Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

DOPRAVNÍ REVUE: Delegace z Moravskoslezského kraje zamířila do Francie kvůli stavbě vysokorychlostní trati

Celý MS kraj |

Vysokorychlostní trať. Téma, které je v Moravskoslezském kraji skloňováno už delší dobu. Samotný projekt je v pokročilém stádiu přípravy. Právě proto zástupci regionu před několika dny vyrazili na exkurzi do Francie.

Země, která má s vysokorychlostními tratěmi bohaté a dlouhé zkušenosti. Vlaky TGV, které tu křižují plochu několikanásobně větší než Česko, jezdí rychlostí více než 300 kilometrů za hodinu.

Osobní zkušenost s vysokorychlostními tratěmi - ať už v samotných vlacích nebo například v okolí nádraží. Nebo třeba přijetí na radnici v Remeši. To vše bylo obsahem exkurze, které se zúčastnili zástupci Moravskoslezského kraje a jednotlivých obcí, u kterých trať v budoucnu v našem regionu povede. Iniciátorem této akce byl Spolek pro přijatelný život kolem dálnic.

Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Sdružuje i města, přes která půjde vysokorychlostní trať a má opravdu velkou zkušenost s napáchanými chybami při stavbě dálnice a Prodloužené Rudné. My jsme se proto rozhodli, že prostě musíme v té projekční fázi VRT táhnout za jeden provaz.”

V delegaci právě proto byli i zástupci Správy železnic nebo lidé, kteří v současné době intenzivně pracují na přípravné fázi celého projektu.

Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “My jsme od začátku deklarovali, že budeme spolupracovat s obcemi a snažíme se to držet. Dochází sice k některým neshodám a ke zdržením, ale ukazuje se, že ta otevřenost se vyplácí. Věříme, že my rozumíme projektování železničních staveb v celé té škále profesí a naopak obce vědí, jaké mají zájmy a rozumí tomu území.”
Marek Pinkava, náměstek ředitele stavební správy VRT: “Moravskoslezský kraj má tu výhodu, že trasa VRT je dlouhodobě poměrně stabilizovaná, nebyly tam diskuze o příliš velkém množství variant. Ta trasa je navržena tak, že kopíruje dálnici D1, případně existující trať a v té krajině už nevytváří nějakou novou stopu. Projektový návrh na některých úsecích už se blíží ke svému záměru, zpracovává se dokumentace vlivu na životní prostředí a proces EIA bychom chtěli zahájit ještě v tomto roce.”

S budováním trati, což představuje jednu z největších výzev celého projektu, mají bohaté zkušenosti třeba v malé obci Saint-Jean-Saverne. Naše delegace tam zavítala na poměrně obsáhlou diskuzi.

Jean Goetz, starosta obce Saint-Jean-Saverne: “Rozhodně největší zátěž v průběhu výstavby vysokorychlostní trati pro nás představovala nákladní doprava při ražbě v tunelu. Vytěžilo se zde obrovské množství písku a ten bylo nutné dopravovat nákladními vozy územím naší obce. Pro nás toto byla hlavní zátěž. Pokud jde o omezení třeba na místních komunikacích, tak musím uznat, že to bylo velmi dobře ošetřeno. Obcím, které budou do budoucna vystaveny projektu podobnému tomu u nás, tak je třeba zdůraznit, že se jedná opravdu o strategický projekt, který bylo potřeba zrealizovat.”
Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “Ta stavba bude probíhat po dobu několika let. Musí se nejdříve udělat přeložky silničních sítí. V úseku Jistebník-Polanka-Svinov bude zrušeno sedm stávajících přejezdů na stávajícím koridoru. Poté se vybudují silniční nadjezdy tak, aby se mohly nadjezdy zprovoznit a teprve poté se bude budovat VRT. Stejná situace nastává v souběhu s dálnicí a jsou to samozřemě velké objemy materiálu. Budou zřízena velká staveniště a budeme preferovat dopravu ve stopě té vlastní vysokorychlostní tratě a budeme se snažit zajistit dopravu i po železnici, to znamená, že vzniknou i dočasná vlečkoviště.”

