a rozumí tomu území.”
Marek Pinkava, náměstek ředitele stavební správy VRT: “Moravskoslezský kraj má tu výhodu, že trasa VRT je dlouhodobě poměrně stabilizovaná, nebyly tam diskuze o příliš velkém množství variant. Ta trasa je navržena tak, že kopíruje dálnici D1, případně existující trať a v té krajině už nevytváří nějakou novou stopu. Projektový návrh na některých úsecích už se blíží ke svému záměru, zpracovává se dokumentace vlivu na životní prostředí a proces EIA bychom chtěli zahájit ještě v tomto roce.”

S budováním trati, což představuje jednu z největších výzev celého projektu, mají bohaté zkušenosti třeba v malé obci Saint-Jean-Saverne. Naše delegace tam zavítala na poměrně obsáhlou diskuzi.

Jean Goetz, starosta obce Saint-Jean-Saverne: “Rozhodně největší zátěž v průběhu výstavby vysokorychlostní trati pro nás představovala nákladní doprava při ražbě v tunelu. Vytěžilo se zde obrovské množství písku a ten bylo nutné dopravovat nákladními vozy územím naší obce. Pro nás toto byla hlavní zátěž. Pokud jde o omezení třeba na místních komunikacích, tak musím uznat, že to bylo velmi dobře ošetřeno. Obcím, které budou do budoucna vystaveny projektu podobnému tomu u nás, tak je třeba zdůraznit, že se jedná opravdu o strategický projekt, který bylo potřeba zrealizovat.”
Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “Ta stavba bude probíhat po dobu několika let. Musí se nejdříve udělat přeložky silničních sítí. V úseku Jistebník-Polanka-Svinov bude zrušeno sedm stávajících přejezdů na stávajícím koridoru. Poté se vybudují silniční nadjezdy tak, aby se mohly nadjezdy zprovoznit a teprve poté se bude budovat VRT. Stejná situace nastává v souběhu s dálnicí a jsou to samozřemě velké objemy materiálu. Budou zřízena velká staveniště a budeme preferovat dopravu ve stopě té vlastní vysokorychlostní tratě a budeme se snažit zajistit dopravu i po železnici, to znamená, že vzniknou i dočasná vlečkoviště.”

Území Moravskoslezského kraje bude trať protínat na zhruba čtyřiceti kilometrech a dotkne se několika měst a obcí. Například u Suchdolu nad Odrou bude mít trať souběh se stávající dálnicí. Zástupci obce mají větší obavu ze stavby než z následného provozu tratě.

Iva Hrabovská (NEZ.), místostarostka Suchdolu nad Odrou: “Ta dálnice už sama o sobě rozděluje Suchdol s Kletnou, takže to bude další zhoršení kvality možná na Kletné, která je rekreační oblast. Ale jak jsem po zkušenosti na této exkurzi zjistila, že to asi není taková hrůza tak, jak si to my představujeme.”
Ivo Šrámek (SNK za další rozvoj Jistebníku), zastupitel Jistebníku: “Viděl jsem, že ty vlaky skutečně nezatěžují okolí, ani nadměrným hlukem ani ničím jiným, protože všude jsou postaveny protihlukové stěny. Samotný hluk od vlaku je v podstatě krátkodobá záležitost vzhledem k velké rychlosti, kterou projede. Já jsem z toho měl obrovsky pozitivní pocit.”
David Witosz (Piráti), místostarosta MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Z jedné strany byla dálnice, z druhé VRT. Co dělalo větší hluk? No, byla to dálnice. Ta VRT vlastně hluk nedělala. Byli jsme pod viaduktem, byli jsme u tunelu. Dnes mohou ti starostové přímo občanům říct, jaká skutečně ta zátěž je, protože mají ten osobní zážitek. No a to, co je asi nejdůležitější je, že takto jsme tady zjistili ve Francii, že ta infrastruktura není dělaná jen pro větší aglomerace, aby spojovala jen větší města. Ona opravdu přináší benefity celému kraji.”
Pavel Bochnia (SNK Polanka nad Odrou), místostarosta Polanky nad Odrou: “Myslím si, že to, co jsem tady navnímal, tak určitě s velkou radostí předám našim občanům, protože myslím si, že ta opatření, která jsou navržena, tak jsou ku prospěchu.”
Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Já si myslím, že my se tady máme opravdu strašně moc co učit. A hlavně mě tady dnes nejvíce zaujala ta projekční fáze. To životní prostředí, to, co se dá do té přírody vrátit. Jakým způsobem se s tím má pracovat dál.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “Za námi teď bude odjíždět TGV, které pojede do Paříže. Včera jsme s ním svezli do Champagne a vzdálenost přes 300 kilometrů jsme ujeli za hodinku a pár drobných, takže opravdu to má význam. Moravskoslezský kraj podporuje i tuto aktivitu starostů a sdržení, kteří to všechno viděli. Viděli i v praxi a slyšeli od místních municipalit, jakým způsobem se chovali stavitelé, Francouzské dráhy. Opravdu mám pozitivní dojmy a je nádherné. Starostové z toho byli unešeni, vědí, že to přinese do kraje práci, že tam budou další příležitosti.”
František Kopecký, metodik Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Program, který jsme připravovali, se nám podařilo naplnit a tím pádem také zodpovědět na dotazy, které naši občané vlastně při přípravě VRT mají. To je asi ta největší deviza celé naší výpravy.”

Podle Správy železnic by stavba mohla začít v letech 2026 až 2027. Uvedení do provozu připadá v úvahu v roce 2032. Další podrobnosti projektu vysokorychlostní trati Moravská brána 2 najdete na webových stránkách správy železnic. Najdete zde i odkaz na GIS portál pro komunikaci s veřejností, kde můžete zanechat jakýkoliv námět nebo připomínku.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000040270/delegace-z-moravskoslezskeho-kraje-zamirila-do-francie-kvuli-stavbe-vysokorychlostni-trati