Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

DOPRAVNÍ REVUE: Delegace z Moravskoslezského kraje zamířila do Francie kvůli stavbě vysokorychlostní trati

Celý MS kraj |

Vysokorychlostní trať. Téma, které je v Moravskoslezském kraji skloňováno už delší dobu. Samotný projekt je v pokročilém stádiu přípravy. Právě proto zástupci regionu před několika dny vyrazili na exkurzi do Francie.

Země, která má s vysokorychlostními tratěmi bohaté a dlouhé zkušenosti. Vlaky TGV, které tu křižují plochu několikanásobně větší než Česko, jezdí rychlostí více než 300 kilometrů za hodinu.

Osobní zkušenost s vysokorychlostními tratěmi - ať už v samotných vlacích nebo například v okolí nádraží. Nebo třeba přijetí na radnici v Remeši. To vše bylo obsahem exkurze, které se zúčastnili zástupci Moravskoslezského kraje a jednotlivých obcí, u kterých trať v budoucnu v našem regionu povede. Iniciátorem této akce byl Spolek pro přijatelný život kolem dálnic.

Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Sdružuje i města, přes která půjde vysokorychlostní trať a má opravdu velkou zkušenost s napáchanými chybami při stavbě dálnice a Prodloužené Rudné. My jsme se proto rozhodli, že prostě musíme v té projekční fázi VRT táhnout za jeden provaz.”

V delegaci právě proto byli i zástupci Správy železnic nebo lidé, kteří v současné době intenzivně pracují na přípravné fázi celého projektu.

Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “My jsme od začátku deklarovali, že budeme spolupracovat s obcemi a snažíme se to držet. Dochází sice k některým neshodám a ke zdržením, ale ukazuje se, že ta otevřenost se vyplácí. Věříme, že my rozumíme projektování železničních staveb v celé té škále profesí a naopak obce vědí, jaké mají zájmy a rozumí tomu území.”
Marek Pinkava, náměstek ředitele stavební správy VRT: “Moravskoslezský kraj má tu výhodu, že trasa VRT je dlouhodobě poměrně stabilizovaná, nebyly tam diskuze o příliš velkém množství variant. Ta trasa je navržena tak, že kopíruje dálnici D1, případně existující trať a v té krajině už nevytváří nějakou novou stopu. Projektový návrh na některých úsecích už se blíží ke svému záměru, zpracovává se dokumentace vlivu na životní prostředí a proces EIA bychom chtěli zahájit ještě v tomto roce.”

S budováním trati, což představuje jednu z největších výzev celého projektu, mají bohaté zkušenosti třeba v malé obci Saint-Jean-Saverne. Naše delegace tam zavítala na poměrně obsáhlou diskuzi.

Jean Goetz, starosta obce Saint-Jean-Saverne: “Rozhodně největší zátěž v průběhu výstavby vysokorychlostní trati pro nás představovala nákladní doprava při ražbě v tunelu. Vytěžilo se zde obrovské množství písku a ten bylo nutné dopravovat nákladními vozy územím naší obce. Pro nás toto byla hlavní zátěž. Pokud jde o omezení třeba na místních komunikacích, tak musím uznat, že to bylo velmi dobře ošetřeno. Obcím, které budou do budoucna vystaveny projektu podobnému tomu u nás, tak je třeba zdůraznit, že se jedná opravdu o strategický projekt, který bylo potřeba zrealizovat.”
Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “Ta stavba bude probíhat po dobu několika let. Musí se nejdříve udělat přeložky silničních sítí. V úseku Jistebník-Polanka-Svinov bude zrušeno sedm stávajících přejezdů na stávajícím koridoru. Poté se vybudují silniční nadjezdy tak, aby se mohly nadjezdy zprovoznit a teprve poté se bude budovat VRT. Stejná situace nastává v souběhu s dálnicí a jsou to samozřemě velké objemy materiálu. Budou zřízena velká staveniště a budeme preferovat dopravu ve stopě té vlastní vysokorychlostní tratě a budeme se snažit zajistit dopravu i po železnici, to znamená, že vzniknou i dočasná vlečkoviště.”

Území Moravskoslezského kraje bude trať protínat na zhruba čtyřiceti kilometrech a dotkne se několika měst a obcí. Například u Suchdolu nad Odrou bude mít trať souběh se stávající dálnicí. Zástupci obce mají větší obavu ze stavby než z následného provozu tratě.