Území Moravskoslezského kraje bude trať protínat na zhruba čtyřiceti kilometrech a dotkne se několika měst a obcí. Například u Suchdolu nad Odrou bude mít trať souběh se stávající dálnicí. Zástupci obce mají větší obavu ze stavby než z následného provozu tratě.

Iva Hrabovská (NEZ.), místostarostka Suchdolu nad Odrou: “Ta dálnice už sama o sobě rozděluje Suchdol s Kletnou, takže to bude další zhoršení kvality možná na Kletné, která je rekreační oblast. Ale jak jsem po zkušenosti na této exkurzi zjistila, že to asi není taková hrůza tak, jak si to my představujeme.”
Ivo Šrámek (SNK za další rozvoj Jistebníku), zastupitel Jistebníku: “Viděl jsem, že ty vlaky skutečně nezatěžují okolí, ani nadměrným hlukem ani ničím jiným, protože všude jsou postaveny protihlukové stěny. Samotný hluk od vlaku je v podstatě krátkodobá záležitost vzhledem k velké rychlosti, kterou projede. Já jsem z toho měl obrovsky pozitivní pocit.”
David Witosz (Piráti), místostarosta MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Z jedné strany byla dálnice, z druhé VRT. Co dělalo větší hluk? No, byla to dálnice. Ta VRT vlastně hluk nedělala. Byli jsme pod viaduktem, byli jsme u tunelu. Dnes mohou ti starostové přímo občanům říct, jaká skutečně ta zátěž je, protože mají ten osobní zážitek. No a to, co je asi nejdůležitější je, že takto jsme tady zjistili ve Francii, že ta infrastruktura není dělaná jen pro větší aglomerace, aby spojovala jen větší města. Ona opravdu přináší benefity celému kraji.”
Pavel Bochnia (SNK Polanka nad Odrou), místostarosta Polanky nad Odrou: “Myslím si, že to, co jsem tady navnímal, tak určitě s velkou radostí předám našim občanům, protože myslím si, že ta opatření, která jsou navržena, tak jsou ku prospěchu.”
Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Já si myslím, že my se tady máme opravdu strašně moc co učit. A hlavně mě tady dnes nejvíce zaujala ta projekční fáze. To životní prostředí, to, co se dá do té přírody vrátit. Jakým způsobem se s tím má pracovat dál.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “Za námi teď bude odjíždět TGV, které pojede do Paříže. Včera jsme s ním svezli do Champagne a vzdálenost přes 300 kilometrů jsme ujeli za hodinku a pár drobných, takže opravdu to má význam. Moravskoslezský kraj podporuje i tuto aktivitu starostů a sdržení, kteří to všechno viděli. Viděli i v praxi a slyšeli od místních municipalit, jakým způsobem se chovali stavitelé, Francouzské dráhy. Opravdu mám pozitivní dojmy a je nádherné. Starostové z toho byli unešeni, vědí, že to přinese do kraje práci, že tam budou další příležitosti.”
František Kopecký, metodik Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Program, který jsme připravovali, se nám podařilo naplnit a tím pádem také zodpovědět na dotazy, které naši občané vlastně při přípravě VRT mají. To je asi ta největší deviza celé naší výpravy.”

Podle Správy železnic by stavba mohla začít v letech 2026 až 2027. Uvedení do provozu připadá v úvahu v roce 2032. Další podrobnosti projektu vysokorychlostní trati Moravská brána 2 najdete na webových stránkách správy železnic. Najdete zde i odkaz na GIS portál pro komunikaci s veřejností, kde můžete zanechat jakýkoliv námět nebo připomínku.

