Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Opera Rigoletto ve Slezském divadle

  • Opava,

Slezské divadlo uvedlo premiéru opery Giuseppe Verdiho Rigoletto. Dramatický příběh hrbáče, kterého dožene jeho vlastní pokřivený charakter, rozvíjí na pódiu myšlenku, kam až může zajít moc a nastavuje zrcadlo také dnešní době.

Jako předlohu k opeře si v polovině 19. století slavný Giuseppe Verdi zvolil hru Victora Huga Král se baví. Kvůli příliš okaté paralele s francouzským královským dvorem, bojovala hra ve své době s cenzurou. Stejně tak později i Verdiho opera, jejíž libreto muselo být před uvedením několikrát přepracováno. Nicméně na aktuálnosti ani dnes nic neztratilo.

Jana Andělová Pletichová, režisérka, Slezské divadlo Opava: „Někdo, kdo má moc, tak si toho může moc dovolit. A slušní lidé ho to nechají dělat. A to je téma, které je platné od doby, kdy vznikla opera.“

Hrbáč Rigoletto si musí své místo ve společnosti zasloužit. Třeba absolutní oddaností vévodovi, pro kterého pracuje. A to přesto, že jeho konání je nemorální.

Jana Andělová Pletichová, režisérka, Slezské divadlo Opava: „Vidí, jak společnost je dekadentní, jak je promiskuitní , a že by mohla této mladé holce zničit život. Tak se o ni strašně bojí.“

Na jedné straně oddaný zhýralému vévodovi, na straně druhé otec dcery, kterou chce ochránit před zlem, kterému přihlíží. A sám sebe přesvědčuje, že je to tak správně. Muže dvou tváří ztvárnil hostující barytonista Pavel Klečka ve své pěvecká kariéře už počtvrté.

Pavel Klečka, role Rigoletta: „Člověk, pokud už to má pod kůží, tak je svobodnější, co se týká hudebního nastudování, ví, co ta role obnáší a ví, jak rozložit síly, aby vydržel do konce.“

Rigoletta dožene jeho vlastní stín v podobě naplněné kletby. O jeho dceru Gildu usiluje jeho pán s pověstí svůdníka.

Barbora Čechová, role Gildy: „Najednou se objevil někdo, kdo ji věnoval pozornost, na kterou ona nebyla zvyklá. Kromě pozornosti otce. Já myslím, že ona se do něj opravdu zamilovala.“

Touha otce Rigoletta po pomstě je velká. Sjedná si nájemního vraha, aby vévodu zabil. Omylem se obětí stane Gilda. Příběh o touze, lásce, svodech i nenávisti a prokletí vede až ke smrti.

Dirigent Vojtěch Spurný se nechal inspirovat kritickým vydáním Verdiho opery o třech dějstvích. Diváci mhou vidět dílo v jeho nekrácené podobě.

Vojtěch Spurný, dirigent, Slezské divadlo Opava: „Já jsem rozhodl, že tu operu uvedeme celou a bez škrtů. Ty škrty se často dělají kvůli tomu, že některá opakování brzdí spád děje.“

Víc jak dvou hodinová opera má původní, rychlejší tempo. To totiž od doby jejího vzniku zpomalovalo. Kvůli zvyšujícím se hereckým nárokům na zpěváky.

Nahlásit chybu

K tématu


Nejčtenější zprávy