Pod dozorem policistů, strážníků městské policie a zástupce BESIPU byly za úsvitu hned tři přechody pro chodce na ulici Štefánikova v Novém Jičíně. Uskutečnili tu preventivní akci zaměřenou na viditelnost.
Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Upozorňujeme chodce, aby byli dobře viditelní, jelikož se nám dříve stmívá, později rozednívá, takže opravdu důležité myslet na ty reflexní prvky a mít je na sobě. Těmi reflexními prvky zvýší chodci svou viditelnost až na 200 metrů.”
anketa: chodci
“Mám reflexní prvek na aktovce a teď budu nosit i ten pásek.”
“Mám, tady na zadní kapsičce na batohu.”
Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Hodně lidí má dneska na sobě tmavší oblečení a řekla bych, že je to tak půl na půl. někdo ty reflexní prvky opravdu na sobě má, jiní třeba říkají, že je mají doma, ale nenosí je, což ztrácí význam.”
Za snížené viditelnosti nebo v dešti je chodec v tmavém oblečení pro řidiče takřka neviditelný. Proto také preventisté a policisté ráno u přechodů pro chodce lidem různé reflexní prvky rozdávali.
Ilona Majorošová, preventistka MP Nový Jičín: “I pro nás je tohle prioritou, aby chodci byli vidět a aby byli v bezpečí. Samozřejmě po celý školní rok dohlížíme ráno u přechodů pro chodce, kde děti přecházejí do školy. Samozřejmě i ve školách dětem vysvětlujeme, jak důležité je být vidět, nejen v noci, ale i ve dne, a aby na sebe dávaly pozor při přecházení silnice.”
Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Doporučujeme i rodičům, aby dětem pořídili reflexní prvky, třeba na batůžek, nebo máme dnes i oblečení s reflexními prvky a není to tak finančně náročné.”
Apel na podcenění vlastní viditelnosti pak během ranní preventivní akce směřoval i na lidi jezdící na kole.
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP: “Cyklisté často bývají podceňování v provozu, mnoho cyklistů používá právě kolo jako dopravní prostředek do zaměstnání v době brzkých ranních hodin. Cyklista, když není dobře nebo dostatečně osvětlen, opravdu se vystavuje velkému riziku toho, že řidič jej neuvidí včas. Samozřejmě i řidiči musí počítat s tím, že i v takovém chladnějším počasí cyklisté stále jsou v provozu.”
Zástupce BESIPU také upozornil, aby řidiči za snížené viditelnosti, pokud to stav počasí vyžaduje, zapínali i mlhovky.
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP: “Mlhová světla musí řidič užít v okamžiku, kdy je hustá mlha, sněžení nebo déšť. To zadní musí a přední může použít. Ale spousta řidičů nechává auto na automat a mnohdy ani si neuvědomí, že už je třeba snížená viditelnost nebo ta mlha opravdu je taková, že už je potřeba užít mlhovku.”