Nahlásit chybu


K tématu

Podjezd ve Studénce bude stát téměř 600 milionů, stavět se začne v březnu

18. ledna 2025 13:07 | Studénka | Jiří Cileček

Správa železnic vybrala zhotovitele podjezdu ve stanici Studénka. Stavební práce provedou společnosti Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc. Jejich nabídková cena byla přes 598,5 milionu korun. Stavět se začne v březnu.

K obřímu požáru cisteren s benzolem na Přerovsku vyrazili i moravskoslezští hasiči

28. února 2025 13:00 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Husté černé oblaky dýmu stoupající k nebi, plameny šlehající vysoko nad železniční trať a desítky hasičů v akci. Tak to vypadalo od pátečního poledne v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku. Vykolejil tam nákladní vlak převážející nebezpečný benzen, který následně začal hořet. Hasiči na místo povolali jednotky z několika krajů i ze Slovenska. Pomáhají i moravskoslezští kolegové.

Bagr v Havířově poškodil při práci v kolejišti projíždějící vlak

11. srpna 2025 15:18 | Havířov | Jiří Cileček

Na železniční trati v Havířově došlo k neobvyklému incidentu. Stavební stroj při manévrování zasáhl projíždějící osobní vlak. Nikdo nebyl zraněn, souprava ale utrpěla poškození a provoz ve směru na Albrechtice u Českého Těšína byl dočasně zastaven.


Noční požár neobydleného domu v Třinci, hasiči z hořícího objektu vynesli muže v kritickém stavu

Včera 15:05 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

V sobotu večer zasahovali hasiči u požáru neobydleného objektu v městské části Staré Město v Třinci. Z hořícího domu zachránili muže, u kterého okamžitě zahájili resuscitaci. Na místě zasahovaly tři jednotky hasičů.

Tragická nehoda na D48 u Dobré: 27letý řidič zemřel po nárazu do svodidel

Včera 10:40 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

V neděli 14. prosince ráno na silnici D48 u obce Dobrá ve směru na Český Těšín zasahovaly složky IZS u tragické dopravní nehody. Řidič osobního vozidla narazil do svodidel a svým zraněním na místě podlehl. Okolnosti nehody nyní vyšetřují policisté.

Policie stíhá pracovnici lázní v Karlově Studánce kvůli zakázce na opravu jednoho z domů

Včera 11:45 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Horské lázně Karlova Studánka řeší situaci v souvislosti se zahájením trestního stíhání jedné z vedoucích pracovnic. Ředitel státního podniku rozhodl o odebrání jejích kompetencí v oblasti veřejných zakázek a nákupů a o situaci informoval dozorčí radu. Trestní stíhání se podle dostupných informací týká zakázky na opravu jednoho z lázeňských domů.

Obnovené zabijačkové hody u Těrlické přehrady byly úspěšné

Včera 11:08 | Těrlicko | Libor Běčák

Ve sportovním areálu na břehu Těrlické přehrady se konaly zabijačkové hody. Ty se setkaly s velkým zájmem lidí, kteří si přišli vybrat nejrůznější čerstvé i uzené produkty.

Frýdlantský hudební spolek odehrál tradiční Vánoční koncert

Ve velkém sále Kulturního centra ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal tradiční Vánoční koncert Frýdlantského hudebního spolku.

Led na vozovce komplikoval dopravu na Opavsku, policie řešila několik nehod

13. prosince 2025 16:52 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Namrzlá vozovka komplikovala v uplynulých dnech dopravu na Opavsku. Policisté řešili hned několik nehod, z nichž některé skončily vážným zraněním. V jednom případě byl na přechodu pro chodce zraněn senior, další nehoda se stala u Kravař.

Karvinou obsadili judisté a excelovali místní sportovci, kteří za město získali sedm medailí

13. prosince 2025 13:45 | Karviná | Gabriela Stašová

Velká cena Karviné v judu se uskutečnila klasicky za účasti zahraničních sportovců ve věku dětí a dorostu. I letos byli karvinští judisté úspěšní na různých stupních vítězů.

