Cestujících v městských autobusech i trolejbusech ubývá posledních pět let. Pandemie koronaviru v roce 2020 je pak vyhnala z hromadné dopravy úplně. Školy byly zavřené, zaměstnanci pracovali z domu. Spoje jezdily téměř prázdné. Ubylo 33% cestujících. Zpět do vozů se jich vrátilo po lockdownu mnohem méně. Ztráty opavského dopravního podniku vyšplhaly k 11 milionům Kč. Situaci nevylepšilo ani loňské navýšení ceny za pohonné hmoty a energie, které se meziročně zdvojnásobilo. Proto od března dochází k opatřením, která na vzniklou situaci musí reagovat.
V rámci optimalizace dopravy dojde ke zrušení většiny trolejbusových linek. Z 11, které křižovaly město, zůstanou čtyři. Půjde o páteřní linky, které pokryjí území celé Opavy. Změní se ovšem intervaly mezi jednotlivými spoji.
V době ranní a odpolední špičky je interval zkrácený z 20 na 12 minut. Přes den bude prodleva patnáctiminutová. Večerní spoje budou vypravovány v rozmezí 30 minut, stejně jako dosud. Provoz na 15 autobusových linkách zůstává beze změny.
Od 1. března dochází také ke zvýšení ceny krátkodobého i dlouhodobého jízdného v hromadné dopravě.
Nejvyšší navýšení ceny je u jízdenek prodávaných za hotovost u řidiče, a to o polovinu. To proto, aby cestující dali přednost bezkontaktním platbám, které lze provádět s pomoci ODISky, bankovní karty nebo mobilní aplikace. Tento systém odbavení byl do opavských trolejbusů a autobusů postupně zaváděný od roku 2019 a dnes mu dává přednost většina cestujících.