Iva Hrabovská (NEZ.), místostarostka Suchdolu nad Odrou: “Ta dálnice už sama o sobě rozděluje Suchdol s Kletnou, takže to bude další zhoršení kvality možná na Kletné, která je rekreační oblast. Ale jak jsem po zkušenosti na této exkurzi zjistila, že to asi není taková hrůza tak, jak si to my představujeme.”
Ivo Šrámek (SNK za další rozvoj Jistebníku), zastupitel Jistebníku: “Viděl jsem, že ty vlaky skutečně nezatěžují okolí, ani nadměrným hlukem ani ničím jiným, protože všude jsou postaveny protihlukové stěny. Samotný hluk od vlaku je v podstatě krátkodobá záležitost vzhledem k velké rychlosti, kterou projede. Já jsem z toho měl obrovsky pozitivní pocit.”
David Witosz (Piráti), místostarosta MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Z jedné strany byla dálnice, z druhé VRT. Co dělalo větší hluk? No, byla to dálnice. Ta VRT vlastně hluk nedělala. Byli jsme pod viaduktem, byli jsme u tunelu. Dnes mohou ti starostové přímo občanům říct, jaká skutečně ta zátěž je, protože mají ten osobní zážitek. No a to, co je asi nejdůležitější je, že takto jsme tady zjistili ve Francii, že ta infrastruktura není dělaná jen pro větší aglomerace, aby spojovala jen větší města. Ona opravdu přináší benefity celému kraji.”
Pavel Bochnia (SNK Polanka nad Odrou), místostarosta Polanky nad Odrou: “Myslím si, že to, co jsem tady navnímal, tak určitě s velkou radostí předám našim občanům, protože myslím si, že ta opatření, která jsou navržena, tak jsou ku prospěchu.”
Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Já si myslím, že my se tady máme opravdu strašně moc co učit. A hlavně mě tady dnes nejvíce zaujala ta projekční fáze. To životní prostředí, to, co se dá do té přírody vrátit. Jakým způsobem se s tím má pracovat dál.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “Za námi teď bude odjíždět TGV, které pojede do Paříže. Včera jsme s ním svezli do Champagne a vzdálenost přes 300 kilometrů jsme ujeli za hodinku a pár drobných, takže opravdu to má význam. Moravskoslezský kraj podporuje i tuto aktivitu starostů a sdržení, kteří to všechno viděli. Viděli i v praxi a slyšeli od místních municipalit, jakým způsobem se chovali stavitelé, Francouzské dráhy. Opravdu mám pozitivní dojmy a je nádherné. Starostové z toho byli unešeni, vědí, že to přinese do kraje práci, že tam budou další příležitosti.”
František Kopecký, metodik Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Program, který jsme připravovali, se nám podařilo naplnit a tím pádem také zodpovědět na dotazy, které naši občané vlastně při přípravě VRT mají. To je asi ta největší deviza celé naší výpravy.”

Podle Správy železnic by stavba mohla začít v letech 2026 až 2027. Uvedení do provozu připadá v úvahu v roce 2032. Další podrobnosti projektu vysokorychlostní trati Moravská brána 2 najdete na webových stránkách správy železnic. Najdete zde i odkaz na GIS portál pro komunikaci s veřejností, kde můžete zanechat jakýkoliv námět nebo připomínku.

Nahlásit chybu


K tématu

Poláci ukradli 7 km železničního kabelu pod proudem. Používali speciální prodloužené nůžky

13. září 2023 11:21 | Celý MS kraj | Tomáš Kořistka

Zásahová jednotka policie učinila přítrž řádění čtyř Poláků, kteří do našeho kraje jezdili krást železniční kabely. Neváhali nasadit vlastní životy, protože je stříhali i když v nich bylo 3 tisíce voltů. Dráty pak končily ve sběrně.

Před 80 lety nacisté popravili 5 odbojářů v Lískovci u Frýdku-Místku

7. září 2023 10:29 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček

V Lískovci si připomněli 80 let od smutné události, kterou byla poprava pěti odbojářů u vlakové trati. Gestapo se tehdy mstilo za atentát na německý vlak převážející munici. Pietního aktu se zúčastnili i rodinní příslušníci popravených.

Od železniční nehody ve Studénce uplynulo 15 let. Zástupce ombudsmana potvrdil soudní průtahy

8. srpna 2023 11:31 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka

V úterý uplynulo 15 let od tragédie ve Studénce, kdy před rozjetý rychlík Comenius spadl rekonstruovaný most. Neštěstí si vyžádalo 8 mrtvých a desítky zraněných. Teprve loni soud vynesl pravomocné rozsudky. Podle zástupce ombudsmana jednaly soudy nepružně.