Tramvaje opět projedou přes náměstí Republiky v Ostravě. Auta si budou muset počkat

12. prosince 2025 12:55 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Konec přestupů na náhradní autobusy. Ve středu 17. prosince by měly ostravské tramvaje opět projet přes náměstí Republiky. Řidiči aut si ale budou muset ještě počkat. Práce na rekonstrukci potrvají ještě zhruba půl roku.

Z hořící budovy na Opavsku museli hasiči vynést dvě tlakové lahve a ochladit je

12. prosince 2025 12:57 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Hořela hospodářská budova na Opavsku. Na místě zasahovaly čtyři jednotky hasičů. Hasiči museli vynést a ochlazovat dvě tlakové lahve. Požár se podařilo rychle dostat pod kontrolu. Škoda byla předběžně vyčíslena na 400 tisíc korun. Příčina požáru se vyšetřuje.

Filmový klub v Karviné rozšiřuje náhled na svět, založili jej manželé se stejným zájmem

13. prosince 2025 13:15 | Karviná | Gabriela Stašová

Filmový klub v Karviné za dobu své existence prošel změnami, které sae týkaly jeh umístění, ale také například celkové koncepce. Jedno ale stále trvá - snaží se vychovávat veřejnost k filmové kultuře a vzdělávat prostřednictvím kinematografie.

Pekaři

Krnov Nástup: od 1. ledna 2026 od 26 880 do 36 700 Kč/měsíc

Centrum individuálních sportů Ostrava slavilo 20 let existence

Dnes 8:35 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal

Centrum individuálních sportů Ostrava už dvacet let podporuje talentované sportovce z našeho kraje. Odměnou mu jsou vynikající výsledky sportovců, kteří vozí medaile z těch největších soutěží na světě. Třeba i z olympiády, jako například oštěpařka Nikola Ogrodníková.

Řídil i přes zákaz řízení a vydával se za příbuzného. Kontroly nákladních aut odhalily několik prohřešků

12. prosince 2025 10:01 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Zákaz řízení, přetížené vozidlo nebo jízda bez přestávky. Moravskoslezský KAMION - TEAM řešil různá porušení zákona. V jednom případě kamioňák jezdil se zákazem řízení. Při kontrole uvedl údaje příbuzného.

Kriminálka vyšetřuje partnerský incident v Třanovicích, žena v nemocnici zemřela

11. prosince 2025 13:40 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Od úterního večera vyšetřují moravskoslezští kriminalisté násilný incident, který se odehrál v Třanovicích na Frýdecko-Místecku. Po smrti je žena a pes.

Okrádal hokejisty během tréninku. Recidivista nakradl věci za 130 tisíc korun

11. prosince 2025 11:45 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Prý se chtěl dívat na hokej, místo toho ale kradl z šatny hokejistů. Bral vše, co mu přišlo pod ruce - mobily, hodinky, zlatý prsten a peněženku s hotovostí. Celkem nakradl věci za 130 tisíc korun. Muž byl už v minulosti trestán. Teď mu hrozí až pět let ve vězení.

Praskla mu pneumatika a na silnici vypadlo naložené dřevo. Zranili se tři lidé, jeden zemřel

11. prosince 2025 11:15 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Náklaďák převážel dřevo a praskla mu pneumatika. Narazil do vedlejšího auta a jeho náklad zasypal dálnici D56 u sjezdu na Paskov. Do kulatiny narazila další auta. Celkem se zranili čtyři lidé. Jeden ze zraněných nakonec zemřel v nemocnici. Policie zjistila, že bylo nákladní auto přetížené o přibližně 13 tun.

Turistka se zranila v Beskydech. Na pomoc byl vyslán vrtulník

11. prosince 2025 10:12 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Žena si poranila kotník na horách. Do nepřístupného místa na hřeben Smrku byl vyslán vrtulník. Letečtí záchranáři společně s horskou službou ženu úspěšně našli. Turistka byla zachráněna pomocí palubního jeřábu vrtulníku a předána do nemocniční péče.

