Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Následky pandemie: zdražování jízdného a rušení linek

  • Opava,

Opavskou hromadnou dopravu čekají od března změny. Cestující jednak zaplatí za přepravu více, a pak také dojde ke zrušení 7 trolejbusových linek. Zůstanou pouze čtyři, ale budou jezdit častěji. Přeprava autobusy zůstane beze změn.

Úbytek cestujících, zdražování elektrické energie a také krácení rozpočtu kvůli koronavirové krizi má za následek hledání úspor v městské hromadné dopravě v Opavě. Řešení přinesl loňský průzkum, který předložil optimalizaci dopravy. A také navýšení ceny jízdného. Dojde k němu u všech tarifů i typů plateb, které dlouhé roky nezohledňovaly inflaci. Naposledy dopravní podnik zdražoval před téměř 10 lety. K nejvyššímu nárůstu ceny u jednotlivého jízdného dojde u plateb v hotovosti.

Pavel Gebauer, ředitel Městského dopravního podniku Opava: „To navýšení je hlavně z důvodu toho, aby cestující používali tento druh platby co nejméně, jelikož máme obrovské náklady na manipulaci s mincemi.“
Michal Jedlička (KDU – ČSL), náměstek primátora Opavy: „K tomuto zdražování dochází zejména kvůli navyšování cen energií, které je enormní a také z důvodu inflace.“

Opava byla ještě do nedávna jedním z mála měst, kde cestující za přepravu platili mincemi, které vzhazovali do kasičky u řidiče. Od léta r. 2019 nejdříve v trolejbusech a později v autobusech, mohli začít platit bankovní kartou. Bezkontaktní platbu mohou provést také mobilní aplikací. Stejně tak zakoupení tarifu nebo dobíjení karet ODIS je možné provádět přes e-shop Městského dopravního podniku.

Ještě v roce 2019 přepravily opavské trolejbusy a autobusy kolem 9 mil. cestujících. V době pandemie koronaviru jich třetina (33%) ubyla a přinesla dopravnímu podniku víc jak deseti milionovou ztrátu.

Pavel Gebauer, ředitel Městského dopravního podniku Opava: „Děti velkou část roků nechodili do škol snížil se počet i přepravených důchodců pracující byli na home office, hodně lidí přešlo do osobních vozidel.“

Do veřejné dopravy se lidé vrací pomalu. A někteří zřejmě i nadále zůstanou u individuální přepravy. Poloprázdné spoje a také nedostatek řidičů sníží počet trolejbusových linek Jezdit ale budou častěji. Třeba v době ranní špičky to bude co 12 minut, namísto současných 20. Z 11 linek zůstanou ale jen 4, které se přečíslují.

Michal Jedlička (KDU – ČSL), náměstek primátora Opavy: „Touto optimalizací, která se dotkne hlavně trolejbusové dopravy, počítáme v propočtu, že kolem 4 milionů bychom mohli ušetřit.“

Autobusová doprava na 15 linkách zůstane nadále beze změn. Nový ceník jízdného a také úprava trolejbusových linek začnou platit od 1. března.


Nahlásit chybu

K tématu


Nejčtenější zprávy