Lidé v Havířově si stěžují na přechody pro chodce, interval je podle radnice nastaven správně

Lidé často volají na havířovský magistrát a stěžují si, že světelný interval pro bezpečný přechod komunikace není dostatečně dlouhý. Semafory jsou ale podle radnice nastaveny správně.

Záchranáři ve Frýdku-Místku dostali klíče od domů s byty pro seniory

Záchranáři mají občas problémy dostat se do domů, kde bydlí senioři. Město jim proto nechalo vyrobit kopie klíčů od domů zvláštního určení. Ty budou mít k dispozici ve všech výjezdových vozech a tím pádem se snadno, například v noci, dostanou do bytových domů.

Radnice v Horní Suché neodkoupí finské domky

Zastupitelé v Horní Suché na mimořádném zasedání rozhodli, že radnice neodkoupí od soukromého vlastníka jednu z lokalit finských domů. Lidé přitom měli zájem si následně domky od obce odkoupit.

Senior, kterého pobodal roj vos na Krnovsku, poděkoval za záchranu života

Včera 15:02 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Účastnil se ekologické akce Hnutí Duha a zrovna pracoval v lese poblíž obce Hynčice na Krnovsku. 66letého seniora přitom najednou náhle pobodal roj vos. V těžko přístupném terénu se k němu musel k prvotnímu ošetření spustit lékař z vrtulníku. Pak ho převezli do nemocnice v Krnově. Nyní všem poděkoval za bleskovou záchranu života.

Dobrovolníci z celého světa pomáhají se záchranou Harrachovského pivovaru v Janovicích

Včera 19:43 | Celý MS kraj | Karel Soukop

Dobrovolníci z celého světa pomáhají se záchranou Harrachovského pivovaru v Janovicích u Rýmařova. Další kroky k záchraně historické stavby organizuje dobrovolnická organizace INEX která uspořádala work camp u janovického zámku.

V Porubě slavnostně otevřeli dopravní hřiště s pumptrackem akcí Jak jezdit bezpečně

V Porubě se uskutečnila edukativní akce Jak jezdit bezpečně. Probíhala na novém dopravním hřišti s pumptrackem, které se tak zároveň slavnostně otevřelo všem milovníkům jízdních kol, koloběžek i odrážedel.

Radnice v Havířově se pustila do modernizace sociálního zařízení ve Společenském domě Reneta

Radnice v Havířově se pustila do modernizace sociálního zařízení ve Společenském domě Reneta. Budova je stará přes 40 let a chyběly zde i toalety pro imobilní občany.

Hasiči cvičili záchranu zraněných při autonehodě v Klimkovickém tunelu

Včera 9:41 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Pravidelnou prázdninovou údržbu dálničního tunelu v Klimkovicích využili hasiči k cvičnému zásahu u autonehody. V uzavřeném prostoru si vyzkoušeli vyproštění zraněných řidičů dvou havarovaných vozidel.

Tragédie v Opavě: V jezeře se utopil nezletilý mladík. Hasiči cestou k záchraně bourali

10. července 2024 18:55 | Opava | Jiří Cileček

V Opavě na Stříbrném jezeře se stala ve středu odpoledne tragédie. Topil se tady nezletilý mladík. Po převozu do nemocnice následně zemřel. K události navíc spěchali hasiči s čluny, kteří nedostali v křižovatce přednost a srazili se s osobním autem.

Dřevěné stavby v Nýdku lákají návštěvníky na tradiční lidovou architekturu

Zachování lidové architektury jako dědictví pro další generace. To byla primární myšlenka za záchranou nýdecké Dřeviónky na úpatí Beskyd. Původní roubená usedlost bohužel zchátrala natolik, že ji bylo nutné zbourat, avšak na jejím místě v roce 2020 vyrostla její věrná kopie.

Ivan Strachoň (KSČM)

lídr v krajských volbách

Srpnový velký závod dračích lodí na Slezské Hartě měl předehru v závodě mládeže

Závody dračích lodí mládeže na Slezské Hartě měly být původně jen malou pozvánkou na velké závody dospělých v srpnu. Účast celkem 14 posádek základních i středních škol a atmosféra závodů si však za těmi velkými vůbec nezaostávala.

