Práce ombudsmana spočívá v přijetí podnětů, stížností, a prošetření případných problémů. Jednotlivé případy pak řeší ombudsman s vedením nemocnice. Například v ostravské fakultní nemocnici funguje už dvanáct let.
Tomáš Oborný, mluvčí Fakultní nemocnice v Ostravě-Porubě: "Jen za loňský rok přijal zhruba 50 stížností či připomínek, 60 podnětů a dotazů a více než 580 pochval za péči."
Podobně jako ve fakultní nemocnici by měli ombudsmani do roka fungovat ve všech krajských zdravotních zařízeních, zároveň by však měli být zaměstnanci nemocnice.
Miroslav Novák (ČSSD), hejtman MS kraje: "Musíme jasně definovat, kdo je zodpovědný, řekněme, za ty náměty a stížnosti v každém zdravotnickém zařízení. Do budoucna připravujeme jakousi zpětnou vazbu formou anonymních dotazníkových akcí, ať ti lidé v podstatě nám dávají námět."
Pacienti si nejčastěji stěžují na dlouhé čekací lhůty u některých operací, jako je například výměna kloubu.
Tomáš Oborný, mluvčí Fakultní nemocnice v Ostravě-Porubě: "Bohužel narážíme na kapacitní omezení nemocnice a pak rovněž kapacitní omezení nadstandardních pokojů a s tím samozřejmě spojených požadavků ze strany pacientů."
Fakultní nemocnice zaznamenala minulý rok příznivý vývoj stížností, co se týče počtu i závažnosti. Zneklidňující je ovšem narůstající slovní agrese ze strany pacientů.