Úbytek cestujících, zdražování elektrické energie a také krácení rozpočtu kvůli koronavirové krizi má za následek hledání úspor v městské hromadné dopravě v Opavě. Řešení přinesl loňský průzkum, který předložil optimalizaci dopravy. A také navýšení ceny jízdného. Dojde k němu u všech tarifů i typů plateb, které dlouhé roky nezohledňovaly inflaci. Naposledy dopravní podnik zdražoval před téměř 10 lety. K nejvyššímu nárůstu ceny u jednotlivého jízdného dojde u plateb v hotovosti.
Opava byla ještě do nedávna jedním z mála měst, kde cestující za přepravu platili mincemi, které vzhazovali do kasičky u řidiče. Od léta r. 2019 nejdříve v trolejbusech a později v autobusech, mohli začít platit bankovní kartou. Bezkontaktní platbu mohou provést také mobilní aplikací. Stejně tak zakoupení tarifu nebo dobíjení karet ODIS je možné provádět přes e-shop Městského dopravního podniku.
Ještě v roce 2019 přepravily opavské trolejbusy a autobusy kolem 9 mil. cestujících. V době pandemie koronaviru jich třetina (33%) ubyla a přinesla dopravnímu podniku víc jak deseti milionovou ztrátu.
Do veřejné dopravy se lidé vrací pomalu. A někteří zřejmě i nadále zůstanou u individuální přepravy. Poloprázdné spoje a také nedostatek řidičů sníží počet trolejbusových linek Jezdit ale budou častěji. Třeba v době ranní špičky to bude co 12 minut, namísto současných 20. Z 11 linek zůstanou ale jen 4, které se přečíslují.
Autobusová doprava na 15 linkách zůstane nadále beze změn. Nový ceník jízdného a také úprava trolejbusových linek začnou platit od 1. března.