Bruntálská sportovní gymnastika načala novou kapitolu svých dějin mezinárodním trojbojem

Novou kapitolu svých dějin nakousla bruntálská sportovní gymnastika TJ Praděd. V loňském roce se městu podařilo prosadit Zafinancovat novou pružnou podlahu, která splňuje podmínky pro mezinárodní závody. A právě ty si bruntálské gymnastky poprvé vyzkoušely.

Farma ve Staré Vodě u Světlé Hory obhájila titul Regionální potravina MS kraje

Farma U Stromovouse ve Staré Vodě obhájila titul Regionální potravina MS kraje. Získala ho za Jesenický horský sýr z vlastní produkce. Na farmě chovají vlastní krávy plemene Jersey a hnědé krátkosrsté kozy. Na oslavu titulu na farmě pořádali veřejnou ochutnávku sýrů.

Policisté s členy plavební správy kontrolovali rekreanty u přehrady a vůdce plavidel

Dnes 8:50 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Na vodních plochách, které slouží k letní rekreaci se mohou lidé setkat s policisty a členy Státní plavební správy, kteří provádějí kontroly plavidel, jejich vůdců, ale také rybářů nebo plavců.

DOPRAVNÍ REVUE: Delegace z Moravskoslezského kraje zamířila do Francie kvůli stavbě vysokorychlostní trati
Vydáno 24. listopadu 2023 14:28, Celý MS kraj, Lukáš Zavadil
Vysokorychlostní trať. Téma, které je v Moravskoslezském kraji skloňováno už delší dobu. Samotný projekt je v pokročilém stádiu přípravy. Právě proto zástupci regionu před několika dny vyrazili na exkurzi do Francie.

Země, která má s vysokorychlostními tratěmi bohaté a dlouhé zkušenosti. Vlaky TGV, které tu křižují plochu několikanásobně větší než Česko, jezdí rychlostí více než 300 kilometrů za hodinu.

Osobní zkušenost s vysokorychlostními tratěmi - ať už v samotných vlacích nebo například v okolí nádraží. Nebo třeba přijetí na radnici v Remeši. To vše bylo obsahem exkurze, které se zúčastnili zástupci Moravskoslezského kraje a jednotlivých obcí, u kterých trať v budoucnu v našem regionu povede. Iniciátorem této akce byl Spolek pro přijatelný život kolem dálnic.

Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Sdružuje i města, přes která půjde vysokorychlostní trať a má opravdu velkou zkušenost s napáchanými chybami při stavbě dálnice a Prodloužené Rudné. My jsme se proto rozhodli, že prostě musíme v té projekční fázi VRT táhnout za jeden provaz.”

V delegaci právě proto byli i zástupci Správy železnic nebo lidé, kteří v současné době intenzivně pracují na přípravné fázi celého projektu.

Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “My jsme od začátku deklarovali, že budeme spolupracovat s obcemi a snažíme se to držet. Dochází sice k některým neshodám a ke zdržením, ale ukazuje se, že ta otevřenost se vyplácí. Věříme, že my rozumíme projektování železničních staveb v celé té škále profesí a naopak obce vědí, jaké mají zájmy a rozumí tomu území.”
Marek Pinkava, náměstek ředitele stavební správy VRT: “Moravskoslezský kraj má tu výhodu, že trasa VRT je dlouhodobě poměrně stabilizovaná, nebyly tam diskuze o příliš velkém množství variant. Ta trasa je navržena tak, že kopíruje dálnici D1, případně existující trať a v té krajině už nevytváří nějakou novou stopu. Projektový návrh na některých úsecích už se blíží ke svému záměru, zpracovává se dokumentace vlivu na životní prostředí a proces EIA bychom chtěli zahájit ještě v tomto roce.”

S budováním trati, což představuje jednu z největších výzev celého projektu, mají bohaté zkušenosti třeba v malé obci Saint-Jean-Saverne. Naše delegace tam zavítala na poměrně obsáhlou diskuzi.