DOPRAVNÍ REVUE: Delegace z Moravskoslezského kraje zamířila do Francie kvůli stavbě vysokorychlostní trati
Vydáno 24. listopadu 2023 14:28, Celý MS kraj, Lukáš Zavadil
Vysokorychlostní trať. Téma, které je v Moravskoslezském kraji skloňováno už delší dobu. Samotný projekt je v pokročilém stádiu přípravy. Právě proto zástupci regionu před několika dny vyrazili na exkurzi do Francie.

Země, která má s vysokorychlostními tratěmi bohaté a dlouhé zkušenosti. Vlaky TGV, které tu křižují plochu několikanásobně větší než Česko, jezdí rychlostí více než 300 kilometrů za hodinu.

Osobní zkušenost s vysokorychlostními tratěmi - ať už v samotných vlacích nebo například v okolí nádraží. Nebo třeba přijetí na radnici v Remeši. To vše bylo obsahem exkurze, které se zúčastnili zástupci Moravskoslezského kraje a jednotlivých obcí, u kterých trať v budoucnu v našem regionu povede. Iniciátorem této akce byl Spolek pro přijatelný život kolem dálnic.

Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Sdružuje i města, přes která půjde vysokorychlostní trať a má opravdu velkou zkušenost s napáchanými chybami při stavbě dálnice a Prodloužené Rudné. My jsme se proto rozhodli, že prostě musíme v té projekční fázi VRT táhnout za jeden provaz.”

V delegaci právě proto byli i zástupci Správy železnic nebo lidé, kteří v současné době intenzivně pracují na přípravné fázi celého projektu.

Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “My jsme od začátku deklarovali, že budeme spolupracovat s obcemi a snažíme se to držet. Dochází sice k některým neshodám a ke zdržením, ale ukazuje se, že ta otevřenost se vyplácí. Věříme, že my rozumíme projektování železničních staveb v celé té škále profesí a naopak obce vědí, jaké mají zájmy a rozumí tomu území.”
Marek Pinkava, náměstek ředitele stavební správy VRT: “Moravskoslezský kraj má tu výhodu, že trasa VRT je dlouhodobě poměrně stabilizovaná, nebyly tam diskuze o příliš velkém množství variant. Ta trasa je navržena tak, že kopíruje dálnici D1, případně existující trať a v té krajině už nevytváří nějakou novou stopu. Projektový návrh na některých úsecích už se blíží ke svému záměru, zpracovává se dokumentace vlivu na životní prostředí a proces EIA bychom chtěli zahájit ještě v tomto roce.”

S budováním trati, což představuje jednu z největších výzev celého projektu, mají bohaté zkušenosti třeba v malé obci Saint-Jean-Saverne. Naše delegace tam zavítala na poměrně obsáhlou diskuzi.

Jean Goetz, starosta obce Saint-Jean-Saverne: “Rozhodně největší zátěž v průběhu výstavby vysokorychlostní trati pro nás představovala nákladní doprava při ražbě v tunelu. Vytěžilo se zde obrovské množství písku a ten bylo nutné dopravovat nákladními vozy územím naší obce. Pro nás toto byla hlavní zátěž. Pokud jde o omezení třeba na místních komunikacích, tak musím uznat, že to bylo velmi dobře ošetřeno. Obcím, které budou do budoucna vystaveny projektu podobnému tomu u nás, tak je třeba zdůraznit, že se jedná opravdu o strategický projekt, který bylo potřeba zrealizovat.”
Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “Ta stavba bude probíhat po dobu několika let. Musí se nejdříve udělat přeložky silničních sítí. V úseku Jistebník-Polanka-Svinov bude zrušeno sedm stávajících přejezdů na stávajícím koridoru. Poté se vybudují silniční nadjezdy tak, aby se mohly nadjezdy zprovoznit a teprve poté se bude budovat VRT. Stejná situace nastává v souběhu s dálnicí a jsou to samozřemě velké objemy materiálu. Budou zřízena velká staveniště a budeme preferovat dopravu ve stopě té vlastní vysokorychlostní tratě a budeme se snažit zajistit dopravu i po železnici, to znamená, že vzniknou i dočasná vlečkoviště.”

