Obce Ostravice, Staré Hamry nebo Bílá proto žádají, aby byla přijata další opatření pro zamezení jízdy těžkých nákladních automobilů. Výsledky uplynulé sezony se vyhodnocovaly na schůzce společně s policií, Ředitelstvím silnic a dálnic a zpracovatelem průzkumu.
Cílem opatření je zklidnění dopravy v náročném horském úseku mezi Ostravicí a slovenskou hranicí.
Helena Pešatová, senátorka, starostka Frýdlantu nad Ostravicí: “Abychom zamezili dopravním nehodám hlavně v zimní sezoně a aby tranzitní kamionová doprava nad 12 tun byla z této oblasti vyloučena. Cílem bylo zjistit, zda řidiči těžké nákladní tranzitní kamionové dopravy dodržují zákaz vjezdu do téhle oblasti v zimní sezoně. K dispozici jsme měli výsledky, které nám poskytla Policie České republiky, které při hodnocení pomáhala Městská policie Frýdlant nad Ostravicí. Zástupce společnosti City Traffic s.r.o. interpretoval výsledky měření a k dispozici měl tedy data o průjezdu ve vymezených úsecích z roku 2020, ze září 2023 a z února 2024. Zajímala nás skutečnost, zda tedy obchvat města Frýdku-Místku je plnohodnotně využíván a zda a v jaké míře tedy doprava nad 12 tun využívá pro cestu do zahraničí komunikaci I/56 i přes zákaz, který je vlastně chráněné krajinné oblasti uplatněn. Při měření v září roku 2023, kdy neplatil zákaz, projelo mezi Frýdkem-Místkem a hraničním přechodem na Slovensko za 24 hodin 258 kamionů. V únoru do 2024 tímto úsekem projelo 41 kamionu. Sice jde o zlepšení, nicméně 41 kamionů tento zákaz za 24 hodin porušilo."
Kontroly kamionů, které porušují zákaz vjezdu, provádí republiková i městské policie. Hlídky za jednu sezonu zjistili 866 hříšníků, kteří museli zaplatit pokutu a po otočení pokračovat jinou cestou. Řidiči kamionů se nejčastěji vymlouvali, že je do zákazu vedla navigace, nebo i svízelná dopravní situace na slovenské straně. Je ale pravděpodobné, že se chtěli vyhnout placení mýtného a rychlostním váhám.
Řešit by se měla také výše pokut. Ve srovnání se Slovenskem jsou u nás příliš nízké.
Helena Pešatová, senátorka, starostka Frýdlantu nad Ostravicí: “Opatření obecné povahy, které bylo vlastně vydáno na letošní nebo na částečně loňskou zimní sezonu od prosince do 31. března 2024 samozřejmě prokázalo, že mnozí z přepravců respektují dopravní značení. Samozřejmě ukázalo, že mnozí také ne. Pro novou sezonu, která bude od 1. listopadu letošního roku do 31. března roku 2025, bychom opět chtěli, aby ve spolupráci s Moravskoslezským krajem a s Policií České republiky a Ředitelstvím silnic a dálnic se nám podařilo opět zavést toto opatření obecné povahy, abychom nejenom chránili bezpečnost v téhle oblasti, zamezili dopravním nehodám, které by mohly způsobit jak ztrátu na životech, zranění a kolapsy dopravy, ale taky třeba zlepšení životního prostředí při haváriích s únikem ropných látek do přehradní nádrže Šance, která je zdrojem pitné vody. Já bych chtěla poděkovat za to, že vůbec se nám podařilo v tom loňském a letošním roce, v té zimní sezoně, opravdu to opatření obecné povahy nastavit a chtěla bych poděkovat Moravskoslezskému kraji, který se tohoto chopil, ředitelství Policie České republiky, ŘSD Ředitelství silnic a dálnic a všem, kteří na tom participují. Protože je to opravdu dobrá myšlenka a jak už jsem vyjednávala i na ministerstvu, nové obchvaty, nové komunikace se budují právě pro tyto účely. To znamená, aby těžká nákladní doprava byla vedena jinudy a aby oblast, která má sloužit pro lidi, pro rekreaci, sloužila tak jak má.”