Jean Goetz, starosta obce Saint-Jean-Saverne: “Rozhodně největší zátěž v průběhu výstavby vysokorychlostní trati pro nás představovala nákladní doprava při ražbě v tunelu. Vytěžilo se zde obrovské množství písku a ten bylo nutné dopravovat nákladními vozy územím naší obce. Pro nás toto byla hlavní zátěž. Pokud jde o omezení třeba na místních komunikacích, tak musím uznat, že to bylo velmi dobře ošetřeno. Obcím, které budou do budoucna vystaveny projektu podobnému tomu u nás, tak je třeba zdůraznit, že se jedná opravdu o strategický projekt, který bylo potřeba zrealizovat.”
Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “Ta stavba bude probíhat po dobu několika let. Musí se nejdříve udělat přeložky silničních sítí. V úseku Jistebník-Polanka-Svinov bude zrušeno sedm stávajících přejezdů na stávajícím koridoru. Poté se vybudují silniční nadjezdy tak, aby se mohly nadjezdy zprovoznit a teprve poté se bude budovat VRT. Stejná situace nastává v souběhu s dálnicí a jsou to samozřemě velké objemy materiálu. Budou zřízena velká staveniště a budeme preferovat dopravu ve stopě té vlastní vysokorychlostní tratě a budeme se snažit zajistit dopravu i po železnici, to znamená, že vzniknou i dočasná vlečkoviště.”

Území Moravskoslezského kraje bude trať protínat na zhruba čtyřiceti kilometrech a dotkne se několika měst a obcí. Například u Suchdolu nad Odrou bude mít trať souběh se stávající dálnicí. Zástupci obce mají větší obavu ze stavby než z následného provozu tratě.

Iva Hrabovská (NEZ.), místostarostka Suchdolu nad Odrou: “Ta dálnice už sama o sobě rozděluje Suchdol s Kletnou, takže to bude další zhoršení kvality možná na Kletné, která je rekreační oblast. Ale jak jsem po zkušenosti na této exkurzi zjistila, že to asi není taková hrůza tak, jak si to my představujeme.”
Ivo Šrámek (SNK za další rozvoj Jistebníku), zastupitel Jistebníku: “Viděl jsem, že ty vlaky skutečně nezatěžují okolí, ani nadměrným hlukem ani ničím jiným, protože všude jsou postaveny protihlukové stěny. Samotný hluk od vlaku je v podstatě krátkodobá záležitost vzhledem k velké rychlosti, kterou projede. Já jsem z toho měl obrovsky pozitivní pocit.”
David Witosz (Piráti), místostarosta MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Z jedné strany byla dálnice, z druhé VRT. Co dělalo větší hluk? No, byla to dálnice. Ta VRT vlastně hluk nedělala. Byli jsme pod viaduktem, byli jsme u tunelu. Dnes mohou ti starostové přímo občanům říct, jaká skutečně ta zátěž je, protože mají ten osobní zážitek. No a to, co je asi nejdůležitější je, že takto jsme tady zjistili ve Francii, že ta infrastruktura není dělaná jen pro větší aglomerace, aby spojovala jen větší města. Ona opravdu přináší benefity celému kraji.”
Pavel Bochnia (SNK Polanka nad Odrou), místostarosta Polanky nad Odrou: “Myslím si, že to, co jsem tady navnímal, tak určitě s velkou radostí předám našim občanům, protože myslím si, že ta opatření, která jsou navržena, tak jsou ku prospěchu.”
Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Já si myslím, že my se tady máme opravdu strašně moc co učit. A hlavně mě tady dnes nejvíce zaujala ta projekční fáze. To životní prostředí, to, co se dá do té přírody vrátit. Jakým způsobem se s tím má pracovat dál.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “Za námi teď bude odjíždět TGV, které pojede do Paříže. Včera jsme s ním svezli do Champagne a vzdálenost přes 300 kilometrů jsme ujeli za hodinku a pár drobných, takže opravdu to má význam. Moravskoslezský kraj podporuje i tuto aktivitu starostů a sdržení, kteří to všechno viděli. Viděli i v praxi a slyšeli od místních municipalit, jakým způsobem se chovali stavitelé, Francouzské dráhy. Opravdu mám pozitivní dojmy a je nádherné. Starostové z toho byli unešeni, vědí, že to přinese do kraje práci, že tam budou další příležitosti.”
František Kopecký, metodik Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Program, který jsme připravovali, se nám podařilo naplnit a tím pádem také zodpovědět na dotazy, které naši občané vlastně při přípravě VRT mají. To je asi ta největší deviza celé naší výpravy.”

Podle Správy železnic by stavba mohla začít v letech 2026 až 2027. Uvedení do provozu připadá v úvahu v roce 2032. Další podrobnosti projektu vysokorychlostní trati Moravská brána 2 najdete na webových stránkách správy železnic. Najdete zde i odkaz na GIS portál pro komunikaci s veřejností, kde můžete zanechat jakýkoliv námět nebo připomínku.