Území Moravskoslezského kraje bude trať protínat na zhruba čtyřiceti kilometrech a dotkne se několika měst a obcí. Například u Suchdolu nad Odrou bude mít trať souběh se stávající dálnicí. Zástupci obce mají větší obavu ze stavby než z následného provozu tratě.

Iva Hrabovská (NEZ.), místostarostka Suchdolu nad Odrou: “Ta dálnice už sama o sobě rozděluje Suchdol s Kletnou, takže to bude další zhoršení kvality možná na Kletné, která je rekreační oblast. Ale jak jsem po zkušenosti na této exkurzi zjistila, že to asi není taková hrůza tak, jak si to my představujeme.”
Ivo Šrámek (SNK za další rozvoj Jistebníku), zastupitel Jistebníku: “Viděl jsem, že ty vlaky skutečně nezatěžují okolí, ani nadměrným hlukem ani ničím jiným, protože všude jsou postaveny protihlukové stěny. Samotný hluk od vlaku je v podstatě krátkodobá záležitost vzhledem k velké rychlosti, kterou projede. Já jsem z toho měl obrovsky pozitivní pocit.”
David Witosz (Piráti), místostarosta MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Z jedné strany byla dálnice, z druhé VRT. Co dělalo větší hluk? No, byla to dálnice. Ta VRT vlastně hluk nedělala. Byli jsme pod viaduktem, byli jsme u tunelu. Dnes mohou ti starostové přímo občanům říct, jaká skutečně ta zátěž je, protože mají ten osobní zážitek. No a to, co je asi nejdůležitější je, že takto jsme tady zjistili ve Francii, že ta infrastruktura není dělaná jen pro větší aglomerace, aby spojovala jen větší města. Ona opravdu přináší benefity celému kraji.”
Pavel Bochnia (SNK Polanka nad Odrou), místostarosta Polanky nad Odrou: “Myslím si, že to, co jsem tady navnímal, tak určitě s velkou radostí předám našim občanům, protože myslím si, že ta opatření, která jsou navržena, tak jsou ku prospěchu.”
Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Já si myslím, že my se tady máme opravdu strašně moc co učit. A hlavně mě tady dnes nejvíce zaujala ta projekční fáze. To životní prostředí, to, co se dá do té přírody vrátit. Jakým způsobem se s tím má pracovat dál.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “Za námi teď bude odjíždět TGV, které pojede do Paříže. Včera jsme s ním svezli do Champagne a vzdálenost přes 300 kilometrů jsme ujeli za hodinku a pár drobných, takže opravdu to má význam. Moravskoslezský kraj podporuje i tuto aktivitu starostů a sdržení, kteří to všechno viděli. Viděli i v praxi a slyšeli od místních municipalit, jakým způsobem se chovali stavitelé, Francouzské dráhy. Opravdu mám pozitivní dojmy a je nádherné. Starostové z toho byli unešeni, vědí, že to přinese do kraje práci, že tam budou další příležitosti.”
František Kopecký, metodik Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Program, který jsme připravovali, se nám podařilo naplnit a tím pádem také zodpovědět na dotazy, které naši občané vlastně při přípravě VRT mají. To je asi ta největší deviza celé naší výpravy.”

Podle Správy železnic by stavba mohla začít v letech 2026 až 2027. Uvedení do provozu připadá v úvahu v roce 2032. Další podrobnosti projektu vysokorychlostní trati Moravská brána 2 najdete na webových stránkách správy železnic. Najdete zde i odkaz na GIS portál pro komunikaci s veřejností, kde můžete zanechat jakýkoliv námět nebo připomínku.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000040270/delegace-z-moravskoslezskeho-kraje-zamirila-do-francie-kvuli-stavbe-vysokorychlostni-trati